Kvinde sidder på toilet og har ondt i maven
Forstoppelse

Døjer du med træg mave, kan det være, fordi du putter det forkerte i den.

© iStock

Forstoppelse? Sådan slipper du af med det

Går der længe mellem toiletbesøgene, og er det smertefuldt, når du endelig sætter dig på tønden? Så kan det være symptomer på forstoppelse. Læs her, hvorfor forstoppelse opstår, og hvad du kan gøre ved det.

28. august 2017 af Andreas Ebbesen Jensen

Man siger, at når enden er god, er alting godt; Men for omkring en femtedel af os er netop enden, og især forstoppelse en kilde til lange, pinefulde toiletbesøg. 

Heldigvis er der masser, du selv kan gøre for både at forebygge og behandle forstoppelse. Her kan du blandt andet finde ud af, hvorfor du får forstoppelse, om svesker faktisk hjælper, og hvad du kan selv kan gøre for at forebygge forstoppelse. 

Forstoppelse – spørgsmål og svar 

 

Hvad er forstoppelse?

Forstoppelse er helt kort sagt en betegnelse for, at afføringen ophobes i din tarm i stedet for at ryge ubesværet ud i toiletkummen.

Din tyktarm suger hele tiden væske ud af den mad, du har spist, og jo længere tid det tager for et måltid at passere gennem din tarm, desto mere tør og knoldet når din afføring derfor at blive.

Normalt tager det kun omkring et døgn, fra du har spist, til maden er røget hele vejen fra tand til toiletkumme.

Tyktarmen laver nemlig nogle effektive bevægelser, der sørger for at transportere afføringen mod endestationen. Bevægelserne kan imidlertid blive hæmmet af både din livsstil og dine livsomstændigheder, og det kan føre til forstoppelse. 

Men du skal ikke finde dig i forstoppelse – det kan både forebygges og behandles.

 

Hvorfor får jeg forstoppelse? 

Forstoppelse kan skyldes forskellige uregelmæssigheder eller ændret vander. Du kan også få forstoppelse let på ferien, når toilet- og madvaner kommer lidt ud af kurs. Her kommer der en forskellige række årsager til forstoppelse: 

5 grunde til forstoppelse

Du tager medicin
Flere lægemidler og kosttilskud som fx jern, medicin mod halsbrand samt stærk smertestillende medicin kan give forstoppelse
Du spiser det forkerte
Dit tarmsystem jubler ikke ved tanken om burger og toast, men elsker derimod fiberholdige grøntsager og fuldkorn. Der er dog ingen regler uden undtagelser. Kostfibre i form af hele kerner og store mængder rå grøntsager kan nemlig også lave propper i tarmen.
Du vil kun gå på toilettet derhjemme
Undertrykker du tarmens naturlige tømningsreflekser og venter med at gå på toilettet, selvom du kan mærke, at der er noget, der banker på, kan det resultere i en besværlig og mangelfuld tømning af tarmen.
Du har en sygdom
En række sygdomme, blandt andet for lavt stofskifte og irritabel tyktarm, kan give forstoppelse. Desuden kan depression og stress gøre, at du undertrykker din trang til at komme på toilettet.
Du drikker for lidt
Selv med en sund, fiberholdig kost er den hellige grav ikke nødvendigvis velforvaret. Drikker du under halvanden liter væske om dagen, falder væskemængden i afføringen, hvilket gør den tør og hård. Spiser du masser af fibre, er det ekstra vigtigt at drikke rigeligt med væske, da fibre uden væske også kan resultere i forstoppelse
 

Symptomer  hvordan føles forstoppelse?

Du lider af forstoppelse, hvis du har to eller flere af følgende symptomer:

  • Din afføring er hård og knoldet.
  • Du har afføring mindre end to gange om ugen.
  • Du skal presse unormalt meget for at få tømt tarmen.
  • Du har fornemmelsen af ikke at være tømt, efter at du har været på toilettet.
  • Du har kvalme, er utilpas, har ondt i maven eller kaster op.


96 % af os har afføring dagligt.


 

Hvor ofte skal jeg have afføring?

Hvis du ikke har afføring dagligt, behøver det ikke at være forstoppelse. Det vigtigste er, at du føler dig ordentligt tømt og ikke er utilpas mellem toiletbesøg.

Men du kan også godt lide af forstoppelse trods daglige toiletbesøg. Afføring kan gemme sig i små udposninger i tarmen. Dette kaldes skjult forstoppelse.

 

Hvordan slipper jeg af med forstoppelse?


Ofte vil en forstoppelse kunne afhjælpes ved at spise mere fiberrigt, dyrke mere motion og drikke rigeligt med væske.

Men det er ikke altid nok, og lider du af akut eller meget svær forstoppelse, kan det være nødvendigt at tage både afføringsmidler og stimulerende medicin for at få gang i tarmen.

Fysioterapi kan bruges til at træne den normale bækkenbunds- og lukkemuskelfunktion, hvis den ikke fungerer optimalt.

I helt særlige tilfælde af forstoppelse kan det være nødvendigt at indoperere en pacemaker for at kickstarte udskillelsesprocessen. Pacemakeren virker ved at sende små strømstød ind på de såkaldte sakralnerver, som sidder i den nedre del af ryggen og er forbundet til vores blære og tarmsystem. 

Læs også: Slip af med oppustet mave

 

Hvad gør jeg ved akut forstoppelse?

Oplever du akut forstoppelse, er det bedste råd at tage et afføringsmiddel, som fremmer tarmens bevægelse. 

Der findes også afføringsmidler, der øger vandmængden i tarmindholdet, men de virker ofte ikke godt nok til at afhjælpe en akut forstoppelse.

Du kan dog også forsøge at komme den hårde mave til livs ved at spise svesker. De fremmer nemlig også tarmens bevægelser. Men du skal spise en ordentlig portion – helst inden du går i seng. De fleste har nemlig afføringstrang om morgenen, og derfor skal afføringsmidler så vidt muligt tages til sengetid, så de virker, lige når du vågner. 

Svesker
Hjælp til forstoppelse

Svesker indeholder et sukkerstof, der kickstarter fordøjelsen. 

© iStock
 

Hvilke midler virker mod forstoppelse?

Afføringsmidler virker mod forstoppelse ved at gøre tarmindholdet mere blødt eller påvirke tarmbevægelserne. De kan groft sagt inddeles i midler der...

  • ... påvirker tarmindholdet ved at blødgøre afføringens konsistens. Disse midler kan især være gode, hvis du har færre afføringer, end du plejer.
  • ... stimulerer tarmbevægelserne og er derfor især gode, hvis du har en sløv tarm. Det kan enten være medfødt eller nedsat på grund af fx medicin eller inaktivitet.
  • ... stimulerer afføringstrangen og anvendes direkte i endetarmen, hvor de udløser tømningsrefleks. Midlerne kan bruges, hvis du ikke af dig selv får trang til at gå på toilettet

Vand i et glas
Væske hjælper mod forstoppelse

En del afføringsmidler kræver, at du drikker rigelige mængder væske for at opnå en optimal effekt. Generelt er rigeligt med væske vigtigt for at undgå forstoppelse. 

© iStock
 

Hvornår bør jeg søge læge ved forstoppelse?

Hvis du pludselig oplever forstoppelse uden at kende årsagen, og problemet ikke løser sig selv inden for 14 dage, skal du få det tjekket hos din læge.

Oplever du samtidig symptomer som svimmelhed, træthed, bleghed, vægttab eller blødning fra tarmen, kan forstoppelsen i værste fald være tegn på en kræftsygdom. 

 

5 tips til at forebygge forstoppelse

1. Flere fibre kan forebygge forstoppelse

Vil du forkæle fordøjelsen og forebygge mod forstoppelse, skal du droppe hvidt brød, og spise flere grøntsager, fuldkorn, havregryn og bælgfrugter. Det hele indeholder nemlig fibre, som suger væske til sig og gør afføringen mere fyldig. Fylden sætter gang i de bevægelser, der skal få afføringen transporteret gennem tarmsystemet. Drik masser af vand til, da fibre uden væske kan give mere forstoppelse.

Alle mennesker er dog forskellige, og det er vigtigt at lytte til kroppens signaler. Har du mistanke om, at en særlig madvare giver dig forstoppelse, så tag en pause fra den. Forsvinder din forstoppelse, er din antagelse sandsynligvis korrekt. 

LÆS OGSÅ: Her får du flest fibre

10 fiberfavoritter

  • Tørrede bønner
  • Quinoa
  • Perlebyg
  • Havregryn
  • Linser
  • Mandler
  • Bulgur
  • Fuldkornsrugbrød
  • Kål
  • Rodfrugter

 

2. Sang og godt humør kan forebygge forstoppelse

Noget så simpelt som et godt latterbrøl eller højlydt sang kan faktisk være med til at forebygge forstoppelse. Når vi griner eller synger, sender vi nemlig mellemgulvsmusklen hele vejen ned i mave-tarm-kanalen, så den masserer tarmene indefra og holder dem i topform.

 

3. Din toiletvaner kan forebygge forstoppelse

Hvis hverken fibre eller motion får bugt med din forstoppelse, kan en skammel på toilettet måske gøre det. Ved brug af fodskammel tilkendegav mere end 70 procent af deltagerne i en undersøgelse, at de fik hurtigere afføring, og hele 90 procent sagde, at de anstrengte sig mindre for at komme af med deres afføring.

Kvinde på toilet
Toiletvand mod forstoppelse

Den hugsiddende position giver en god vinkel på tarmen, så indholdet har lettere ved at finde ud. 

Det er især også vigtigt at give efter for trangen til at gå på toilettet. Når du holder dig og dermed tvinger afføringen tilbage i tyktarmen, kan det medføre forstoppelse, fordi afføringen bliver mere tør og hård at komme af med, jo længere tid den sidder i tarmen


25 %af I FORMs læsere er kun gode til at give efter for trangen til at komme på toilettet, når I er hjemme hos jer selv.


 

4. Prutter kan forebygge forstoppelse

Det kan føles som socialt selvmord at slippe en vind, men det er faktisk vigtigt, at vi bliver lidt bedre til at lade prutterne komme ud, når de melder deres ankomst. Hvis du holder på luften, risikerer du at blive oppustet, og din risiko for forstoppelse øges tilsvarende.

 

5. Masser af motion kan forebygge forstoppelse 

Fysisk aktivitet stimulerer tarmens naturlige bevægelser, fremmer fordøjelsesprocessen og hindrer dermed kroppens indre rørsystem i at stoppe til. Selv små daglige aktiviteter som at stå op en time hver dag ved kontorbordet eller sørge for at bukke sig ned et par gange om dagen stimulerer og aktiverer tarmene, og kan gøre, at du undgår forstoppelse.  

LÆS OGSÅ: Yoga for fornøjelsen og fordøjelsen

 

Lav majs-testen, og se om du har forstoppelse? 

Test hvor lang tid din mad er om at komme ud, og find ud af, hvordan det står til hos dig og din tarm. 

Passagetiden, som det hedder med et fint ord, kan fastlægges ved, at du sluger en kapsel med nogle små ringe, som efterfølgende kan observeres med røntgenbilleder. Men faktisk kan du også selv skaffe dig et rimelig godt indtryk af, hvor lang tid maden tager om at komme ud, hvis du bare har en dåse majs, en pose og et ur.

  • Du skal bruge en dåse majs. De små, gule fætre går nemlig ufordøjede igennem systemet. 
  • Slug to hele skefulde majs uden at tygge dem. Skriv tidspunktet ned.
  • Næste gang du skal af med noget stort, putter du en klar plastikpose i toilettet først, så du kan tjekke afføringen.
  • Tjek posen for hele majs. De ses tydeligt i din afføring i form af små, gule klumper.
  • Når du ser majs i afføringen, skriver du tidspunktet ned, og så har du faktisk et godt bud på passagetiden. 
  •  Viser testen, at passagetiden varer op til tre døgn, kan det være en indikator på en såkaldt sløv tarm. Sløv tarm kan skyldes mange ting. Det kan være medfødt, være opstået efter fødselsskader eller i værste tilfælde være en indikator for kræft. Hvis en tumor fx presser på nerverne i din rygmarv, kan det bremse eller stoppe tarmens bevægelser og dermed forårsage forstoppelse. Sidder der en tumor i tyktarmen, risikerer den også at blokere for afføringen og derved skabe forstoppelse
Majs
Har du forstoppelse?

Med majs-testen kan du nemt tjekke, hvor lang tid din mad er om at komme ud. 

 

Bristol-skala: Tjek om du har normal afføring 

Den såkaldte Bristol-skala blev opfundet af forskere i 90’erne og hjælper dig med at tolke, hvad afføringens udseende og konsistens kan betyde. 

Type 1
Hårde knolde. Kan indikere, at du har forstoppelse, også selvom klumperne måske er ledsaget af diarré
Type 2
Pølseformet, men med klumper. Kan indikere, at du har forstoppelse, især hvis den er svær at komme af med
Type 3
Pølse med revnet yderside. Normal afføring.
Type 4
Smidig og blød pølse. Normal afføring.
Type 5
Der kan være tale om en skjult forstoppelse, selv hvis klumperne svømmer rundt i diarré. Bløde klumper kan dog også tyde på, at du rent faktisk har diarré.
Type 6
Iturevne småstykker. Indikerer, at du har diarré.
Type 7
Vandig afføring helt uden klumper. Du har sandsynligvis diarré.

Artiklen er oprindeligt bragt i I FORM nummer 12, 2017 og I FORM nummer 14, 2019

Kilde: Gerd Johnsen, specialsygeplejerske og ekspert i afføringsproblemer

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: