Kvinde spiser grøntsager, grøntsagskuren
1 kilo grønt om dagen

Så meget skal du spise, hvis du vil tabe dig og blive endnu sundere. Så der skal spises og drikkes grøntsager morgen, middag og aften! Se her, hvordan du gør.

© iStock

Grøntsagskuren – spis 1 kilo grønt og tab dig!

Konceptet er simpelt. Du må spise og træne så meget (eller lidt), du har lyst til, så længe du dagligt får 1 kilo grøntsager indenbords. Læs her, hvordan du gør, og se også vores testpersons vilde resultater efter 3 uger på grøntsagskuren.

14. august 2018 af Martin Kreutzer

Det får du ud af grøntsagskuren

Hvis du spiser 1 kilo grøntsager om dagen, kan du se frem til:

  • Stærkere immunforsvar
  • Sundere tarme
  • Mindre risiko for hjerte-kar-sygdomme og kræft
  • Mere energi
  • Pænere hud
  • Bedre søvn
  • Sikkert vægttab


Grønt er godt, og vil du gøre en rigtig god gerning for dit helbred og din krop, så begynder du at skrue gevaldigt op for dit forbrug af grøntsager.

De gode argumenter står nærmest i kø. Grøntsager bugner af såvel vitaminer som mineraler og antioxidanter, der styrker dit immunforsvar og sænker din risiko for fx hjerte-kar-sygdomme og visse former for kræft. Samtidig forsynes du også med kulhydrater og proteiner, og for avocado og olivens vedkommende endda også med sunde fedtstoffer.

Det grønne guld, som du fylder dig med under grøntsagskuren, udretter små mirakler i dine tarme. Grøntsager er nemlig generelt rige på kostfibre, der nærer de sunde tarmbakterier. I disse år forskes der meget i tarmbakteriernes betydning, og alt tyder på, at de har en enorm indflydelse på såvel vores sundhed og immunforsvar som energiniveau og psyke.

Kostfibrene har også en anden stor fordel. De fylder godt op i maven og gør dig mæt længe, så du ikke kaster dig over kaloriebomber imellem måltiderne. Netop kalorier finder du kun få af i grøntafdelingen. 100 gram grøntsager indeholder en brøkdel af de kalorier, som du finder i samme mængde pasta, ris eller anden form for stivelsesrigt tilbehør, og derfor vil et øget indtag af grøntsager næsten med sikkerhed føre til vægttab og en lavere fedtprocent.

Kristina testede grøntsagskuren i 3 uger. Læs her om hendes erfaringer og se de vilde resultater, hun opnåede

Derfor skal du spise et helt kilo grøntsager om dagen

De officielle anbefalinger for frugt og grønt lyder på “6 om dagen” – altså 600 gram frugt og grønt om dagen. Det er en fin målsætning, men vil du virkelig gøre og mærke en forskel for din sundhed, vil vi gerne have dig til at stile efter 1 kilo.

  • For det første vil du med 1 kilo høste stort set hele den sundhedsbonus, som knytter sig til grøntsagerne. 
  • For det andet anser vi 1 kilo for at være en realistisk mængde, som de fleste kan nå, når der også skal være plads til andre sunde sager på din tallerken. 
  • For det tredje vil den store mængde grøntsager sikre, at du hele tiden er dejligt mæt og derfor ikke fristes til at kaste dig over krydderboller, kager, slik eller chips.

Her får du flere tips til at snige grøntsager ind i din hverdagskost

Jo flere grøntsager du kan proppe ind i dagskvoten på 1 kilo, jo bedre, men du må også godt snige lidt frugt ind, dog maksimalt 250 gram.

Frugt indeholder ganske vist også både fibre, vitaminer og antioxidanter, men frugt giver dig også en del kalorier på grund af deres naturlige sukkerindhold. Hvis du fx spiser 600 gram bananer om dagen, er det lig med 500 kcal (samme mængde æbler vil give dig ca. 300 kcal), mens kalorietallet for 600 gram grønne bønner er helt nede på 150 kcal.

Her finder du de frugter, der giver mest fylde i maven for færrest kalorier

Sådan skal du spise på grøntsagskuren

Spis 1 kilo grønt om dagen – helt enkelt. Der ud over kan du spise den mad, du plejer. Men du vil formentlig opleve, at der ikke er plads til vanvittig meget mad ved siden af alle grøntsagerne, og at du bliver nødt til at bytte det sædvanlige brød, pasta og snacks ud med blomkål, grøntsagssmoothies og gulerødder for at nå op på det daglige kilo grøntsager. 

Har du brug for hjælp til at få sat alt det grønne i system, guider vi dig her i gang med en dagsmenu, tips og retningslinjer for grøntsagskuren.

GRØNTSAGSKUREN: Sådan skal du spise

Du bestemmer selv, hvordan du under grøntsagskuren fordeler mængden af frugt og grønt. Du gør det dog nemmere for dig selv, hvis du starter allerede om morgenen og fordeler alt det grønne jævnt hen over dagen som fx her:

Morgen: 150 g frugt eller grønt

Spis fx en appelsin i både og en håndfuld granatæblekerner på din skyr. Eller lav en omelet med skiver af tomat og strimler af en halv peberfrugt + en gulerod til.

Formiddag: 100 g grønt

Spis et par gulerødder eller ca. seks cherrytomater. Skal der mere gods til, kan du alternativt spise en lille avocado.

Frokost: 250-300 g grønt

Snup en solid portion tunge grøntsager fra salatbaren. Kål og rodfrugter vejer markant mere end luftige salatgrøntsager. Der skal gerne et lille bjerg på din frokosttallerken, for mængdemæssigt er der tale om tæt på et helt broccolihoved eller et halvt spidskål. Spis fx et stykke kyllingebryst, en portion tun eller en laksesteak til.

Eftermiddag: 150-200 g grønt

Nyd en grøn smoothie med masser af spinat/grønkål. Eller tyg på tre gulerødder, som du dypper i lidt hummus, eller spis en stor avocado med lidt hytteost til.

Aftensmad: 300-400 g grønt

Byg måltidet op om det grønne. Lav fx en stor skudefuld kålsalat (og tag 1,5-2 portioner), ovnbag en masse rodfrugter, eller damp et bjerg broccoli og blomkål.

Du kan også servere en sund spaghetti med kødsovs. Med en spiralizer tryller du nemt alverdens grøntsager om til sund pasta. Lige nu får du en spiralizer + 3 numre af I FORM for KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.)!


Hvad må jeg tælle med i grøntsagskuren?

  • Alt frugt og grønt tæller med. Gå dog efter max 250 g frugt.

  • Nej til kartofler. De tæller ikke med, men andre rodfrugter gør. De bør max udgøre 300 g af kvoten og højst tre dage om ugen.

  • Bælgfrugter er o.k. 40 g tørrede bønner og linser (rå vægt) svarer til 100 g grønt. Vær opmærksom på, at de også giver dig fuldkornenes kulhydrater og kødets proteiner.

  • Juice tæller ikke med. Det er vigtigt, at hele råvaren kommer indenbords. Det diskvalificerer juicer, hvor filteret frasorterer de bedste dele. Smoothies er o.k. Slowjuiceren befinder sig imellem de to lejre og kan godt forsvares, så længe bidraget herfra er under en tredjedel af dagskvoten.

Grøntsagskur: Tips og erfaringer

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler