Denne ugedag skal du veje dig

Det er ikke helt ligegyldigt, hvornår du bestiger badevægten … og 3 andre tips til, hvordan du bedst vejer dig.

Kvinde står på en badevægt i et gult badeværelse.

Det kan være en skræmmende oplevelse at stille sig op på badevægten – men det behøver det ikke at være.

© iStock

Der står den. Sladrehanken på badeværelsesgulvet. Måske har du et lidt anstrengt forhold til den, men kan alligevel ikke lade være med at spørge den til råds.

Du kan gøre badevægten til din ven ved at følge 4 gyldne regler for, hvordan du vejer dig.

1. Vej dig én gang om ugen

… eller måske endda en gang hver anden uge – så får du et mere realistisk billede af, om din vægt er på vej i den rigtige retning. Tjekker du din vægt for tit, risikerer du at se et tal på displayet, som ikke passer. Fx kan din menstruation påvirke vægten, ligesom en meget saltet frokost kan mudre billedet.

2. Stil dig på vægten om onsdagen

Din vægt kan svinge helt op til 2,5 kilo. Om dagen! Vej dig derfor på det samme tidspunkt hver uge – om morgenen, efter du har været på toilettet – for at få det mest retvisende billede. Og gør det gerne midt på ugen, fx om onsdagen. Vi spiser gerne lidt anderledes i weekenden, og det kan afspejle sig på vægten.

3. Vær rundhåndet med tallet

Skån dig selv for skuffelser og læg en buffer ind omkring din idealvægt. Drømmer du fx om at veje 62 kg, så sig til dig selv, at så længe vægten viser et sted under 65 kg, er du tilfreds. Du vil gøre livet lettere for dig selv.

4. Brug andre målestokke

Tag notits af tallet på badevægten, men læg så heller ikke mere i det. Mærk i stedet, hvordan dit tøj sidder, og om du i det hele taget er tilpas med din krop. Er du det, kan det vise sig, at dit drømmetal i virkeligheden ligger et helt andet sted, end du først troede.

Hvordan beregner du dit BMI-tal?

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background