Kvinde vejer sig på vægt
Vidste du, at du kun skal veje dig en gang om ugen?

Et vægttab sker i ryk, og det kan skade din motivation, hvis vægten står stille flere dage i træk.

© iStock

5 grunde til, at dit vægttab går i stå

Er der noget mere frustrerende end en slankekur, der pludselig holder op med at give resultater på badevægten? Læs diætistens forklaring på de fire mest almindelige årsager og en, du sikkert aldrig har tænkt over.

8. august 2019 af Karen Vedel

1. Du overspiser efter træning

Du har været flittig i træningscentret eller løbet en tur, og da du kommer hjem på dine trætte ben, laver du et hurtigt moralsk regnestykke: NU har du fortjent at blive forkælet! Før du har set dig om, har du drukket et par glas vin eller spist en halv plade chokolade.


Der skal ikke mange ups’er i køkkenet til før, at du hurtigt kan have indtaget det samme antal kalorier, som du ellers lige har forbrændt. På en times landevejscykling forbrænder du fx 4-600 kalorier, som kan ’vindes tilbage’ på sidebenene, hvis du spiser en enkelt muffin. 


Spørg dig selv, hvad formålet med din motion var. Hvis du ikke var på kur, er det dig vel undt med lidt forkælelse, efter at du har været fysisk aktiv. Er du derimod på kur, er formålet med at træne jo at forbrænde kalorier, og den flotte indsats smider du direkte i skraldespanden, når du går hjem og snacker. På den måde snyder du dig for gevinsten af dit arbejde, og det er en skam.

 
Du kan sagtens forkæle dig selv, men vær opmærksom på omfanget og hyppigheden. Skift de søde sager eller alkoholen ud et kalorielet alternativ, der fylder godt i maven. Det kan være en rugbrødsmad med pålæg, et glas koldskål eller skyr med frisk frugt.

2. Du glemmer de flydende kalorier

Når vi går på kur, er vi ofte meget fokuseret hvilke fødevarer, vi stiller på ’fy fy’-hylden. Det kan være sukker, hvide kulhydrater eller færdigretter fra supermarkedet. Til gengæld overser mange alle de kalorier, som vi indtager i flydende form, og er du på diæt, kan de faktisk sætte en stor kæp i hjulet for dit vægttab. 

Kaffen er en af de store skjulte kaloriebomber. Eller rettere den mælk, der ofte følger med. Der er nemlig en forskel på ca. 100 kalorier på, om du tager en kop mælk med et skud kaffe eller en kop kaffe med et skud mælk. I løbet af en dag kan det blive til meget ekstra energi, som glider ubemærket ned i maven. 

Derudover bør du holde dig fra drikke med tilsat sukker som fx saftevand, juice og smoothies. Et stort glas juice kan snildt koste 200 kalorier i regnskabet. 

I det hele taget mætter drikkevarer virkeligt dårligt, fordi vores hjerner knapt registrerer, at vi har spist noget. Desuden bliver væskerne kort tid i mavesækken, så du hurtigt bliver sulten igen. At drikke sukkerholdige drikke er altså som at tisse i bukserne for at få varmen.

Vær bevidst om, at hvis du indtager drikke som café latte, sodavand og juice, bruger du hurtigt 3-500 kalorier om dagen alene på drikkevarer. Det svarer til 20-25 procent af dit daglige kalorieindtag. 

Med andre ord: Imens din kur står på, vil det være bedst at minimere de flydende kalorier. Eller i hvert fald at være bevidst om, hvor meget de koster i regnskabet. Måske er en café latte lige det, der gør kostomlægningen til at holde ud. Er det tilfældet, må du nedprioritere andre kalorietunge poster.

Alternativt kan du holde dig til kaffe med lidt mælk, light sodavand og sukkerfri saft. Drikker du juice, så prøv at blande appelsinjuice op med en sundere variant som tomatjuice eller andre grønsagsjuicer. Eller spis en ægte appelsin! 

Vil du skrue ekstra op for din fedtforbrænding via kosten, så er keto-diæten en strategi for dig. Bliv klogere på, hvordan du opnår ketose her.

3. Du spiser uden at opdage det

Uopmærksom spisning er din usynlige fjende, som kan spolere enhver kostændring. Det betyder ganske enkelt, at du uden at skænke det en tanke kommer til at spise meget mere eller meget federe, end du har planlagt. Tilgængelighed betyder enormt meget for, hvor tit det sker. 

Arbejder du i en virksomhed, hvor der står skåle fremme med nødder, ryger der hurtigt 100 kalorier ned for hver lille håndfuld, du spiser i forbifarten. Frokostbuffeter kan også være et farligt bekendtskab, når du er på kur. Selvom du måske fylder tallerken med grøntsager, går det galt, når du går forbi bordenden med toppings. Et måltid kan lynhurtigt gå fra sundt til kalorietungt, hvis det bliver hældt over med pesto, hummus eller græskarkerner. Det er sunde valg, ja, men det er primært fedt – fedt, som du måske ikke tænker over, at du spiser. 

I hjemmet er der to steder, hvor vi typisk falder i fælden for uopmærksom spisning: Foran fjernsynet og i køkkenet. Sidder du i sofaen med al opmærksomhed på skærmen, bliver en enkelt Digestive hurtigt til 3-4 kiks. De indeholder hver 70 kalorier, eller hvad der svarer til et helt stykke frugt. 

I køkkenet kan du måske nikke genkendende til situationer, hvor du bruger dig selv som skraldespand for rester. Måske er du typen, der spiser endeskiven af spegepølsen, når du smører madpakker, eller hapser en frikadelle i dig, mens de bliver stegt på panden. Som forældre kan man også komme til at ’rydde op’ efter sit barn, der har efterladt mad på tallerkenen efter et måltid. 

Hvordan kommer du af med uvanen? Det korte svar er at spise med opmærksomhed. Tænk over i hvilke situationer, du selv spiser uden at bemærke det – og begynd så at have øjnene med dig præcis dér. Der er nemlig ikke andet end vand og sort kaffe, der er på gratislisten.

En anden ting, du kan gøre, er at stille alt mad væk. Står der kiks fremme i en skål, er det alt for let at spise af dem, end hvis du skal op på øverste hylde i en kagedåse for at finde dem frem. Et sidste trick til dig, der snacker uden at tænke over det, er at tygge tyggegummi med stærk smag. Et studie har vist, at den stærke smag af fx pebermynte fjerner lysten til at putte andet i munden. Du har også mindre lyst til slik, når du lige har børste tænder, ikke sandt?

4. Du har lagt en urealistisk slankekur, som du ikke kan overholde

Når vi kaster os ud i en god gammeldags slankekur, gør de fleste det med en tårnhøj motivation. Mantraet lyder: Spis så lidt som muligt! Træn så meget som muligt! I samme åndedrag forbyder vi os selv at indtage fx sukker, pasta og alkohol. På den måde får vi sat så mange begrænsninger op for os selv i en almindelig hverdag, at det bliver for svært eller for surt at holde i længden. Der går typisk to-tre uger, før vi bliver inviteret til en fødselsdag eller lignende og falder i med et brag. Og så kan det være mere end almindeligt svært at komme op på hesten igen. 

Diætistens råd er at lære af dine fejl. Du kan starte med at spørge dig selv, om din plan var for hård i udgangspunktet. Så kan du tage de dele ud og i stedet fokusere på det, der virkede og som er værd at bygge videre på. Det kan fx være at hoppe med på ungernes fredagsslik i stedet for at spise slik på alle dage i ugen. Tænk i det hele taget over, at bevægelsen fra ”aldrig” til ”mindre” kan flytte bjerge. Og i denne sammenhæng: Kilo. 

Vejen til varige vægttab går gennem at lave ændringer, der bygger oven på de vaner, som du allerede har. Kan du lide at læse, kan du gå en lang tur, mens du har en lydbog i ørerne. Bliver du fristet af en overdådig frokostbuffet på arbejdet, kan du aftale med dig selv, at halvdelen af tallerkenen skal være fyldt med grøntsager i stedet for at afmelde ordningen helt.

Du skal generelt have fokus på de fremskridt, der sker undervejs og ikke kun slutmålet for din kur. Derfor skal kulinariske sidespring, som du begår undervejs, bruges til at justere din kur, så den passer endnu bedre til dig. Lad dem ikke stoppe din proces helt. 

Og en grund, du ikke havde overvejet….

5. Du glemmer, at input er lig med output

Bliver det forpulede tal på badevægten ved med at stå stille i flere dage, selvom du lever af gulerødder og kildevand? Så er der måske en oplagt grund, som du helt overser: At det er længe siden, du har været på toilettet!

Mange glemmer, at input er lig med output. Det vil sige: Hvis du spiser mindre, går du også sjældnere på toilettet. Der kan sagtens gå op til fem dage, hvor vægten står stille af den grund. Næste gang vægtens pil står stille, så spørg dig selv, hvornår du sidst havde afføring. Er det to-tre dage siden, kan tarmene snildt gemme på 2-300 gram. 

På samme måde kan menstruation være en joker i diæt-sammenhænge. Både under selve blødningsperioden og ved ægløsning, dannes der ekstra væske i bughulen, som kan øge din vægt med 1-1,5 kilo.

Derfor råder diætisten til, at du er tålmodig og venter med at gå i ’jeg taber mig ikke’-panik, efter der er gået en uge uden vægttab. Skulle du nå dertil, kan du gå tjeklisten igennem: Holder jeg kuren? Spiser jeg, hvad jeg skal? Motionerer jeg? Trænger jeg til at komme på toilettet?
Er du bekymret for, at du har fået forstoppelse, kan du forsøge at få gang i tarmene igen ved at være fysisk aktiv, spise fiberrigt og sørge for at få rigeligt med væske.


Kilde: Stine Junge Albrechtsen, MapDiet.dk

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: