Probiotika piller
Har du hørt om probiotika?

Læs mere om de venligsindede bakterier her. 

Probiotika er mavens bedste bakterieven

Det er ikke altid, at kroppen er gode venner med bakterier, men især maven er rigtig glad for probiotika. Disse gode bakterier har nemlig en gavnlig effekt for dine tarme. Så måske kan det være relevant for dig at gå efter madvarer med probiotiske bakterier eller tage probiotisk kosttilskud.

4. december 2019 af Martin Kreutzer

Probiotika til en glad mave

Hvem er probiotika-tilskuddet især relevant for?

Probiotika består af levende venligtsindede bakterier magen til nogle af dem, du selv har boende i din tarm. Bakterierne kan være en stor hjælp, hvis du lider af akut diarré, fx i forbindelse med en udlandsrejse eller en antibiotikakur. Også hos folk, der lider af irritabel tyktarm med oppustethed og forstoppelse, har probiotioske bakterier vist sig at kunne have en effekt. Men det stopper ikke her! Efterhånden har man fundet ud af, at sammensætningen af dine tarmbakterier har stor betydning for dit immunforsvar og dit generelle velbefindende, så hvis du oplever, at kroppen i en periode virker svag og sårbar, kan det være værd at teste værdien af et dagligt skud probiotika.

Hvor meget probiotika må jeg tage? 

Det er en jungle at finde rundt i markedets forskellige tilbud, og der findes desværre stadig ikke nok forskning, der gør os kloge på, hvilket miks af bakterier der er bedst, eller hvor meget probiotika du bør tage. Følg anvisningerne på den pakke, du har købt, og prøv dig forsigtigt frem. Tager du store doser fra den ene dag til den anden, kan det komme til at boble og gære med luft og smerter i dine tarme.

Hvilke madvarer giver samme effekt som kosttilskuddet?

  • Du kan spise dig til probiotiske bakterier ved at tanke op med surmælksprodukter som A38, Cultura eller kefir.
  • Mælkesyrebakterier findes også i fermenterede sager som fx sauerkraut.
  • Spis masser af friskt grønt. De sunde sager indeholder nemlig nogle gavnlige kostfibre, som får de probiotiske bakterier, du allerede har i din tarm, til at trives.

Sådan styrker du (også) tarmen

Drik vand – Vand hjælper de sunde fibre, du spiser, på vej mod udgangen. Og det er godt, for forstoppelse er skidt for dine tarme. 

Skær ned på kødet – Særligt det forarbejdede kød som pølser, bacon og pålæg, da det giver næring til skadelige bakterier i tarmen.

Undgå sukker – Sukker fra slik og sodavand stresser din mave. Snup i stedet lidt mørk chokolade eller friske bær. 

Bevæg dig dagligt – Motion sætter gang i tarmene. 

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: