Læs også

Kerneboller

Solsikkefrø på hvid baggrund
Solsikkefrø

Solsikkefrø indeholder rigtig mange kalorier, men fordi frøene er meget svære at fordøje, drøner de reelt set igennem kroppen - og så er kalorieoptagelsen næsten nul!

Kom solsikkefrø i din salat

Rent kaloriemæssigt er det næsten en gratis fornøjelse at bruge solsikkefrø i din madlavning. Se, hvordan du skal bruge dem for at få mest ud dem.

13. juni 2016 af Martin Kreutzer

Drys med solsikkefrø

Det er meget ”billigt” at anvende fx solsikkefrø på salaten rent kaloriemæssigt, selv om de har et kalorieindhold, som trumfer både flødechokolade og andre kaloriebomber. Frøene er simpelthen så svært fordøjelige, at de reelt bare drøner igennem kroppen. I hvert fald så længe de er hele. Med deres fiberlignende egenskaber kan de tilmed trække ekstra kalorier fra måltidets øvrige næring med sig igennem systemet.

Så mange solsikkefrø skal du spise

Hvor mange kalorier fra frø du optager, afhænger bl.a. af, om de opblødes, knuses, tygges eller på anden måde får ændret deres oprindelige struktur. Så længe de forbliver intakte, er kalorieoptagelsen næsten nul, men selv når du tygger dem, optager du næppe mere end halvdelen af kalorierne, fordi en del frø vil undslippe dine tyggende tænder.

Prøv også: Hørfrø, fx i dit bagværk. Det er reelt en kaloriemæssigt gratis fornøjelse, for undersøgelser viser, at over 90 pct. af frøene passerer ufordøjet igennem mave-tarm-systemet og på deres vej ovenikøbet fungerer som sundhedsfremmende kostfibre.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler