Søvnbehov - kvinde ligger søvnløs i seng
Søvnbehov

Er du bekymret for at ligge søvnløs? Tjek her, hvor meget søvn du egentlig har brug for.

Hvor meget søvn skal man have?

Skal alle helst have 8 timers søvn hver nat? Eller kan jeg klare mig med 6 timer? Og hvordan er det med børn og teenagere - hvor længe har de brug for at sove? Få styr på det her.

23. september 2017

Vores søvnbehov er individuelt og svinger mellem ca. 6 og 9 timer for voksne – med et snit på 7,5 timer. Generelt falder vores søvnbehov med alderen. Tjek i skemaet her, hvor mange timers søvn, vi i gennemsnit har brug for hver nat. 

Så mange timers søvn skal vi have:

 

Alder

Søvnbehov

  Nyfødte Op til 18 timer  
  1-12 mdr. 14-18 timer  
  1-3 år 12-15 timer  
  3-5 år 11-13 timer  
  5-12 år 9-11 timer  
  Teenagere 9-10 timer  
  Voksne 7-8 timer  
  Ældre 6-7 timer  

Søvn-tabellen viser, hvor meget vi i snit har brug for at sove, for at få restitueret kroppen og renset ud i hjernen, så vi føler os friske og veludhvilede dagen efter. 

Men vores søvnbehov svinger fra person til person, så tallene for, hvor mange timers søvn vi har brug for, er vejledende. Og du skal ikke gå i panik, hvis du ikke får helt så mange timers søvn, som der står i skemaet.

Hvor mange timer skal DU sove?

Generelt kan man sige, at du får søvn nok, hvis du ikke falder i søvn eller oplever træthed i løbet af dagen eller tidlig aften. Og du får ikke søvn nok, hvis du gør.

Dit søvnbehov kan også svinge, alt efter hvad du udsætter dig selv for i løbet af dagen, fx fysisk aktivitet eller mentalt udfordrende opgaver. Hvis du er syg, vil du typisk have brug for en del mere søvn. 

Men hvis du føler dig veludhvilet, selvom du kun sover 6 timer, får du formentlig søvn nok. Omvendt hvis du altid føler dig træt,selvom du sover mindst 8 timer hver nat: Så får du enten ikke søvn nok - eller også er din søvn for overfladisk. 

Træthed kan også være symptom på andre ting, så kontakt altid din læge, hvis du er i tvivl.

Test dit søvnbehov

Hvis du er så heldig, at du har mulighed for at sove uforstyrret mindst 5 dage i træk, kan du prøve at teste dit eget individuelle søvnbehov. Gør sådan:

1. Sørg for ikke at udsætte dig for noget, som du ved vil forstyrre din søvn (fx aftenkaffe, en masse alkohol eller larm udefra).

2. Gå i seng til nogenlunde normal tid.

3. Sov indtil du vågner af dig selv - altså ikke noget med at stille alarmen!

4. Notér hvor længe, du har sovet.

5. Gentag i ca. 5 dage - eller til du begynder at vågne på omtrent samme tidspunkt. 

Resultat: De første 2-3 dage vil du - hvis du er i søvnunderskud - formentlig sove længere, end du normalt har brug for. Men herefter vil din krop vågne af sig selv, når den har fået søvn nok. Dit søvnbehov er altså det antal timer, som du sover på testens sidste dage.

Vær opmærksom på, at testen kræver, at du ikke er inde i en periode med stress, bekymringer eller andet, som gør, at du ikke kan falde i søvn eller vågner meget i løbet af natten.

I FORM anbefaler:

Få styr på din søvn med Active Fit Tracker

En god nattesøvn er afgørende for hele din sundhed. Men hvor godt sover du egentlig? Et aktivitetsur kan give dig svaret!
Et aktivitetsur som denne Active Fit Tracker kan bl.a. måle, hvor mange timers dyb og let søvn, du får, og føre komplet dagbog over din søvn.

Selv om vi godt ved, at god nattesøvn betyder alverden for vores sundhed og energiniveau, er der mange af os, der ikke helt har styr på, om vi egentlig sover godt – og længe nok – om natten.

Får du nok søvn? Og er kvaliteten af din søvn ok? Med aktivitetsuret Active Fit Tracker kan du få helt styr på det.

Få aktivitetsur med søvnanalyse til rabat-pris!

Lige nu kan du få aktivitetsuret Active Fit Tracker sammen med dit nye I FORM-abonnement.

Uret registrerer natten igennem, hvor uroligt eller dybt du sover. Og det registrerer det hele – i modsætning til fx de søvn-apps, du kan få til din mobil, som kræver, at mobilen ligger lige under din hovedpude hele natten for, at de kan følge med i din søvn. Active Fit Trackeren synkroniserer trådløst med app’en på din mobil, hvor du har et komplet overblik over din søvn.

Ud over at kunne holde styr på din søvn, har trackeren bl.a. også disse funktioner:
  • Skridttæller – tæller alle dine skridt – hele dagen
  • Pulsmåler – tjekker og husker din puls døgnet rundt.
  • Kalorietæller – regner løbende ud, hvor meget dine aktiviteter har forbrændt.
  • Notifikationer – uret vibrerer diskret, når du får et opkald, SMS eller notifikation på din mobil.
  • Inaktivitetsalarm – uret kan indstilles til at vibrere, når du har siddet stille for længe.
  • Almindeligt ur – med alarmfunktion, i enkelt og feminint design og behageligt at have på.

Active Fit Trackeren har en værdi af 700 kr. Men du kan få den til stærkt nedsat pris sammen med hele 4 numre af Danmarks bedste sundhedsmagasin, I FORM, for kun 149 kr. + 49,50 i porto og ekspedition. Du sparer 861 kroner!

SE TILBUD: Active Fit Tracker + 4 numre af I FORM for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

VIDEO: Se hvad din nye Active Fit Tracker kan:

Active Fit Tracker holder styr på både din aktivitet og din søvn. Synkroniser den nemt via bluetooth med den medfølgende mobil-app. Så har du hurtigt overblik og en komplet dagbog over din sundhed.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler