Par spiser med pinde foran fjernsynet

Hvis du vil spise mindre, kan det faktisk være en idé at finde spisepindene frem.

© iStock

Snyd din hjerne og spis mindre

Det behøver faktisk ikke være så svært at spise mindre og sundere. Med 10 nemme tips kan du snyde din hjerne og dine sanser, så du knap nok opdager forskellen i din portions størrelse.

21. september 2018 af Frederik Nørby & Charles Spence

10 nemme tips, der får dig til at spise mindre

Du bruger alle dine sanser, når du spiser, og ved hjælp af små fif kan du manipulere så meget med dem, at du spiser mindre og sundere uden at føle dig snydt. Vi har tappet en af de kendteste eksperter i den nye videnskab neurogastronomi for 10 råd til, hvordan du kan snyde dine sanser.

1. Vælg den rette tallerken

Du har måske aldrig tænkt videre over, at tallerkenens udseende har en betydning for, hvordan du spiser. Ikke desto mindre kan det betale sig at spise af mindre tallerkener, end du plejer. En portion mad på en lille tallerken vil nemlig se større ud, og det vil snyde din hjerne til at tro, at der er mere mad på tallerkenen, end der egentlig er. På den måde vil du spise mindre end ellers. Skal du sætte rigtig trumf på, kan du servere maden på en rød tallerken. Studier har vist, at vi spiser mindre, hvis maden bliver serveret på netop sådan en. Det hænger sammen med, at vores hjerne automatisk har en aversion mod den røde farve.

Tallerkenens farve kommer også i spil på et andet område: Serverer du mad på runde, hvide tallerkener, vil du opfatte maden som 10 % sødere end præcis samme ret serveret på en firkantet, sort tallerken. På den måde kan du spise for eksempel en sukkerfri ret og stadig opfatte den som sødere.

2. Undgå høj musik og baggrundsstøj

Pas på med at spise på restauranter eller andre beværtninger, hvor der er megen baggrundsstøj. Mange restauranter spiller musik på over 100 dB, og med det lydniveau vil larmen faktisk forringe din evne til at smage salt og sødt.

Til gengæld er det godt at lytte til langsom musik, imens du spiser. Jo langsommere musikken er, desto langsommere er du nemlig om at løfte gaflen eller glasset op til munden. På den måde vil du spise mindre, da du bedre kan fornemme, hvornår du er mæt, hvis du spiser maden langsomt. 

3. Fast føde er bedst

Jo nemmere det er at indtage mad eller drikke, desto mere spiser eller drikker vi af det. Vi bruger nemlig mundens sanseapparat som en indikator for, hvor meget vi har spist, og dermed også for, hvornår vi skal stoppe. Derfor indtager vi langt flere kalorier, når vi drikker æblejuice, frem for når vi spiser æblepuré. Klart færrest kalorier indtager vi ved at spise et helt æble.  

Kvinde spiser æble

Du indtager mindre, hvis du spiser æblet frem for at drikke det i en juice.

© iStock

4. Smag ordentligt på maden

Prøv at identificere hvert enkelt lille smagsindtryk fra krydderier og ingredienser, der rammer dine smagsløg. Dette mere opmærksomme forhold til et måltid mad vil med stor sandsynlighed gøre, at du spiser mindre og får mere ud af madens smag og sammensætning. Tænk på det som mindful eating.

5. Sluk fjernsynet

Undersøgelser viser, at vi spiser omkring 33 % mere, hvis vi ser fjernsyn imens. Vi bliver nemlig så distraheret af flimmerkassen, at vi tænker langt mindre over, hvor meget vi egentlig putter i munden, når yndlingsserien kører over skærmen. 

6. Gem din mad væk

Undgå at have mad stående synligt fremme. Gennemsigtige plasticbeholdere, glaskrukker og skabe med gennemsigtige låger er sværere at modstå, end hvis du gemmer maden godt væk i skabe, skuffer og beholdere, man ikke kan se igennem. På den måde bliver din trang til at spise ikke stimuleret af synlige fristelser, hver gang du er i køkkenet. 

7. Vægt på servicet

I stedet for at stille din tallerken eller skål på bordet bør du holde den i hånden, imens du spiser. Vælg en tung skål eller tallerken, da vægten vil overbevise din hjerne om, at du vil blive mæt af at spise den mad, der ligger i den.

8. Spis med pinde

Kan du ikke spise med pinde, eller gør du det kun sjældent, må du i gang med det. Der er nemlig alle gode grunde til at smide gaflen: Det bliver højst sandsynligt sværere for dig at spise maden, hvilket vil resultere i, at du spiser mindre portioner. Du vil også spise langsommere, hvilket er langt sundere end at køre maden ind i pendulfart. Er det ikke lige dig at spise med pinde, så prøv at gøre det sværere for dig selv ved at holde gaflen i ”den forkerte” hånd, når du spiser. Jo mere besværligt det er at få maden ind i munden, jo bedre!

9. Småt er godt

Prøv at servere suppe fra en mindre gryde med en mindre øse, og spis retten med mindre skeer, end du plejer. Du vil føle, at du spiser mere, end du egentlig gør. 

10. Blåt får dig til at spise mindre

Farven blå kan reducere mængden af den mad, du indtager. Under Depressionen i de fattige 30'ere fandt restauratører ud af, at de kunne spare penge ved at servere maden på blå bakker - det fik nemlig gæsterne til at spise mindre af maden. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler