Skåle med chiagrød
Chiagrød

Chiagrød er nem, lækker og sund morgenmad. Prøv en af vores opskrifter her. 

© iStock

Derfor skal du starte morgenen med chiagrød

Chiagrød er både sundt og nemt at lave! Men hvilke fordele er der egentlig ved at spise chiagrød, og hvordan kan du gøre din chiagrød endnu sundere? Få svaret, og prøv en af vores opskrifter her!

De seneste par år har vi taget den kolde chiagrød til os, og den er nærmest blevet en klassiker, når vi snakker sund morgenmad. Men hvilke sunde gevinster er det egentlig, man får ud af at spise chiagrød, og hvordan kan man variere sin chiagrød, så den bliver endnu sundere? Bliv klogere på chiagrød her, og prøv en af vores nemme opskrifter på chiagrød. 

Læs om chiagrød og prøv vores opskrifter

 

Hvad er chiagrød?

Helt simpelt så er chiagrød en kold grød, som du laver ved at blande chiafrø op med en form for væske. Derefter lader man 'grødblandingen' stå i køleskabet, gerne natten over, til der er dannet en grød. 

Alt efter hvilken smag du ønsker, så er der ingen grænser for, hvilken væske du kan blande dine chiafrø op med, når du vil lave chiagrød. Prøv dig frem med vand, juice, mælk, havremælk, kokosmælk, mandelmælk osv. Du kan også sagtens supplere din chiagrød med mælkeprodukter som fx skyr, A38, yoghurt og græsk yoghurt, hvis du ønsker at tilføje mere smag eller skabe en mere cremet chiagrød.

Hvad med at tilføje frugt, bær, peanutbutter, kompot, vaniljepulver eller andre frø til din chiagrød? Så længe du holder dig til den rette mængde væske og frø, så blandingen ender med at blive til en grød, er der ingen grænser for, hvordan du kan lave din chiagrød.  

 

Er chiagrød sundt?

Der er generelt en masse sunde fordele ved at spise chiagrød. Ud over at chiafrø holder dit blodsukker stabilt, så du føler dig mæt i lang tid ad gangen, styrker de små brune frø også dit immunforsvar og hæmmer inflammationer i kroppen.

Chiafrø er proppet med sunde antioxidanter, vitaminer og mineraler. Det har desuden et højt indhold af kostfibre og omega-3-fedtsyrer. Chiagrød udgør derfor ernæringsmæssigt en fortrinlig start på dagen og er samtidig en nem og smagfuld morgenmad. Hvis du følger en vegetarisk eller vegansk kost, er chiagrød især godt og sundt at spise. 

Chiafrø
Chiafrø

De sunde chiafrø kan bruges til meget andet end chiagrød. Du kan også tilsætte chiafrø til dine hjemmebagte boller, kager eller pandekager, til din smoothie eller bruge dem som drys ovenpå din skyr, pasta eller salat.

© iStock
 

Er chiagrød sundt, selvom den bliver lavet på kokosmælk?

Din chiagrød er sund, selvom du laver den på kokosmælk, der ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt betragtes som neutral. 

Fedtet i kokosmælk er hverken specielt sundt eller decideret usundt, så længe du indtager det i moderate mængder. Og vælger du lightvarianten, kan du minimere dit indtag yderligere. Kokosmælk kompenserer for chiafrøenes neutrale smag. Indeholder lidt protein, vitaminer og har et lavt indhold af kulhydrater. 

Det er populært at bruge kokosmælk til chiagrød, men du kan også både bruge vand, mælk, havremælk, soyamælk, mandelmælk, juice osv. til at lave din chiagrød. 

 

Vil du gøre din chiagrød endnu sundere? Prøv de her 3 ingredienser

Chiagrød med bær
Med en håndfuld bær på toppen af din grød får du et ekstra skud antioxidanter. Desuden får du godt med fibre, som både gavner fordøjelsen og mætheden.
Chiagrød med havregryn
Læg et lag havregryn mellem to lag chiagrød. Havregrynene svulmer op og fylder godt op i maven, og som sidegevinst sænker de dit kolesteroltal.
Chiagrød med nødder
Med et drys nødder på din grød får du masser af fibre og proteiner, som stabiliserer dit blodsukker. I tilgift får du masser af sundt fedt, som er godt for hjertet.
 

Hvor lang tid skal chiagrød trække?

Da chiagrød oftest spises til morgenmad, siger man, at chiagrøden skal stå i køleskabet natten over, før den er klar.

Men har du glemt at sætte din chiagrød over aftenen før, kan du sagtens bikse chiafrø og væsken sammen om morgenen. Lad chiagrøden trække i køleskabet i minimum 30-60 minutter, og bland den eventuelt op med et mælkeprodukt bagefter, for at gøre den endnu mere cremet. 

Ved den metode kan du også sagtens lave en omgang chiagrød, hvis du pludselig får lyst til at spise det som en eftermiddags- eller aftensnack. 

Når alt kommer til alt, kan chiafrø indtages på mange måder, både blødt op i chiagrød og rå i på en salat. Men én metode skal du for alt i verden ikke vælge, nemlig at spise en stor skefuld chiafrø og skylle efter med vand.

Dét måtte en 39-årig amerikansk mand sande på en yderst ubehagelig måde. Chiafrøene begyndte at svulme op allerede i mandens spiserør, hvorved han fik synkeproblemer. Manden måtte søge lægehjælp, og først efter flere forsøg fik lægerne skubbet chia-geleen ned i mavesækken, så spiserøret atter var frit.

 

Hvor lang tid kan chiagrød holde sig?

Hvis du vil spare tid, kan du sagtens lave en større portion chiagrød, som du kan spise af i flere dage.

De fleste typer plantemælk har en holdbarhed på op til 5 dage, så hvis du kommer dem i din chiagrød, kan den sagtens holde sig 3-4 dage.

Hvis du laver flere portioner af gangen, kan chiagrød blive en endnu hurtigere og nemmere morgenmad i hverdagen. 

Skal du vælge soyamælk, havremælk, mandelmælk eller noget helt andet? Få styr fordele og ulemper ved de forskellige plantemælk her!

 

Basisopskrift – sådan laver du chiagrød

Ingredienser til 1 portion

  • 2 spsk. chiafrø
  • 2 dl mælk (Du kan både bruge komælk, kokosmælk, havremælk, mandelmælk osv.) 
  • 1/4-1/2 tsk. vaniljepulver 
  • Evt. 1-2 spsk. skyr 

Sådan laver du chiagrød

  • Bland 2 spsk. chiafrø med 2 dl mælk i en beholder eller glas med låg, og sæt det i køleskab natten over - eller mindst 30-60 minutter. 
  • Rør grøden igennem med lidt vaniljepulver næste morgen, og tilsæt evt. lidt mere mælk eller skyr, hvis den er for tør.
 

Hvor mange kalorier er der i chiagrød?

Hvor mange kalorier der er i chiagrød, afhænger selvføglelig af, hvilke ingredienser du blander i  din chiagrød. Derudover ændrer næringsindholdet sig også, hvis du topper din chiagrød med fx frugt eller nødder.

Men følger du vores basisopskrift på chiagrød med chiafrø, skummetmælk, ½ spsk vaniljepulver og 2 spsk skyr, vil næringsindholdet være følgende:

Chiagrød – næringsindhold pr. portion:

Næringsindhold Pr. portion chiagrød
Energi i chiagrød 180,4 kcal
Protein i chiagrød 29,16 g
Fedt i chiagrød 7,36 g
Kulhydrat i chiagrød 18,0 g
Kostfibre i chiagrød 8,18 g
Kilde: DTU's fødevaredatabase
 

Chiagrød – opskrifter

Her har vi samlet en række opskrifter på chiagrød. Vi kan garantere at alle opskrifterne på chiagrød er lækre og smagfulde –  og så er du sikret en sund og mættenede morgenmad. Velbekomme! 

 

Chiagrød med hindbær, mango og avocado

Chiagrød i tre lag
Chiagrød i tre lag

Sæt lidt kulør på din morgenmad med denne chiagrød i tre farverige lag med hindbær, mango og avocado. 

Få opskriften her!

 

Chiagrød med mandelmælk og hindbær 

Chiagrød med mandelmælk og hindbær
Chiagrød med mandelmælk og hindbær © wichmann+bendtsen

Denne opskrift på chiagrød minder om risalamande - men er uden sukker, og så får du en masse gode næringsstoffer fra både chiafrø, mandler og hindbær. 

Få opskriften her!

 

Chiagrød med sojamælk, jordbær og granatæble 

Chiagrød med sojamælk, jordbær og granatæble
Chiagrød med sojamælk, jordbær og granatæble © wichmann+bendtsen

En frisk og knasende chiagrød, som er proppet med jordbær og proteiner. 

Få opskriften her! 

 

Chiagrød med mango, ingefær og cayennepeber

Chiagrød med mango, ingefær og cayennepeber
Chiagrød med mango, ingefær og cayennepeber© wichmann+bendtsen

Den her chiagrød er spicy og fyldt med vitaminrige ingredienser. Så kickstart din morgen med et sundt og lækkert energiboost. 

Få opskriften her!

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad hjælper dig til at slappe af i en travl hverdag?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: