Kvinde drikker mælk og holder sig for maven
© iStock

Maveproblemer på grund af mælk

Vi mennesker er faktisk ikke bygget til at drikke mælk som voksne. Og derfor får mange – særligt ude i visse dele af verden maveproblemer af det. Heldigvis findes der mange gode alternativer.

28. august 2017 af Irene Brøndum

Du får smerter, når du drikker mælk

Det kan tyde på, at du er laktoseintolerant. Laktoseintolerance skyldes, at du ikke producerer nok af det enzym, som skal spalte mælkesukkeret, så det kan optages i blodet.

Typiske symptomer, hvis du ikke kan tåle mælk

  • Mavesmerter, oppustethed, rumlen i maven, pruttetrang og vandig diarré, efter at du har spist eller drukket mejeriprodukter med et højt indhold af laktose. For nogle kommer reaktionen prompte, for andre kan der gå op mod seks timer, før symptomerne begynder at vise sig.

Sådan slipper du af med oppustet mave

Derfor får du ondt i maven af mælk

Vi mennesker er fra naturens side slet ikke bygget til at drikke mælk som voksne, og i landene omkring ækvator bliver næsten 100 procent af befolkningen laktoseintole­rante som voksne. I Nordeuropa har de fleste dog gennem evolutionen udviklet en evne til at nedbryde mælkesukker, men der er stadig 5-10 procent, der med alderen udvikler laktoseintolerance. Samtidig oplever en del, at de i perioder ikke kan nedbyde mælkesukker, fx i ugerne efter en mave­infektion. Selvom du normalt sagtens kan tåle mælkeprodukter, kan de dog give maveproblemer, når kroppen bliver presset til det yderste. Det kan derfor være en god ide at holde sig fra mælk de sidste par dage op til et stort løb eller lignende, hvis du oplever mavesmerter efter en hård træning. 

LÆS OGSÅ: Forstoppelse? Sådan slipper du af med det

Det kan du gøre ved laktoseintolerance 

Læs varedeklarationer, og gå uden om - eller begræns de mad- og drikkevarer, der indeholder meget laktose – altså mælkesukker. Det er individuelt, hvor meget mælkesukker folk kan tåle. De fleste laktoseintolerante får det typisk dårligt af drikkemælk, yoghurt, chokolade, is, hytteost, cremefraiche og fløde, men kan godt tåle lidt mælkesukker, fx i madlavningen. I dag er det heldigvis ret let at finde laktosefrie produkter i supermarkedet, og alternativt kan du bruge fx sojamælk eller havremælk. Du kan også tilsætte en­zymet laktase, der nedbryder mælkesukker, til din mad. Det kan købes som kapsler på apoteket, og så drysser du det blot over maden.

Soyamælk, rismælk eller mandelmælk - dette alternativ til mælk bør du vælge

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: