Kostfibre

Kostfibre beskytter mod en række sygdomme og bidrager til en god balance i tarmene. Men hvor mange kostfibre skal du have dagligt? Og i hvilke råvarer kan du finde det? Få svaret her.

Råvarer med kostfibre

RÅVARER MED KOSTFIBRE Hvorfor er det særlig vigtigt for dig, at få råvare der er fyldt med kostfibre? Få svaret her.

© iStock

Hvad er kostfibre?

Egentlig er de en undergruppe af kulhydrater, men kostfibrene adskiller sig væsentligt fra disse ved at være mere eller mindre ufordøjelige. Du hiver derfor ikke en masse brændstof ud af dem.

Til gengæld gør disse planterester, der giver frugt, grønt og korn struktur, meget andet godt i kroppen.

Hvorfor har jeg brug for kostfibre?

Både Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse er begejstrede for kostfibre, da et højt indtag sænker risikoen for visse kræftformer og gavner kolesterol- tallet.

Fibrene bidrager også til mæthed, men det er i tarmen, at de for alvor gør gavn for din sundhed.

Tarmens sunde bakterier ernærer sig ved fibrene og formerer sig, så du bliver sundere indefra. Fibrene hjælper også til en bedre fordøjelse ved at blødgøre tarmindholdet og sætte gang i tarmens bevægelser.

Er der tidspunkter, hvor kostfibre er særligt vigtige?

Fordeler du kostfibrene jævnt hen over dagens måltider, sikrer du, at der hele tiden er fibre på vej igennem tarmene.

Det gavner både tarmflora og din komfort bedre end en megadosis i et enkelt måltid.

Hvor mange fibre skal jeg have?

Forskere vurderer, at jo flere fibre du indtager, jo bedre. Anbefalingen ligger på ca. 30-35 g om dagen, men gennemsnitligt får vi kun omkring 20 g.

Der findes mange forskellige kostfibre, og gå gerne efter at få mange forskellige fibertyper dagligt.

Hvilke råvarer giver mig kostfibre?

Det er planteriget, der er eneleverandør af kostfibre, mens kød, fisk, fjerkræ og mejeriprodukter er blottede for stoffet.

Både frugt, grønt, korn og nødder er leveringsdygtige. Gode kilder er fx: