Kvinde på toilet med oppustet mave.
Oppustet mave

Cirka en fjerdedel af os danskere lider af oppustet mave. Er du en af dem? Så er der hjælp at hente her.

Slip af med oppustet mave

Går du rundt og føler dig oppustet med mavesmerter? Fortvivl ikke, for der er en masse ting, du selv kan gøre. Se her, hvad du skal spise og gøre for at slippe af med oppustet mave.

31. marts 2018 af Irene Brøndum
 

Det starter meget godt fra morgenstunden. Men som dagen skrider frem, kommer din bukseknap på overarbejde, og hen mod fyraften venter du bare på, at nogen kommer og lykønsker dig med familieforøgelsen, selvom der ikke er nogen lillebror i støbeskeen. Du har oppustet mave – og du er langtfra unik.

En fjerdedel af os lider af periodevis oppustet mave, og langt flere mænd end kvinder beklager sig over ballonmave.


Tips og fakta om oppustet mave

 

Hvad skyldes oppustet mave?

Luft i maven er som regel et harmløst, men overordentligt generende problem. Man kender ikke den præcise årsag til, at nogle af os får oppustet mave. Det kan både skyldes stress, vores madvaner og mangel på motion.

Følges oppustetheden med mavekneb og et vekslende afføringsmønster, hvor du indimellem har forstoppelse og indimellem diarre, kan den oppustede mave skyldes en tilstand, der hedder irritabel tyktarm. Cirka 18 procent af alle danskere lider af irritabel tarm, og tilstanden er tre gange så hyppig hos kvinder i forhold til mænd.

Hvordan mærker jeg en oppustet mave?

Når luften udfordrer mavens spændvidde, er det fordi, den samler sig i bobler, der udspiler dine tarme, og det kan gøre ondt – virkelig ondt. Smerten kan sagtens være så intens, at det føles som om, noget er ravruskende galt inde i dig. Dine tarme er nemlig fyldt med nervetråde. Ofte letter smerterne, hvis du prutter eller går på toilettet.

Hvad hjælper mod oppustet mave?

Der er flere ting, du kan selv kan gøre for at undgå og slippe af med en oppustet mave:

 

TIP 1 mod oppustet mave: Træn tarmen

Motion er gavnligt, når det kommer til en oppustet mave, især hvis du samtidig lider af forstoppelse. Luften slipper meget nemmere ud, når du bevæger dig, da den fysiske aktivitet stimulerer tarmens bevægelser.

En enkelt times motion efter fyraften er dog ikke nok til at opveje følgerne af en hel dag, hvor du sidder krummet sammen over computeren. Tag flere aktive pauser i løbet dagen, hvor du lige strækker ud, løber en tur op og ned ad trapperne eller går en tur rundt om bygningen.  

TIP 2 mod oppustet mave: Stress af

Når du er stresset, opfører din krop sig som om, du har en dinosaurus i hælene. Blodet forsvinder fra fordøjelseskanalen og ud til de store muskler, så du er klart til flugt eller kamp. Det kan give oppustet mave og forstoppelse. Se, om du kan finde årsagerne til din stress og få gjort noget ved dem. Mange har glæde af daglig meditation.

TIP 3 mod oppustet mave: Gode toiletvaner

Du vil helst lave bummelum derhjemme, når underboen har forladt lejligheden, og overboen spiller høj musik, så du venter, og venter, og venter … Men når du undertrykker den naturlige trang, bliver det til sidst svært overhovedet at mærke den. Det kan give forstoppelse, og forstoppelse giver oppustet mave.

Så en af de vigtigste ting, du kan gøre for at undgå ophobning af luft og det, der er værre, er at gå på toilettet, når du skal. Sæt en skammel under fødderne, så benene er hævet, når du sidder på kummen. Det retter tarmen ud, og får dine muskler til at slappe af, så du kan blive ordentligt tømt. 

TIP 4 mod oppustet mave: Slut prut

I gennemsnit slipper vi 14 prutter i døgnet. Ligger du meget under dette snit, skulle du måske øve dig i at slippe fisen fri. Det er nemlig helt afgørende, at du kommer af med luften, ellers kan din oppustede mave nemt udvikle sig til en meget smertefuld oplevelse.  

Kan jeg spise mig fra en oppustet mave?

Du kan i hvert fald spise dig til en oppustet mave. Hver gang vi spiser, sluger vi nemlig samtidig en del luft. Du kan dog forholdsvis nemt afværge problemet. Først og fremmest ved at skabe ro omkring dine måltider. Sid ned, og vær bevidst, når du spiser i stedet for bare at kaste store portioner mad i dig. Spis langsomt, ikke for meget, og tyg maden grundigt. 

 

Madvarer der giver oppustet mave

Det er meget individuelt, hvilke madvarer, der gør os oppustede. Men bestemte kulhydrater i fx løg, hvede, æbler og artiskokker, kunstige sødemidler i fx slik og pastiller og sukkeret i mælkeprodukter er nogle af de ting, der er kendt for at kunne irritere maven.

Desuden kan meget fedtrig mad være lang tid om at komme gennem systemet og dermed skabe meget luft.

Mistænker du en bestemt madvare, kan du prøve at undgå den i et par uger og se, hvad der sker. 

Mad der hjælper mod oppustet mave

Medmindre du har erfaring med, at en bestemt fiberrig madvare giver dig problemer, så er det bedste, du kan gøre faktisk at spise en varieret kost rig på fibre fra bælgfrugter, korn, frugt og grøntsager. Fibrene hjælper din fordøjelse, fordi de suger vand til sig, og sender tarmindholdet afsted mod udgangen.

Er du ikke vant til at spise mange fibre, kan du dog få meget luft i maven, når du pludselig kaster dig over kål og kikærter. Øg gradvist mængden af fibre i kosten, og fokusér i mellemtiden på sunde madvarer, der er kendt for at genere maven knap så meget, fx havregryn, yoghurt, bær, banan, citrusfrugter, bladgrøntsager og rodfrugter. 

Drik – vand, vand og mere vand

Væske skal der til, men undgå kulsyreholdige drikke, sugerør og alkohol, da disse ting kan gøre dig endnu mere oppustet.

Drik til gengæld rigeligt med vand og evt. pebermyntete. 2 liter om dagen.

Tjek din urin. Den skal være svagt lysegul. Mørk urin er et tegn på, at du er dehydreret, og hvis du ikke får nok at drikke, kan fibrene i maden have den stik modsatte effekt og gøre dig endnu mere oppustet og forstoppet. 

Kosttilskud mod oppustet mave

Der findes lægemidler mod forstoppelse og diarre, men ikke decideret mod oppustethed.

Nogle har dog gavn af et tilskud med loppefrøskaller, da de letter madens passage gennem tarmen. Andre har glæde af tilskud med probiotiske bakterier. 

Får jeg oppustet mave af at være gravid?

Rigtigt mange gravide føler sig oppustede, og det er der flere grunde til. Den kvalme, der ofte følger med i første trimester, kan gøre, at du spiser og drikker anderledes, end du plejer. Samtidig udskiller du nogle graviditetshormoner, der får dine tarme til at arbejde langsommere, og sidst men ikke mindst kan det jerntilskud, du anbefales at tage som gravid, give forstoppelse og dermed gøre dig oppustet. Gør, hvad du kan for stadig at spise fiberrigt, drikke godt med vand og få rørt dig. Skift evt. præparat, hvis du mistænker det jerntilskud, du tager, for at give dig oppustet mave. 

Kan oppustet mave være tegn på kræft?

Kommer oppustetheden sammen med manglende appetit, stor træthed eller blodig opkast eller afføring, bør du altid blive undersøgt af en læge, da det kan være tegn på alvorlig sygdom. Blandt andet kan både mavekræft, kræft i æggestokkene og tarmkræft give oppustet mave. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler