Kvinde holder spinat
Spinat

Den er god nok, du bliver bomstærk med Skipper Skræks yndlingsspise.

© iStock

Spis dig bomstærk med spinat

Det er ikke for sjov, at Skipper Skræk hælder spinat indenbords. Spinat giver nemlig væsentligt stærkere muskler. Men det er ikke den eneste grund til, at vi kalder spinat en superfood. Læs her, hvorfor du skal gøre som Skipper Skræk og spise en masse spinat.

26. juni 2018 af Cecilie Dumanski
 

Spinat - en vaskeægte superfood

Det er ikke uden grund, at diverse sundhedsguruer priser spinat og anbefaler, at du fylder hovedet med de fine, grønne blade. Der er nemlig adskillige, sunde gevinster ved spinat. Find gevinsterne her og få samtidig svar på, hvordan du bedst udnytter, tilbereder og opbevarer spinat-bladene. Det er nemlig ikke helt lige gyldigt, hvordan du eksempelvis genopvarmer og nedfryser spinat.

Spørgsmål og svar om spinat

 

Hvad indeholder spinat?

Næringsindhold i spinat

Indhold i spinat

Indhold pr. 100 g

Kalorier i spinat (kcal) 24
Fedt i spinat (g) 0,6
Kostfibre i spinat (g) 1,9
Vand i spinat (g) 91,8
C-vitamin i spinat (mg) 54
A-vitamin i spinat (RE) 349
E-vitamin i spinat (α-TE) 2,90
K1-vitamin i spinat (µg) 560
ß-caroten i spinat (µg) 4186
Folat i spinat (µg) 220
Kalium i spinat (mg) 449
Kilde: Fødevaredatabasen
 

Hvad er spinat godt for?

Spinat giver styrke

Svensk forskning viser, at mus, der får tilført stoffet nitrat svarende til at spise 200-300 gram spinat dagligt, får væsentligt stærkere muskler i både ben og fødder.

Spinat holder dig slank

4 dl fintsnittet spinat giver dig mindre end 25 kalorier, så du kan spise masser af den grønne superfood uden at bekymre dig det mindste om dit venskab med badevægten.

Spinat forebygger diabetes 2

Hvis du dagligt spiser 125 gram grønne bladgrøntsager som fx spinat, sænker du din risiko for at få diabetes 2 med 14 procent.

Spinat beskytter mod kredsløbssygdomme 

Indholdet af antioxidanter i de grønne blade er tårnhøjt. Antioxidanter forhindrer LDL-kolesterolet i at sætte sig fast i dine karvægge og skade dit kredsløb.

Samtidig har spinats indhold af naturligt nitrat og nitrit vist sig at beskytte kroppen mod kredsløbssygdomme ved især at gøre blodkarrene mere afslappede og få blodtrykket til at falde. Visse forskere er dog bekymrede for, om stofferne er ubetinget sunde. 

Spinat styrker immunforsvaret

Spinat er rig på A-vitamin, der styrker immunforsvaret mod diverse baktusser. 

 

Hvornår er det spinat-sæson?

Spinat er allerbedst, når det er i sæson. Og det er de grønne spinat-blade fra april til oktober.

Spinat-sæson
 

Hvordan opbevarer og tilbereder du bedst spinat?

Spinatens holdbarhed 

Spinat kan ca. holde sig 2-5 dage ved 2-6 grader.

Spis spinat friskt

Gå efter et friskt skinnende udseende, når du køber spinat. Undersøgelser viser, at der er en sammenhæng mellem mængden af styrkende stoffer – herunder antioxidanter – og spinatens ydre.

Opbevar spinat køligt

80 procent af spinatens C-vitamin forsvinder på mindre end to dage, hvis spinaten ikke opbevares korrekt – nemlig på køl.  

Opvarm spinat

Spinat smager lækkert både stuvet og rå, men blancherer du spinat-bladene kortvarigt, fremmer du optagelsen af mange af spinatens næringsstoffer. Opvarmningen fjerner nemlig en del af den oxalsyre, der ellers hæmmer optagelsen af mineraler som kalk og jern.

Nedkøl tilberedt spinat hurtigst muligt

Vidste du, at stoffet nitrat, som er i spinat, under bestemte forhold kan omdannes til skadeligt nitrit? Husk derfor at køle madrester med spinat ned hurtigst muligt.

En god tommelfingerregel er, at spinat i tilbredt tilstand enten skal spises indenfor 3 timer eller køles ned til under 10 grader indenfor 3 timer.

 

Må man genopvarme spinat?

Et gammelt husråd går på, at man ikke må spise genopvarmet spinat. Men er det nu også helt rigtigt? Husrådet om, at man ikke må opvarme afkølet eller frossen spinat eller andre grøntsager med mange blade, bygger på, at der på de bladrige planter lettere kan sidde rester af jord, som kan gemme på bakterier. 

Ved den rette temperatur, som opstår, hvis spinaten enten afkøles for langsomt eller opbevares for varmt, kan jordbakterierne omdanne kvælstofforbindelsen nitrat til nitrit. Spiser man for store mængder af nitrit, kan det resultere i en indre kvælning, da nitritten binder sig til kroppens røde blodlegemer og forhindrer dem i at bære ilt rundt i systemet.

Når først nitraten er blevet til den farlige nitrit, nedbrydes den ikke ved opvarmning, og det er derfor, det er vigtigt at komme af med jordbakterierne, allerede når retten tilberedes første gang.

Det er altså IKKE et problem at spise genopvarmet spinat, så længe det er vasket grundigt.

 

Kan man fryse frisk spinat?

Det korte svar er nej. Det er nødvendigt at tilberede spinat, før du fryser det ned. 

Grunden til, at du skal tilberede spinaten inden nedfrysning, er, at du derved ødelægger enzymerne, der ellers kan forringe spinatens kvalitet og holdbarhed. Samtidig sørger tilberedningen for, at spinatens smag og næringsindhold bevares ved nedfrysningen. 

Sådan klargør du spinat til nedfrysning

  • Skyl spinaten grundigt i vand - gerne flere gange, så du er 100 procent sikker på, at der ikke sidder mere jord eller skidt på spinat-bladene.
  • Hæld vand i en gryde og bring vandet i kog.
  • Put spinaten i og lad vandet koge op igen.
  • Tag spinaten op af kogevandet og ned i en stor skål med koldt vand.
  • Tag en håndfuld spinat af gangen og pres alt vandet ud af bladene. Og hak det efterfølgende til fine, små stykker.
  • Lav små bolde af spinaten og put dem i fryseposer.
  • Frys dem ned.

 

Er frossen spinat lige så sundt som friskt spinat?

Mange tror, at frugt og grønt - heriblandt spinat - mister indholdet af sunde vitaminer og mineraler, når de fryses ned. Men det passer ikke. Tværtimod. Nedfrysningen bevarer nemlig næringsindholdet i de grønne madvarer. 

Og faktisk kan det nogle gange være sundere at spise frugter og grøntsager fra frost, da de typisk nedfryses kort tid efter, de er blevet høstet. Modsat kan friske frugter og grøntsager nå at ligge i længere tid, før de bliver spist, og i mellemtiden bliver de udsat for varme, ilt og skylning, hvilket påvirker deres kvalitet og indhold af næringstoffer negativt.

Du kan altså roligt spise frossen spinat. 

 

Hvad egner spinat sig godt til?

Smagen af spinat er syrlig, men samtidig mild, hvilket gør spinat anvendelig sammen med praktisk talt alle ingredienser. 

Spinat i salat

Spinat er et godt supplement til fx iceberg og kinakål, da de små grønne fætre giver både mere smag og konsistens i din salat.

Spinat i fede retter

Den lidt bitre spinat er god til at lette smagen i fede retter som tærter, risotto, pizza eller lasagne.

Spinat som snack

De bløde blade går godt i spænd med knasende sager som frisk frugt, croutoner, nødder eller mandler.

 

Hvordan sniger du mere spinat ind i din kost?

Spinat i pandekager

Pandekager får et skønt tvist med de grønne super­blade og kan spises morgen, middag og aften, fx viklet om en pølse, noget røget laks eller årstidens grøntsager. Se, hvordan du gør her. 

Spinat i smoothies

Spinat smager virkelig lækkert sammen med eksempelvis avocado, frosne bær og lidt mælk. Hvis du bruger frosne spinat-kugler, slipper du for at lave isterninger. Find inspiration her.

Spinat i risottoen

Du vender bare den afdryppede spinat i risottorisene lige før servering sammen med parmesanost og evt. ristede svampe. Spinaten giver risottoen et smukt grønligt skær. Få opskriften på risotto her.

Spinat i æggekagen

Steg spinaten på en pande, og sørg for at trykke det meste af vandet ud, så æggekagen ikke bliver for vandet. Hæld æggemassen over spinaten, og lad det stivne. Top evt. med bacon eller chorizopølse. Nem, billig og sund hverdagsmad.

Spinat i fiskeretter

Spinat smager fx glimrende i en lakselasagne, rullet ind i rødspættefileter eller som sund bund til din ovnbagte torsk. Prøv eksempelvis disse fiskeruller.

Smoothie med spinat og bær
Snig spinat i smoothien

Hvis du bruger mørke bær i din smoothie, kan spinaten sniges ind helt ubemærket.

© iStock
 

Her er gode sunde spinat-opskrifter

Du kan efterhånden ikke være i tvivl om, hvorfor du skal proppe dig med spinat. Men hvordan serverer du spinat-bladene sundest og mest smagfulde? Vi har her samlet vores allerbedste spinat-opskrifter, så du kan nyde den grønne superfood morgen, middag og aften.

Spinat til morgenmad

Omelet med kartoffel, spinat og feta

Begynd dagen med en proteinholdig morgenmad, der giver energi til langt ud på dagen. ➡️ Gå til opskrift

Sauteret spinat med avocado, æg og laks

Denne grønne morgenmad med spinat, avocado, æg og laks er perfekt til en langsom søndag morgen, hvor du vil forkæle dig selv med gode, sunde råvarer ➡️ Gå til opskrift

Tropisk smoothie med spinat

Er du mere til en flydende morgenmad? Så prøv vores tropiske smoothie med spinat. En fryd for både syns- og smagssansen. ➡️ Gå til opskrift

Spinat til formiddag

Spinat-juice med æble og ingefær

Trænger du til et skud energi? Prøv vores grønne spinat-juice. ➡️ Gå til opskrift

Sommer-smoothie spinat og passionsfrugt

Hæld dagens grøntsager i dig med denne sommer-smoothie med spinat og passionsfrugt. Skål. ➡️ Gå til opskrift

Spinat til frokost

Spinat-salat med laks, æble og ristet sesam

Nyd en kalorielet spinat-salat til frokost. Den er nem og hurtig at lave, og så er den perfekt til dig på farten. ➡️ Gå til opskrift

Spinat-wrap med laks 

Dekorative, grønne spinat-wraps gør madpakken værd at vente på. Velbekomme. ➡️ Gå til opskrift

Spinat til eftermiddag

Spinat-muffins

Rammes du også af den lille sult om eftermiddagen? Stil sulten med en lækker spinat-muffin. ➡️ Gå til opskrift

Grønne protein-kugler med spinat

Er energiniveauet helt i bund efter en lang arbejdsdag? Og mangler du stadig at få overstået træningen? Så er disse protein-kugler med spinat lige det, du har brug for. ➡️ Gå til opskrift

Spinat til aftensmad

Quesadillas med svampe og spinat

Pift aftensmaden op med det mexicanske køkken. Prøv vores lækre quesadillas med svampe og spinat. ➡️ Gå til opskrift

Hurtig snydelasagne med spinat

Elsker du også lasagne? Vi har lavet en hurtigere, sundere og kødfri version af den klassiske oksekødslasagne. ➡️ Gå til opskrift

Citronkylling med rødløg og kartoffel-spinat-mos

Citronkylling med en alternativ kartoffelmos kan laves på bare 30 minutter og er derfor overskuelig aftensmad i en travl hverdag. ➡️ Gå til opskrift

Spinat til dessert

Spinat-æble shot

Skyl aftensmaden ned med et skud sundhed. ➡️ Gå til opskrift

Spinat-vafler med laks

Byt laksen ud med eksempelvis bær og skyr og nyd en sund og farverig dessert. ➡️ Gå til opskrift

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler