De 10 vigtigste tip til at spise sig slank

Du behøver ikke at sulte for at tabe dig. Følg disse 10 principper, og (for)bliv slank og mæt.

Er frugt det bedste valg, hvis du vil spise dig slank? Få svaret her

© iStock
  • Spis mange grøntsager - fx gulerødder som snack, råkost til frokost og masser af grove grøntsager, fx kål og rodfrugter i varme gryde- og ovnretter. Sådan får du sneget flere grøntsager ind i dine måltider.
  • Spis kun 1 portion. Lad gryderne stå i køkkenet og snup kun en portion, som du spiser langsomt, så mæthedssignalerne kan nå at indfinde sig, før du får spist for meget.

  • Spis efter tallerkenmodellen. Fyld halvdelen af tallerkenen med grøntsager, og del den anden halvdel op mellem kulhydrat, fx fuldkornsbrød og magert protein, fx fisk.

  • Spis kun sødt til særlige lejligheder. Væn dig af med at spise slik på daglig basis, men gem kage, slik og lign. til særlige lejligheder.
  • Spis groft brød, i stedet for luftigt franskbrød og rundstykker. Groft fuldkornsrugbrød med kerner mætter bedst. Vælg havregryn og mysli med lavt fedtindhold og sukkerindhold, fremfor sødt morgenmadsknas. Brug dem både som morgenmad, mellemmåltid og fastfood, når tiden er knap. Vælg brune ris og fuldkornspasta, i stedet for de polerede udgaver. De rummer flere fibre, som hjælper dit vægttab på vej.
  • Fedtstof med måde. Sigt efter at få 1-2 spsk. fedt ved hvert måltid - allerhelst fedtstof, der samtidig mætter, fx avocado på en mad, i stedet for pålæg og smør, en skefuld oliven eller nødder i salaten i stedet for bunker af dressing.
  • Vælg fedtfattige mejeriprodukter - i stedet for den fede af slagsen. Drik skummetmælk, minimælk og kærnemælk i stedet for sødmælk. Vælg magre surmælksprodukter, fx letmælksyoghurt eller cheasy. Gå efter varianter uden tilsat sukker.
  • Spar på alkohol og sodavand. Drik masser af vand - mindst 2 liter dagligt. Vand dæmper bl.a. sult.
  • Spis mange proteiner. Protein mætter mere end kulhydrater og fedt. Vælg fisk, fjerkræ og bælgfrugter. Når du spiser kød fra firbenede dyr, så vælg, fx skinkeschnitzel og mørbrad. Skær fedtkanten fra efter tilberedning. Vælg hakket kød med højst 10 pct. fedt.
    Se hvor du får flest proteiner.
  • Spis to til tre stykker frugt om dagen - vælg frisk frugt som mellemmåltid og dessert. Men spis ikke mere end højst 3 stykker dagligt. Brug beskedne mængder tørret frugt, fx rosiner, til at give sødme - fx på havregrynene om morgenen. Se hvilke frugter, der er bedst til vægttab her.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background