Kvinde jubler over vægttab
© Colourbox

12 tips til et langvarigt vægttab

Hemmeligheden bag en effektiv slankekur er at droppe de strenge krav og i stedet få et sundt forhold til mad. Disse 12 kost-principper guider dig til et sundere liv og langvarigt vægttab.

21. november 2016 af Susanne Högdahl, Louise Andersson & Sara Brodén

Nydelse er kodeordet her. Der er ingen forbud, men alt, hvad du spiser, skal enten være 100 pct. godt for kroppen eller 100 pct. nydelse. Målet er, at du mærker efter og selv finder frem til en sund måde at spise på, som du kan leve efter resten af livet.

1. Er det dét værd? 

Tænk dig om, inden du putter noget i munden. Det, du vælger, skal være værd at spise – og enten være 100 pct. godt for kroppen eller 100 pct. nydelse for sjælen.

2. Nyd 100 pct. – eller stop! 

Skal du spise chokolade eller drikke vin, så køb det bedste, du kan få, men spis og drik kun, så længe du nyder det 100 pct. Tænk fx på bland-selv-slik. Hvis du er helt ærlig, er det kun de første 5-10 stykker slik, som du virkelig nyder 100 pct., derefter oplever du formentlig hverken slikkets smag, farve eller konsistens, men maskinspiser bare.

3. 90-10. 

Lev efter 90-10-princippet, hvor du 90 pct. af tiden spiser 100 pct. korrekt og de sidste 10 pct. spiser præcis, som du har lyst til.

Vil du følge med i din sundere livsstil? Så kan du beregne din fedtprocent

4. Spis helt naturligt.

Det, du vælger, skal enten have groet eller levet i naturen. Vælg så rene og uforarbejdede råvarer som muligt – jo kortere ingrediensliste, jo bedre.

Her er 3 tips til at spise mere naturligt

5. 5 x om dagen.

Spis 5 måltider hver dag: morgenmad, mellemmåltid, frokost, mellemmåltid og aftensmad. Sørg for, at der maksimalt går 3,5-4 timer mellem dine måltider.

Kender du 8 timers kuren? Læs mere om den her

6. Alle næringsstoffer, tak!

Hvert måltid skal bestå af kulhydrater, proteiner, fedt og noget grønt i form af enten grøntsager, frugt eller bær


Dine tarme elsker grøntsager. Med en spiralizer er det nemt at få masser af grønt! Lige nu får du en spiralizer + 3 numre af I FORM for KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.)!


7. Fyld op med grønt.

Til frokost og aftensmad skal du fylde halvdelen af din tallerken med grove grøntsager og en fjerdedel med kulhydrater som fuldkornspasta, brune ris, kartofler eller groft brød. Den sidste fjerdedel er til proteiner som fx kylling, fisk, kød, æg og tørrede bønner. Spis kun én portion.

Vil du tabe dig hurtigt? Så se her, hvordan du kan tabe 1 kg på bare 24 timer.

8. Vælg magre råvarer.

Vælg dine råvarer med omtanke; så kan du få meget mad og blive mæt uden for mange kalorier.

Er du i tvivl om, hvordan man kombinerer nydelse og magre råvarer? Så tjek disse lækre opskrifter.

9. Drop de flydende kalorier.

Drik kun vand, te og kaffe.

Pift din vand op med citron. Det skulle være ekstra sundt.

10. Spis i tide. 

Spis, når du føler sult, og før du bliver meget sulten. Stop, når du ikke er sulten længere. Føler du dig propmæt, har du spist for meget.

11. Spis efter træning.

Spis altid hurtigt efter træning – og helst et hovedmåltid.

På dage med lange træningspas er det særligt vigtigt, at du spiser rigtigt.

12. Stå fast på hverdage.

Undgå sukker, alkohol, snacks og godbidder til hverdag. 

SÅ NEMT TABER DU 1 KG OM MÅNEDEN

Vil du gerne smide nogle kilo? Det er nemmere, end du tror! Hvis du blot udskifter pastaen eller risen til din aftensmad med sund og glutenfri pasta af squash, gulerødder eller rødbede, kan du tabe op til 1 kg om måneden. Du taber dig ikke bare, men bliver også langt sundere, får tarme i topform og færre inflammationer. Alt du skal bruge er en spiralizer! Lige nu får du en spiralizer + 3 numre af I FORM for KUN 99 kr. + 49,50 i porto (i alt 148,50 kr.)!

I FORM anbefaler
Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? Hvad enten du ønsker at tabe dig eller holde en stabil vægt, er I FORM Kostdagbog et ideelt redskab, til at skabe overblik over din kost og holde styr på dit daglige kalorieindtag.
Prøv I FORM Kostdagbog gratis her

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler