Kvinde nyder solen, efterår
© iStock

Mangler du D-vitamin?

D-vitamin er vigtigt for kroppen, da det bl.a. øger energiniveauet, styrker knoglerne, holder blodtrykket i skak, hjælper på vægttabet og forebygger visse kræfttyper. Dog viser undersøgelser, at mange - især ældre mænd og kvinder - ikke får nok D-vitamin.

7. marts 2017 af Cecilie Dumanski

Får du nok D-vitamin?

Går du og er lidt utilpas? Så skyldes det måske, at du mangler D-vitamin eller 'solvitamin', som det ofte bliver kaldt. Solen er nemlig den primære og vigtigste kilde til D-vitamin, og derfor er det typisk i vinterhalvåret, at vi nordboere ikke får nok af solskinsvitaminet. 

Men det er faktisk ikke så nemt at tyde, om man mangler D-vitamin. Derfor har vi samlet 6 symptomer, der afslører, om du bør skrue op for indtaget af D-vitamin.

1. Du sveder uden grund

Kan du mærke sveden pible på panden, selv når du foretager mindre krævende aktiviteter som at tage opvasken eller række ud efter fjernbetjeningen? Så kan det være et tegn på manglende D-vitamin. Det mener læge Michael Holick fra Boston University Medical Center.

Sådan spiser du dig til mere D-vitamin.

2. Du sover uroligt

Lider du af søvnproblemer, selvom du har skåret ned på koffeinen og forvist telefonen fra soveværelset? Så vil et skud D-vitamin nok hjælpe.

Få fyldt vitamin-depoterne op med 20 minutters solskin.

3. Dine muskler og led er svækkede

Sammen med calcium øger D-vitamin knogle-, led- og muskelstyrken, hvilket betyder, at et underskud af D-vitamin forhøjer risikoen for bl.a. ledsmerter og knoglebrud. Er du løber, skal du være særligt opmærksom på dit indtag af både kalk og D-vitamin.

Denne kost styrker knoglerne.

4. Du rammes ofte af sygdom

Rammes du ofte af forkølelse, hoste og influenza? Så skyldes det måske manglende D-vitamin. Det mener et sæt danske forskere i hvert fald. De har nemlig studeret de såkaldte dræber-T-celler, som immunforsvaret eksempelvis bruger til at bekæmpe bekæmpe bakterier, virus og kræft med. Og det viser sig, at dræber-T-cellerne ikke kan virke uden D-vitamin. 

Ved du, hvor længe du må hoste, før du skal søge læge?

De forklarer desuden, at grunden til, at vi ofte ligger syge over vinteren, skyldes, at vi i vinterhalvåret får langt mindre sol og dermed D-vitamin.

Sådan kommer du nemmest gennem en influenza.


Stoppet næse og trykken for hovedet er nogle af symptomerne på bihulebetændelse. Tjek her, hvordan du bekæmper sygdommen.



5. Dit humør er i bund

Manglende D-vitamin kan faktisk være en alvorlig sag. En række nyere undersøgelser viser nemlig, at manglende D-vitamin kan medføre psykiske og neurologiske sygdomme som depression, skizofreni, sklerose og Alzheimers.  

TEST: 10 tegn på at du lider af depression.

6. Du taber håret

Lider du af hårtab, så kan én af forklaringerne være et underskud af jern og D-vitamin. Særligt sidstnævnte har formentlig en større betydning, end man tidligere har vidst, forklarer Morten Svenning Nielsen, der er speciallæge i almen medicin.

Du kan her teste, om du får jern nok.

Kilde: https://www.netdoktor.dk

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler