Te: Så sunde er de 4 typer

Te er - uanset type - en vinderdrik! Den indeholder masser af aroma og stort set ingen kalorier.

Te har et højt indhold af mineraler og antioxidanter, som beskytter mod de frie radikaler i kroppen, der ellers kan give alvorlige sygdomme som fx kræft. Nogle forsøg tyder endda på, at antioxidanterne i te er mere effektive end dem i fx C- og E-vitamin, mens andre undersøgelser viser, at to kopper te om dagen er nok til at give dig et værdifuldt tilskud af antioxidanter.

Sort te

  • Beskytter mod kræft
  • Sænker risiko for åreforkalkning
  • Passer på hjertet
  • Udrenser kroppe
  • Styrker immunforsvaret

Rød te

  • Forebygger kræft
  • Sænker kolesteroltallet
  • Beskytter mod hjerte-kar-sygdomme
  • Afhjælper oppustet mave
  • Bekæmper infektioner

Har du oppustet mave? Det skal du gøre!

Hvid te

  • Forebygger kræft
  • Kan dæmpe feber
  • Modvirker væskeophobning
  • Bekæmper infektioner
  • Stimulerer fordøjelsen

Grøn te

  • Beskytter mod kræft
  • Sænker kolesteroltallet
  • Bekæmper leddegigt
  • Beskytter mod alzheimer
  • Stimulerer vægttab

Tallene gælder en kop te svarende til 240 ml. Til sammenligning indeholder en kop kaffe 80 mg koffein pr. 240 ml. Der findes ikke særskilte beregninger på næringsindholdet i grøn og hvid te. De kommer fra samme busk og er begge skånsomt efterbehandlet - derfor gælder stort set de samme tal. Når der alligevel er sundhedsforskelle skyldes det indholdet af sekundære plantestoffer, som der ikke er tal på her.

Kilde: Luise Neimann Kloster

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background