Hvad er sundest - Figner eller dadler?

Tørret frugt i alle afskygninger er et fortrinligt alternativ til slik, chokolade og andre søde sager.

7. juli 2015 af I FORM

Ud over den naturligt søde smag bidrager den tørrede frugt med værdifulde vitaminer og mineraler og ofte også en lang stribe mikroskopiske plantestoffer, der stiver immunforsvaret af og hjælper kroppen med at holde vinterens forkølelser stangen.

To af de mest populære er tørrede dadler og figner. Begge glimrer de ved at være langt sundere end almindeligt slik, men her skilles deres veje så også, for på sundhedssiden sætter de tørrede figner dadlerne fuldstændig til vægs.

KONKLUSION: De tørrede figner glimrer ved et markant lavere kalorieindhold, der tilmed går hånd i hånd med langt flere fordøjelsesfremmende kostfibre. Også på mineralsiden og især på antioxidantsiden indtager fignerne en klar førerposition. Netop antioxidanterne er fignernes helt store trumfkort.

En nyere amerikansk undersøgelse afslører således, at de tørrede figner hører til de allerbedste antioxidantkilder overhovedet og bør opprioriteres i den sunde dagskost. Vær dog stadig opmærksom på det forholdsvis høje energiindhold i de tørrede frugter.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: