Kvinde i sengen, uro i benene
Uro i benene

Av, av, aaaav... Lider du også af uro i benene? Så er der hjælp at hente her.

© iStock

Hvad hjælper mod uro i benene?

Mange lider af uro i benene, når de ligger i sengen om aftenen og prøver at falde til ro. Er du en af dem, så er du kommet til det rette sted. Vi har nemlig samlet fire gode råd, der hjælper mod uro i benene.

15. juni 2018 af Redaktionen

Hvad skyldes uro i benene?

Der er mange, der er udfordret af en varm, stikkende, svidende, brændende og måske endda smertende fornemmelse i benene – især når man ligger i sengen om aftenen og prøver at finde ro. For de fleste er det noget, de døjer med i perioder. Der er ikke én entydig forklaring på, hvorfor uroen opstår. Derfor er der heller ingen patentløsning, men forhåbentlig kan nogle af disse råd hjælpe dig videre.

4 gode råd mod uro i benene

Drop kaffen

Måske får du hældt en del kaffe ind hver dag på kontoret. Prøv at droppe den – og det samme med rygning og alkohol. Det kan være synderen hos nogle, men ikke alle.

Bevæg dig

Apropos kontor: En stillesiddende livsstil forværrer tendensen til uro i benene, så derfor hjælper det at bevæge sig i dagens løb, dvs. så meget gang og cykling som muligt – og selvfølgelig regulær træning.

Læs også: Så nemt får du en sundere arbejdsplads

Massér musklerne

Erfaringsmæssigt hjælper det at udstrække og massere lægmusklerne, før du går i seng.

Tag tilskud

Prøv evt. med et naturlægemiddel med hestekastanje. Andre har gode erfaringer med 200 mg magnesiumtilskud dagligt. Jernmangel kan også være forklaringen, men få det tjekket hos lægen, før du begynder at tage jernpiller. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler