15 råvarer: køb dem økologiske

Er det lidt tilfældigt, hvornår du vælger økologisk, og hvornår vælger konventionelt?

4. august 2010 af I FORM

Så kan tal fra Fødevarestyrelsen måske hjælpe dig til at prioritere, hvor det er vigtigst, at du vælger de grønne fødevarer, hvis du gerne vil skære ned på, hvor mange pesticidrester der havner i din mund og i din mave.

I tabellen nedenunder kan du se en hitliste over de fødevarer, der betyder mest for dit samlede indtag af pesticider på en dag.

Vigtigste økologiske varer

Det betyder altså, at hvis du vil undgå flest muligt pesticider i din mad, er det vigtigste at købe æbler, hvedebrød og kartofler økologiske.

Råvare:          Indtag pr. dag*


  • Æbler: 23,6
  • Hvedebrød: 15,4
  • Kartoffel: 7,2
  • Pære: 4,8
  • Tomat: 4,2
  • Agurk: 3,8
  • Vin: 3,5
  • Salat: 2,5
  • Vindrue: 2,2
  • Appelsin: 2,0
  • Citron: 1,9
  • Klementin: 1,8
  • Kiwi: 1,8
  • Havregryn: 1,7
  • Peberfrugt: 1,0

* Angiver, hvor meget af den gennemsnitlige danskers pesticidindtag råvaren giver.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor gør du størst indsats for klimaet?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: