Fup og fakta om alkohol

"Vin feder ikke". "Kaffe gør dig hurtigere ædru". Myter om alkohol findes der masser af, men har du styr på, hvad der er fup og fakta? Bliv klogere her.

Mennesker skåler med rødvin og champagne

Der findes mange myter om alkohol. Se her, hvad der er sandt og falsk.

© iStock

"Rødvin er sundt for hjertet", hører man tit – men vidste du, at det faktisk kun gælder for kvinder, der er forbi overgangsalderen? Sådan findes der masser af myter om alkohol – tjek, om du selv har styr på, hvad der er fup, og hvad der er fakta.

Vin feder ikke

Jo, desværre. Der er kalorier i vin præcis som i alle andre alkoholiske drikke. Drinks indeholder generelt flest kalorier pr. genstand (250 kcal for en gin og tonic), mens der er 125 kcal i en pilsner og 98 kcal. i et glas rødvin. Det er dog ikke kun antallet af kalorier, du skal tage højde for, hvis du tænker på din vægt. Studier har vist, at drikker du vin til maden, har du en tendens til at spise mere, end hvis du drikker øl. Formentlig fordi mæthedsoplevelsen bliver påvirket.

En brandert gør det sværere at blive gravid

Nej. Læger fraråder umådeholdent druk, da det skader fertiliteten hos både mænd og kvinder. Men du behøver ikke at stoppe helt med at drikke. En enkelt brandert i ny og næ har ingen negativ effekt på fertiliteten.

En kop kaffe gør dig ædru

Nix. Den alkohol, du indtager, tager tid at omsætte. Om du løber en tur, står på hovedet eller drikker en kop kaffe har ingen indflydelse på den omsætningstid.

En genstand forbrændes på en time

Nej. Det er en myte, at du forbrænder en genstand i timen. En kvinde på 65 kg forbrænder en genstand på 1 time og 45 min., mens det for en mand på 80 kg tager 1 time og 15 min. Desuden sætter forbrændingen først ind efter 45 min. Og nej, sauna, motion og kaffe øger ikke forbrændingshastigheden.

Mænd tåler mere alkohol

Ja, det må vi lade dem. Alkohol fordeler sig i kroppens væske, og muskler indeholder langt mere vand end fedt. Da mænd generelt er større og mere muskuløse end kvinder, er det årsagen til, at mænd opnår en lavere promille end kvinder, når de drikker den samme mængde alkohol.

Du bliver lettere påvirket på tom mave

Jeps. Drikker du på tom mave, ryger alkoholen ekstra hurtigt ud i blodet. Den maksimale alkoholkoncentration efter et glas vin opnår du efter 15-30 min. på tom mave, mens tallet er op til 90 min., hvis du spiser samtidig.

Du ødelægger hjerneceller, når du drikker alkohol

Ja – hvis der er tale om store mængder. Et let til moderat forbrug dræber sandsynligvis ingen hjerneceller, men drikker du 5-10 genstande om dagen i en længere periode, påvirkes mange af din krops funktioner, herunder hjernen. I sidste ende kan det føre til skrumpehjerne.

Man skal rejse sig ved det træ, man faldt

Nix. Der er ingen logik i, at tømmermænd skal plejes med mere af slagsen i form af en reparationsbajer. Tværtimod bør du holde en længere pause, hvis du fx har haft en nytårsbrandert, så du får renset ud.

Et glas rødvin giver en bedre nattesøvn

Nej. Når kroppen skal forbrænde alkohol, forringer det din søvn. Har du drukket inden sengetid, kan du derfor opleve, at du vågner før om morgenen, og det påvirker også de søvnstadier, du normalt skal igennem på en nat.

Ældre har mest gavn af alkohol

Ja, den er god nok. Hjerte-kar-problemer rammer tidligst mænd fra 40-45-års alderen og kvinder efter overgangsalderen. Derfor er rødvins hjertebeskyttende effekt kun relevant hos voksne og ældre. Er du ung, får du ingen gavnlige virkninger af alkoholen – kun skadelige.

Alkohol er godt at stresse af på

Både og. Alkohol dulmer stress efter en travl dag, fordi alkohol udløser dopamin, som virker beroligende. Men forskning viser også, at en person med stress har større tendens til at ville have mere alkohol og dermed let kan ende i en ond cirkel.

Kilde: Professor Morten Grønbæk, Statens Institut for Folkesundhed.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Resten af året gratis


Newsletter background