Skåle med chiagrød
Chiagrød

Chiagrød er nem, lækker og sund morgenmad. Prøv en af vores opskrifter her. 

© iStock

Derfor skal du starte morgenen med chiagrød

Er du hoppet med på chiagrøds-bølgen? Ellers burde du måske overveje det efter at have læst dette.

2. juli 2017 af Maria Albøg Jespersen

Er du hoppet med på chiagrøds-bølgen? Ellers kan du her læse om, hvilke sunde gevinster du får ud af at spise chiagrød og få tips til, hvordan du kan gøre grøden endnu sundere. Prøv også vores nemme opskrifter på chiagrød. 

Læs om chiagrød og prøv vores opskrifter

 

Er chiagrød sundt?

Der er generelt en masse sunde fordele ved at spise chiagrød. Ud over at chiafrø holder dit blodsukker stabilt, så du føler dig mæt i lang tid ad gangen, styrker de små brune frø også dit immunforsvar og hæmmer inflammationer i kroppen.

Chiafrø er proppet med sunde antioxidanter, vitaminer og mineraler. Det har desuden et højt indhold af kostfibre og omega-3-fedtsyrer. Chiagrød udgør derfor ernæringsmæssigt en fortrinlig start på dagen, og er samtidig en nem og smagfuld morgenmad. 

 

Er chiagrød med kokosmælk sundt?

Din chiagrød er sund, selvom du laver den på kokosmælk, der ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt betragtes som neutral. Fedtet i kokosmælk er hverken specielt sundt eller decideret usundt, så længe du indtager det i moderate mængder. Og vælger du lightvarianten, kan du minimere dit indtag yderligere. Kokosmælk kompenserer for chiafrøenes neutrale smag. Indeholder lidt protein, vitaminer og har et lavt indhold af kulhydrater.

 

3 ingredienser, der gør chiagrød endnu sundere

Chiagrød med bær
Med en håndfuld bær på toppen af din grød får du et ekstra skud antioxidanter. Desuden får du godt med fibre, som både gavner fordøjelsen og mætheden.
Chiagrød med havregryn
Læg et lag havregryn mellem to lag chiagrød. Havregrynene svulmer op og fylder godt op i maven, og som sidegevinst sænker de dit kolesteroltal.
Chiagrød med nødder
Med et drys nødder på din grød får du masser af fibre og proteiner, som stabiliserer dit blodsukker. I tilgift får du masser af sundt fedt, som er godt for hjertet.
 

Basisopskrift – sådan laver du chiagrød

  • 2 spsk. chiafrø blandes med 2 dl mælk og sættes i køleskab natten over. Du kan både bruge komælk, kokosmælk, havremælk, mandelmælk osv.
  • Rør grøden igennem med lidt vaniljepulver næste morgen, og tilsæt evt. lidt mere mælk eller skyr, hvis den er for tør.
 

Hvor lang tid kan chiagrød holde sig?

Hvis du vil spare tid, kan du sagtens lave en større portion chiagrød, som du kan spise af i flere dage.

De fleste typer plantemælk har en holdbarhed på op til 5 dage, så hvis du kommer dem i din chiagrød, kan den sagtens holde sig 3-4 dage.

Hvis du laver flere portioner af gangen, kan chiagrød blive en endnu hurtigere og nemmere morgenmad i hverdagen. 

 

Chiagrød – opskrifter

Her har vi samlet en række opskrifter på chiagrød. Vi kan garantere at alle opskrifterne på chiagrød er lækre og smagfulde –  og så er du sikret en sund og mættenede morgenmad. Velbekomme! 

 

Chiagrød med hindbær, mango og avocado

Chiagrød i tre lag
Chiagrød i tre lag

Sæt lidt kulør på din morgenmad med denne chiagrød i tre farverige lag med hindbær, mango og avocado. 

Få opskriften her!

 

Chiagrød med mandelmælk og hindbær 

Chiagrød med mandelmælk og hindbær
Chiagrød med mandelmælk og hindbær © wichmann+bendtsen

Denne opskrift på chiagrød minder om risalamande - men er uden sukker, og så får du en masse gode næringsstoffer fra både chiafrø, mandler og hindbær. 

Få opskriften her!

 

Chiagrød med sojamælk, jordbær og granatæble 

Chiagrød med sojamælk, jordbær og granatæble
Chiagrød med sojamælk, jordbær og granatæble © wichmann+bendtsen

En frisk og knasende chiagrød, som er proppet med jordbær og proteiner. 

Få opskriften her! 

 

Chiagrød med mango, ingefær og cayennepeber

Chiagrød med mango, ingefær og cayennepeber
Chiagrød med mango, ingefær og cayennepeber © wichmann+bendtsen

Den her chiagrød er spicy og fyldt med vitaminrige ingredienser. Så kickstart din morgen med et sundt og lækkert energiboost. 

Få opskriften her!

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor gør du størst indsats for klimaet?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: