Indkøbsguide: Det skal du gå efter i frugt- og grøntafdelingen

Frugt og grønt er sundt, så langt er du med. Læs med her, og bliv inspireret til at fylde nyt i indkøbskurven.

Kvinde står i grøntafdelingen i supermarkedet

Ælle bælle - hvilken grøntsag skal med hjem?

© iStock

Sådan får du de sundeste frugter og grøntsager i indkøbskurven

Du står i grøntafdelingen og tager ... det, du plejer. Agurk, salat og tomat. Ligesom alle os andre. Den manglende fantasi kan dog nemt betyde, at vi kører alt for lidt frugt og grønt indenbords, og det er ærgerligt for vores sundhed.

Det skal du gå efter

Spis hele farvepaletten

Tænk i, at du skal spise frugt og grønt i flere forskellige farver, så du får varieret dit indtag af frugt og grønt så meget som muligt. Det giver dig den bredest mulige palet af sunde stoffer.

Køb lokalt

Gå efter danskproducerede råvarer, da de indeholder betydeligt færre sprøjterester. Fx er der pesticidrester i 13 pct. af de lokale grøntsager, men i hele 42 pct. af de importerede.

Køb økologi

Vælger du de økologiske udgaver, kan du stort set helt undgå rester af diverse sprøjtemidler. Et stort engelsk studie viser desuden, at du får ekstra mange antioxidanter og vitaminer, når du køber økologisk.

Køb i sæson

Du får frugterne og grøntsagerne på det tidspunkt, hvor de indeholder flest vitaminer, hvor de smager bedst, er billigst og belaster klimaet mindst muligt.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background