Sådan får du maksimalt udbytte af bærsæsonen

Bær er geniale for blodtrykket, blodsukkeret og dit taljemål. Her i landet har vi de fineste og sundeste af slagsen, og sæsonen er lige fløjtet i gang. Se her, hvordan du udnytter den maksimalt til at forkæle dine smagsløg og dit helbred.

Kvinde smiler bag skål med jordbær

Spis dig sund og glad i bær

Sådan udnytter du bærene bedst

Spis 2 dl om dagen

Mellem 100 og 250 gram bær eller ca. 2 dl om dagen ser ud til at kunne give en målbar gevinst for din sundhed. Du kan ikke spise for mange bær. Din mave vil automatisk sige stop, længe før du når et skadeligt niveau.

Variér mellem bærrene

Du får mest mulig sundhed, hvis du varierer, så du får forskellige farver bær og i øvrigt supplerer med frugt og grønt fra hele farvepaletten.

Spis dem rå

Der er uden tvivl mest sundhed i at spise bærrene helt friske og ubehandlede, fx som snacks, oven på skyr eller i en salat. Der vil dog stadig være masser af sundhed at hente i frosne og tilberedte bær, fx i form af kompot.

Opbevar dem på køl

Bær holder sig bedst i køleskabet, hvis du ikke skal spise dem samme dag, men tag dem ud i god tid, inden de skal spises, så bliver smagen og duften mere intens.

Tank op med bær hele dagen

Morgen

Kom friske solbær på din morgenmad, eller lav en skøn sommersmoothie med skyr, lidt olie, ½ banan og masser af friske bær.

Vi kan varmt anbefale denne skønne bærsmoothie.

Formiddag

Nup et par håndfulde friske bær på farten, fx kirsebær, der godt kan tåle lidt transport uden at splatte helt ud.

Frokost

Put friske jordbær på din mad frem for kødpålæg, så får du godt med C-vitamin og sparer dig selv for mættet fedt og kalorier.

Du kan også lave denne lækre sommersalat med kylling, jordbær og pinjekerner.

Eftermiddag

Snup dig en ostemad med en sødmefuld stikkelsbærkompot, og pift dit drikkevand op med et par friske hindbær.

Aften

Anret en suppe med brombærsalsa på toppen, og servér friske multebær, rysteribs eller råsyltede tyttebær til fisk eller kød.

Du kan også supplere kødet med denne lækre fennikelsalat med blandede bær.

Dessert

Har du plads i kaloriebudgettet, så snyd ikke dig selv for en desserttærte med blåbær, og top med et par kugler hjemmelavet is.

Mangler du flere idéer til sunde dessertopskrifter med bær, kan du finde dem her.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background