Kvinde der mediterer
Meditation

Trænger du til en pause fra hverdagens stress og tankemylder? Læs vores guide til meditation her. 

© iStock

Meditation for begyndere

Meditation giver bedre velvære og er afstressende. Du kan tage på et kursus og få alle redskaberne til god meditation. Men hvis du selv vil prøve, er alt, hvad du behøver, en halv times fred og en stol.

8. juni 2016 af I FORM-redaktionen

Meditation for begyndere 

Sådan gør du:

  • Afsæt 10 til 20 minutter hver dag, eller evt. to gange om dagen. Vælg det tidspunkt, hvor der er størst chance for fred og ro. Find et roligt sted i hjemmet, hvor du ikke bliver forstyrret. Sluk for telefonen. Det er en god idé at bruge samme sted, hver gang du mediterer. Det kan nemlig forstærke effekten.
  • Sæt dig på en stol (eller sengekanten), der er god at sidde på, men ikke så god, at du falder helt sammen. Hold hoved, hals og ryg ret. Du kan også ligge på sengen, men så løber du en risiko for at falde i søvn. Vil du sidde på gulvet, skal du indtage den mest behagelige stilling,  gerne på en pude.
  • Luk øjnene, og læg hænderne lige over knæene. Koncentrer opmærksomheden om vejrtrækningen. Gør gradvist åndedrættet dybere ved at bruge mellemgulvet, og lad indåndingen følge lige efter udåndingen. Brug et par minutter på det.
  • Ret så opmærksomheden mod ansigtet: Slap af i pandemusklerne, øjenmusklerne og ansigtsmusklerne. Bid ikke kæberne kraftigt sammen, og lad tungen ligge afslappet i munden. Slap af i skuldre, hænder og fingre. Afslap bryst og mave og herefter lår, knæ, ankler og fødder.
  • Ret atter opmærksomheden mod åndedrættet, og hold vejrtrækningen ubesværet og regelmæssig. Under indåndingen skal du nu lægge lyden såu på vejrtrækningen uden at bevæge læberne. Og mens du ånder ud, placerer du lyden hmmm... på vejrtrækningen også uden at bevæge læberne.
  • Fortsæt med at trække vejret ubesværet og regelmæssigt, mens du gentager lydene såu og hmmm... under indånding og udånding.
  • Hvis tanker, bekymringer eller distraktioner trænger sig på, så lad dem komme frem, og slip dem så igen, så du atter kan koncentrere dig om åndedrættet og lydene.
  • Fortsæt i 10-15 minutter, mens du gentager lydene i harmoni med vejrtrækningen. Når tiden er inde til at stoppe, tager du et par dybe ind- og udåndinger og åbner forsigtigt øjnene.
  • Husk, at formålet er at befri sindet fra bevidsthedens kontrol. Det er vigtigt at lære (og øve sig i), hvordan du "giver slip" og overgiver dig til de dybere og hemmeligere dele af dig selv.

Afslapningsmusik og beroligende lyde hjælper mod søvnløshed. Se hvorfor og få 8 gratis lydfiler, der hjælper dig med at falde i søvn.

Sunde ambitioner for 2021? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: