Lækkersulten? Før du går amok i sukker, så gå i stedet en frisk tur på 15 minutter. Det fjerner nemlig din sukkertrang. 

© iStock

Sådan fjerner du din sukkertrang

Det er faktisk ikke så svært!

9. maj 2016 af Inge Eriksen

Føler du dig stresset og kan du mærke en akut lyst til slik og chokolade komme væltende, så snør skoene og gå dig en kort, frisk gåtur. 

Når du er tilbage igen, vil din sukkertrang være forduftet, og du har sparet dig selv for masser af kalorier og til gengæld bevæget dig og fået frisk luft.

15 minutters gang er nok, lyder det fra forskerne fra Innsbruck Universitet i Østrig, der står bag undersøgelsen.

Testet på overvægtige

Forskerne testede 47 overvægtige personer, der normalt spiste sukkerrige snacks som slik og chokolade dagligt. Personerne blev delt op i to grupper, hvor den ene gruppe skulle gå 15 minutter på et løbebånd i et frisk tempo, mens den anden gruppe skulle sidde stille.

Efter de 15 minutter blev alle udsat for en stressende test. Dernæst skulle alle vælge en sukkersnack efter eget valg, pakke den ud og lade den ligge foran dem.

Under hele processen blev deltagernes cravings, følelsesmæssige påvirkning, puls og blodtryk målt. Her så forskerne, at testen øgede stressniveaet hos samtlige deltagere, hvilket igen øgede personernes cravings efter sukker.

Sukkertrang lavest hos dem, der gik

Sukkertrangen var dog markant lavere hos de, der netop havde gået, og forskerne konkluderer derfor, at kortvarig motion kan fjerne stressrelateret sukkertrang.

Så altså, af sted med dig, næste gang du bliver lækkersulten – og gå helst en stor bue udenom døgnkiosken ...

Studiet er offentliggjort i online-tidsskriftet PLoS One

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Vil du gerne slippe for at have menstruation?


I FORM anbefaler