Diætisten: Sådan slipper du ud af slikfælden

"Kære diætist. Sund mad fylder i store træk min tallerken til hovedmåltiderne, men jeg har til gengæld rygrad som en regnorm, når der kommer en slikskål på bordet. Hvad gør jeg?"

Dame stikker fingre i slikskålen

SLIK – er svær at holde fingrene fra.

En god serie og så liiige lidt at hygge sig med. Kender jeg det? Yes, sir!

Vi har i bogstaveligste forstand fået kærligheden til den søde smag ind med modermælken. Vi forbinder det med tryghed, trøst og hygge.

Kortvarigt dulmer sukker da også alt fra kærestesorg til stress, så det er da for hulen ikke så underligt, det er svært at holde nallerne fra den skål.

Sukker er ikke giftigt, og i begrænsede mængder skader det os overhovedet ikke. Problemet er bare, at når vi spiser for meget af det (og det er vi mange, der gør), kan de søde sager nemt spænde ben for drømmevægten og ikke mindst sende blodsukkeret på en rutsjetur, der dræner os for energi.

Her får du nogle tips til at spise lidt færre søde sager og måske endda erstatte dem helt.

Og må jeg så ikke sige tak, fordi du bragte dette emne på banen, for jeg tror, det vil interessere flere end dig og mig. Statistikken her ved siden af taler i hvert fald sit eget tydelige sprog.

3 TIPS

Tip 1: Til hverdag ...

... så prøv, om du helt kan lade være med at spise slik, kage osv. Så kan der nemlig sagtens være plads til fredagssnolder eller en søndagscroissant. Indfør evt. én fast slikdag ugentligt. Det er en simpel rettesnor og fungerer ofte bedre end et totalt forbud. Forestil dig, at du aldrig mere får lyst til at give efter for trangen til bløde lakridspiber og syrlige vingummier? Nej vel?

Tip 2: Når du køber ind ...

... så gør det så vidt muligt aldrig på tom mave, for når sulten gnaver, er vi lidt mere tilbøjelige til at lade os friste af impulskøb. Og det, vi køber, har det på en eller anden mystisk måde også med at blive spist. Køb gerne ind først på dagen, hvis du har mulighed for det, for her er vores viljestyrke oftest mindre flosset i kanten. Køb aldrig slik til “lageret”, selvom der er nok så meget mængderabat. Har du et slikskab, så afliv det!

Tip 3: Hvis trangen pludselig er der ...

... så giv dig selv en timeout på 10 min. Brug de 10 min. til at tænke over, om det vil gøre dig glad at spise de labre larver, eller om du måske ligefrem vil fortryde det bagefter. Har du stadig lyst til slikket efter 10 min., så nyd det med god samvittighed og uden at dunke dig selv i hovedet bagefter.

Alternativer til slik

Er det egentlig sukker, din krop skriger på? Her får du 6 alternativer, når din sukkertrang skyldes, at ...

... du keder dig

Lav noget fysisk. Gå en tur, eller kom op af stolen og lav nogle englehop. Det vil aflede din opmærksomhed, så du glemmer dine cravings.

... du har noget at fejre

Køb en massage, gå i biffen, eller tag nye profilbilleder foran nogle selfiefarvede kirsebærtræer – kun din fantasi sætter grænser her. Lav evt. en liste over små lækre, men ikke-spiselige treats, du kan kaste på bordet, når lejligheden pludselig er der.

... der skal hygges

Hav en erstatning klar, fx jordbær dyppet i chokolade, melonskiver, en smoothie, lidt popcorn, hjemmebagte grovboller eller lignende.

... maven knurrer

Slikposen er bare en lappeløsning, hvis du rent faktisk er sulten. Er dit næste hovedmåltid lige om hjørnet, så hold ud. Er der længe til dit næste hovedmåltid, så snup lidt gnavegrønt eller nødder.

... du er ked af det

Ofte ender den der kingsizechokolade med at gøre dig endnu mere ked af det. Tænk i stedet over, hvad der faktisk kunne gøre dig gladere – ikke bare de næste 5 min., men i mange timer, fx at opsøge naturen eller en ven.

... du kører på autopilot

Indfør et (andet) ritual der, hvor du plejer at spise slik. Gå fx en tur efter maden, hvis det er der, du plejer at være udfordret, stil en skål med gulerødder ved siden af fjerneren, hvis det er, når du tænder det, du plejer at støvsuge skufferne for guf, osv.