Maria Lucia og Frida Hallqvists i køkkenet

Drømmer du om hurtigt vægttab? Så gør som Maria Lucia og tab 10 kilo på 12 uger.

© Jakob Helbig

Slank og stærk som Maria Lucia

10 kilo på 12 uger! Så meget tabte sangerinde Maria Lucia sig ved at ændre livsstil og følge træner Frida Hallqvists effektive programmer. Læs om forvandlingen og få både øvelser og kostprincipper her, så du selv kan gøre Maria Lucia kunsten efter.

12. januar 2017 af Frida Hallqvist & Inge Eriksen

Det har været en vild rejse

Forløbet har givet Maria Lucia en helt ny krop, fået hende til at elske hård træning og lært hende kun at spise én portion.

– Det er så vildt, at man ved hjælp af ret simple træningsprogrammer og kostråd kan rykke sig så meget og ende med næsten at transformere sin krop, siger Maria Lucia om sit forløb hos personlig træner Frida Hallqvist. Især træningen har været en øjenåbner for den 32-årige sangerinde.

– Det allerbedste har været, at jeg har lært at holde så meget af træning. Jeg elsker simpelthen den her syrebaserede træning, som går i dybden og får mine muskler til at sitre. Jeg elsker den mentale kamp, når man vinder over smerten og for hver gang mærker, at man bliver stærkere og rykker sig, siger hun.

Læs her, hvilken træningsform Maria Lucia blev så stor fan af.

Mens Maria Lucia med egne ord har nydt træningen næsten hver gang, voldte bootcampens kostprincipper hende større udfordringer.

– Det hårdeste har helt klart været at vænne mig til at spise sundt og nærende. Det tog tid for min krop og ikke mindst min hjerne at forstå, at jeg ikke skulle proppe den til bristepunktet, men kun spise én portion, fortæller Maria Lucia, der dog alligevel har været ret disciplineret.

– Fra starten besluttede jeg mig for, at jeg ikke skulle diskutere med mig selv, om jeg skulle træne eller ej, eller komme med dårlige undskyldninger for, hvorfor jeg godt liiige måtte spise "det der". Mine træninger blev plottet ind i kalenderen, og jeg havde en madplan – og det holdt jeg mig så til! Og hver gang man får trænet og spiser rigtigt, bliver man stolt over sig selv, bliver stærkere mentalt og får styrke til at fortsætte.

Maria Lucia har tabt sig flere gange før og efterfølgende taget de fleste af kiloene på igen, men denne gang er anderledes, føler hun.

– Kuren her er en supergod start på at ændre sine vaner og få skabt nogle nye og sundere. Det sker ikke på 12 uger. Det tager tid, men det er vigtigt at tage sig den tid og have sig selv med i processen. For første gang har jeg haft mig selv med mentalt og har været langt mere åben over for at ændre på min livsstil, også nu, hvor kuren er slut. Det er altafgørende for, om man kan holde den nye vægt eller ej, siger hun. 

LÆS OGSÅ: Sense kur - slank med sund fornuft

Disse kostprincipper fulgte Maria Lucia

  • 1600 kcal fordelt på 6 måltider
    De mange små måltider sørger for, at du hele tiden føler dig på toppen både i energi- og blodsukkerniveau, så du har overskud til at træne.

Få styr på kalorierne med kalorietabellen 

  • Nyd din mad
    Din mad er en nydelse både for din mave og dine øjne. Gør derfor noget ud af tilsmagning og anretning.

Mangler du inspiration til sunde og spændende retter, der tilfredsstiller både syn og gane?

  • Tænk i uger i stedet for dage
    Kroppen har forskellige behov dag for dag; nogle dage spiser du mere og andre dage mindre. Du kan derfor både låne eller gemme nogle af dagens måltider, bare du sørger for, at det hele går op i en højere enhed, når måltiderne lægges sammen over en uge. Når en uge er slut, starter du forfra og kan ikke overføre.
  • Rene råvarer
    Gå efter rene råvarer, der ikke er forarbejdede, så du ved, hvad de indeholder.

Find verdens 10 sundeste råvarer lige her

  • Mærk efter
    Det er vigtigt, at du mærker efter, hvordan du har det. Det er ikke farligt at være sulten. Faktisk er det kun sundt for kroppen at mærke efter, hvad den har brug for, i stedet for bare at proppe i dig.

  • Daglige anbefalinger
    Spis godt med grøntsager til både din frokost og aftensmad. Gå efter at få 600 gram-1 kg grønt om dagen, men spis kun 1 stk. frugt om dagen. Drik 1 stort glas vand inden hvert måltid.

Få idéer til, hvordan du kan smugle grøntsager ind i hverdagen

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler