Sandheden om kaffe

Har kaffe en positiv effekt på helbredet? Kan det øge forbrændingen? Og hvor meget kaffe må du egentlig drikke om dagen? Vi giver dig svar på alt, hvad der er værd at vide om den aromatiske drik her.

En kop kaffe - er kaffe sundt?

EN KOP KAFFE Læs, hvad koffeinen gør ved din krop – og hvordan du får del i alle dens gavnlige virkninger.

© iStock

For mange af os er kaffe en fast del af vores dagligdag, som vi nyder. Og de fleste har nok også en fornemmelse af, hvad det er, man oplever, når man drikker kaffe.

Måske er du overbevist om, at kaffe gør, så du ikke kan sove, men er det rigtigt? Og kan det virkelig passe, at kaffe kan skærpe din koncentration og sænke din risiko for Alzheimers? Få svar på alt, du skal vide om kaffe her.

Kaffe – spørgsmål og svar

Hvor meget koffein er der i en kop kaffe?

Når forskningen interesserer sig så meget for kaffe, handler det om kaffens mest aktive stof koffein. Det er et naturstof, der tilhører en kemisk gruppe kaldet plantealkaloider. Koffein virker både opkvikkende og stimulerende.

Når det primært er kaffe, der bliver forbundet med disse virkninger, skyldes det, at kaffeplanten har en høj koncentration. I kaffebønner er 1-1,5% koffein, så en kop stærk kaffe kan indeholde 100-200 mg koffein.

Hvor meget koffein er der i andre drikke i forhold til kaffe?

De fleste tænker på kaffe, cola og energidrikke, når snakken falder på koffein. Men faktisk finder du stoffet mange andre steder – også i te!

Mængden varierer en del, både mellem genrerne, men også inden for samme kategori. Ud over de nedenstående drikke finder du også koffein i mørk og lys chokolade.

Indhold af koffein i drikkevare

Hvor meget kaffe må man drikke om dagen?

Det er primært koffeinen, der får skylden for de mindre heldige egenskaber ved kaffe. Der er ikke påvist skadelige langtidseffekter ved at indtage koffein, men som med så meget andet er det altid godt at holde sig til en moderat mængde.

Sundhedsmyndigheder anbefaler, at du bør holde dig til højst 300 mg koffein om dagen, hvis du vil være på den sikre side. De 300 mg svarer til tre kopper kaffe, syv kopper te eller to liter cola.

Anbefalingerne er især væsentlige at følge i forbindelse med graviditet. En undersøgelse med 59.000 deltagere fra Folkehelseinstituttet og Sahlgrenska akademin i Sverige har blandet andet vist, at der er en sammenhæng mellem koffein og fødselsvægt og længden af graviditeten.

Har kaffe en positiv effekt mod sygdomme?

Kaffe bliver løbende undersøgt for dets virkninger, og det har faktisk vist sig, at dagligt indtag af kaffe kan beskytte mod udviklingen af flere kroniske sygdomme.

Kan kaffe mindske risikoen for kræft?

I forhold til kræft, ser det ud til, at en moderat mængde kaffe kan mindske risikoen for at få kræft i lever, mundhule, svælg, livmoder ende-og tyktarm.

En rapport udarbejdet af Vidensråd For Forebyggelse fra 2015 viser, at personer der drikker regelmæssig kaffe, sammenlignet med personer der sjældent eller aldrig drikker kaffe, har en lavere risiko for at udvikle disse kræftformer.

Omvendt udtrykker rapporten også, at et meget højt forbrug af kaffe kan øge risikoen for blære- og lungekræft. Men undersøgelserne er usikre, fordi det er svært at udelukke, om rygning har en betydning for undersøgelserne.

Kan kaffe sænke risikoen for Alzheimers?

Undersøgelser viser, at koffein i doser på 3-5 mg pr. kg kropsvægt kan sænke risikoen for Alzheimers.

Sammen med en nedsat risiko for type 2-diabetes er dette en af de mest veldokumenterede effekter af koffein. Vejer du 70 kilo, svarer det til 2-3 kopper kaffe.

Kan kaffe øge ens forbrænding?

Kaffen kan også være et redskab, der kan gøre det nemmere at holde den slanke linje, hvis man ser på indholdet af koffein.

Der er forsket en del i koffeins påvirkning af kroppens forbrænding. Undersøgelser viser, at stoffet øger forbrændingen i timerne efter indtagelsen. Grundlæggende gælder, at jo mere koffein du indtager, jo større effekt. Når det er sagt, er det vigtigt at fastslå, at koffeinrige drikke ikke er en smart genvej til at smide nogle kilo. Effekten er nemlig lille, og kommer du mælk eller sukker i din kaffe/te, nulstiller du kalorieregnskabet.

Samtidig viser tidligere forsøg, at kaffedrikkere og andre personer, der er vant til at indtage større mængder koffein, får mindre og mindre forbrændingseffekt end de, der normalt indtager små mængder.

LÆS OGSÅ: Alt du bør vide om koffein

Hvorfor kan jeg ikke sove, når jeg har drukket kaffe?

En kop kaffe eller andet koffeinholdigt tæt på sengetid skaber problemer for mange.

Årsagen er, at koffein blokerer for såkaldte adenosinreceptorer i hjernen. Det er her, at signalstoffet adenosin normalt sætter sig for at fremme følelsen af træthed og motivere dig til at krybe til køjs.

Indtager du større mængder koffein, fx i form af en kop kaffe, stryger koffeinen fra mave-tarm-systemet ud i blodet og herfra videre til hjernen. Koffeinen optager plads på receptorerne og bremser således adenosinens søvnfremmende effekt.

Det kan være godt i fx situationer, hvor du føler dig træt, men har brug for at være lysvågen, men har også den slagside, at du efter indtagelse af større mængder koffein kan få svært ved at falde i søvn.

Kvinde der ikke kan sove

KAFFE FØR SENGETID En, to, tre ... drikker du kaffe om aftenen, kan det forstyrre din nattesøvn.

Hvorfor bliver nogle mere påvirket af en kop kaffe end andre?

Mens halvdelen af os ikke kan lukke et øje, hvis vi har drukket kaffe sidst på dagen, sover andre fortrinligt selv oven på to-tre espressoer.

Årsagen skal findes i vores gener, for nogle er mere disponerede for at reagere på koffeins søvnhæmmende egenskaber end andre. Undersøgelser tyder desuden på, at både alder og køn er faktorer, der spiller ind.

Ældre kvinder er den gruppe, der hyppigst melder om koffeinrelaterede søvnproblemer.

Koffein påvirker os forskelligt

Flere faktorer påvirker, hvor meget du påvirkes af en kop kaffe eller anden koffeinkilde:

  • Koffeinmængden: Der er fx 4-6 gange så meget koffein i en kop kaffe som i samme mængde cola. Ligeledes er der massiv forskel på, om du er let eller tung. Af samme grund relateres koffeinanbefalingerne typisk til kropsvægten.

  • Koffeinfølsomheden: Dine gener, kropsstørrelse og tilvænning til koffein er nogle af de centrale brikker.

  • Nedbrydningstiden: For nogle halveres kroppens koffeinkoncentration på under to timer, mens andre er ti timer om det. P-piller, alkohol og rygning kan spille ind her.

Er det nemmere at holde fokus, når man drikker kaffe?

Føler du dig opkvikket af en kop kaffe, kan det skyldes, at koffeinen styrker din koncentrationsevne.

Undersøgelser indikerer dog, at det ikke handler om, at koffeinen løfter din koncentrationsevne til nye højder, men derimod at den bringer koncentrationen op på det niveau, som den ville ligge på, hvis du var frisk og veludhvilet. Sammenholdt med at større koffeinindtag kan have en negativ indvirkning på nattesøvnen og fremme trætheden i dagtimerne, tegner det et billede af en negativ spiral.

Er kaffe vanddrivende?

Det er børnelærdom for de fleste, at kaffe og te virker så vanddrivende, at de nærmest har den forkerte virkning i væskeregnskabet.

Men en undersøgelse fra University of Birmingham viser, at kaffe bidrager med samme væske-kvaliteter som vand, hvis man altså indtager moderate mængder kaffe. I undersøgelsen blev væskeniveauet undersøgt hos 50 mænd, der drak mellem tre og seks kopper dagligt – og det viste sig, at kaffe ikke havde nogen indflydelse på dehydrering,

Dermed ikke sagt, at koffein ikke kan have en vanddrivende effekt, men indtager du koffein dagligt, vænner kroppen sig til den vanddrivende effekt.

Kan kaffe blive for gammelt?

Kaffe kan godt blive for gammelt, men det er svært at fornemme, fordi kaffe ikke mugner på samme måde som andre fødevarer. Kaffe mister derimod smag, aroma og kvalitet, hvis det får lov at stå for længe.

Holdbarheden på din kaffe er bedre, hvis den opbevares i original-indpakningen eller en lufttæt beholder. Derudover opretholder kaffen også sin kvalitet bedre, hvis du sørger for at opbevare den mørkt, tørt og køligt.

Hvor mange kalorier er der i forskellige typer kaffe?

Er en cappuccino din foretrukne kaffe? Se her, hvor mange kalorier der gemmer sig i den og de andre populære kaffedrikke.

Kalorier i forskellig kaffe pr. kop:

  • Americano – 0 kcal
  • Caffe latte – 55,4 kcal
  • Cafe latte, skummemælk – 29,9 kcal
  • Cappuccino – 54,3 kcal
  • Filterkaffe – 0 kcal
  • Chai latte – 120 kcal
  • Cortado – 34,5 kcal
  • Espresso – 0 kcal
  • Islatte – 51,9 kcal

Kilde: Espressohouse