Kvinde holder tomat på stilk
Vi elsker tomat

67 millioner tomater spises der hvert år i Danmark. 

© iStock

Derfor er tomat en superfood

Som en eksplosion af surt og sødt. Sådan føles det at sætte tænderne i en solmodnet tomat. De små godter, der fås i flere farver og former, smager ikke bare godt, de er også supersunde.

27. juni 2018 af Cecilie Dumanski
 

Tomat - Røde sundhedsbomber

Tomat er en populær spise verden over - i rå såvel som behandlet form som juice, ketchup, puré og koncentrat. Faktisk er glæden for tomater så stor, at den samlede tomatproduktion overgår eksempelvis appelsinproduktion. Det er der heller ikke noget at sige til. For udover at smage helt fantastisk rummer tomat en masse sunde egenskaber, som du får glæde af, når du indtager den. 

Læs her mere om de mange, sunde tomat-gevinster og få samtidig svar på, hvordan du udnytter, tilbereder og opbevarer tomater bedst.

Spørgsmål og svar om tomat

 

Hvad indeholder tomat?

Herunder kan du ud fra det specifikke næringsindhold i 100 gram tomat se, hvad tomaten bl.a. er rig på:

Næringsindhold i tomat

Indhold i tomat

Indhold pr. 100 g

Kalorier i tomat (kcal) 20
Protein i tomat (g) 0,7
Kulhydrat i tomat (g) 2,6
Fedt i tomat (g) 0,3
Vand i tomat (g) 94
C-vitamin i tomat (mg) 15,0
A-vitamin i tomat (RE) 82,7
E-vitamin i tomat (α-TE) 1,10
ß-caroten i tomat (µg) 992
Kalium i tomat (mg) 216
Kilde: Fødevaredatabasen
 

Hvad er tomat godt for?

Tomat slanker

De røde godter består af 95 procent vand, så de er ekstremt kaloriefattige. Du kan derfor spise virkelig mange tomater, før der skal laves ekstra huller i dit bælte. 

Tomat forebygger kræft

Tomaterne får deres røde farve fra en særlig kraftig antioxidant, der hedder lycopen. Stoffet menes at have ansvaret for, at personer, der spiser meget tomat, har en lavere forekomst af både blodpropper, hjerneblødninger og kræft.

Tomat booster immunforsvaret

Ud over lycopen indeholder tomat E-vitamin, betacaroten og C-vitamin, som booster immunforsvaret.

Tomat giver ung og smuk hud

Antioxidanten lycopen kan også forbedre din huds beskyttelse mod UV-strålerne. I et studie viste det sig, at de deltagere, som dagligt spiste 55 gram tomatpuré, som indeholder meget lycopen, havde en 33 procent bedre beskyttelse mod solen end andre. Lycopen kan også smøres direkte på huden i form af en creme eller lotion, og da bliver den beskyttende effekt endnu større.

Tomat mindsker riskoen for bumser

Tomater er også rige på A-vitaminer, der nedsætter fedtstofdannelsen i huden og dermed risikoen for at få bumser.

 

Er tomat en frugt?

Har du også hørt rygter om, at tomaten i virkeligheden er en frugt og ikke en grøntsag? Faktisk er det ikke så enkelt at klassificere en tomat. Men vi gør alligevel et forsøg her.

Morfologisk set, altså hvad tomatens form og opbygning angår, er tomaten en frugt, fordi den har kerner omgivet af frugtkød. Men ligesom agurker og andre væksthusgrøntsager kalder man tomaten for en grøntsag, fordi den er etårig.

Kilde: videnskab.dk

 

Hvornår er det tomat-sæson?

Spis løs af tomater i sommerhalvåret, der strækker sig fra april til oktober. 

Tomat i sæson
 

Hvordan opbevarer og tilbereder man bedst tomat?

Tomatens holdbarhed

Tomater kan holde sig op til 14 dage og taber stort set ingen næringsværdi.

Behold stilken på tomaterne

Lad tomaterne sidde på stilken, indtil du skal spise dem. Så længe de sidder der, tager de nemlig stadig masser af næring og smag til sig.

Men husk endelig at tage stilken af før brug. Tomatens stilk og blade kan nemlig være giftige og give opkast.

Læg ikke tomater i køleskaber

Vidste du, det er bedst at opbevare tomater på bordet frem for i køleskabet? Når du køler dem ned, standser du nemlig biologiske processer, som udvikler smagen. 

Vil du af med tomat-skindet?

Hvis du vil have skindet af uden at skulle blanchere eller pille, kan du blot rive tomaten på den grove side af et rivejern.

Tilbered tomaterne og få mere lycopen

Du kan optage mere af antioxidanten lycopen, når tomaterne er forarbejdede frem for rå, og når de samtidig spises med lidt fedtstof. Prøv fx at langtidsbage dem. Du drysser blot tomaterne med havsalt, drypper med lidt olie og bager dem i et par timer ved lav temperatur. Supernemt, og så smager de tosset godt i salater, pastaretter og sandwicher.

 

Hvilken tomat er sundest?

Er det rå tomater, soltørrede tomater eller bagte tomater?

Svaret er soltørrede tomater. De er rige på A- og C-vitamin og har det højeste indhold af antioxidanten lycopen, der som tidligere nævnt beskytter din hud og dit immunforsvar, og som kan forebygge bl.a. kræft og hjerte-kar-sygdomme. Indholdet af lycopen stiger, når tomater varmes op. Men inden du spiser løs af de soltørrede tomater, så husk at de har et højt kalorieindhold.

Varianter af tomat
Tomater i alle størrelser og farver

Vidste du, at der findes over 2500 forskellige varianter af tomater i alle mulige farver, fx hvid, gul, rosa, lilla, brun og sort.

© iStock
 

Er friske tomater sundere end dåsetomater?

Faktisk ikke. Når tomaterne varmebehandles, før de sættes på dåse, sprænges tomaternes celler. Det gør, at det er meget lettere for kroppen at optage tomaternes sunde mikro- og makronæringsstoffer som f.eks. det kraftfulde antioxidant lycopene. 

Lige som dåsetomat er tomatpuré en vitaminbombe. Det røde koncentrat bugner af immunforsvarsstyrkende antioxidanter samt E- og C-vitamin. 

Så du skal ikke tøve med at erstatte nogle af de friske tomater med dem på konserves. Dog skal du huske at bruge hele dåsen på en gang. Puréen mister nemlig sine næringsstoffer og vitaminer efter åbning. 

 

Hvad indeholder dåsetomat?

Herunder kan du ud fra det specifikke næringsindhold i 100 gram flået tomat på konserves se, hvor sundt dåsetomat er i forhold til friske tomater:

Næringsindhold i dåsetomat

Indhold i tomat

Indhold pr. 100 g

Kalorier i tomat (kcal) 21
Protein i tomat (g) 1,2
Kulhydrat i tomat (g) 3,0
Fedt i tomat (g) 0,3
Vand i tomat (g) 94
C-vitamin i tomat (mg) 11,3
A-vitamin i tomat (RE) 29,3
E-vitamin i tomat (α-TE) 0,740
ß-caroten i tomat (µg) 352
Kalium i tomat (mg) 188
Kilde: Fødevaredatabasen
 

Hvad indeholder tomatpuré?

Herunder kan du ud fra det specifikke næringsindhold i 100 gram tomatpuré se, hvor sundt tomatpuré er i forhold til friske tomater:

Næringsindhold i tomatpuré

Indhold i tomat

Indhold pr. 100 g

Kalorier i tomat (kcal) 44
Protein i tomat (g) 1,6
Kulhydrat i tomat (g) 8,6
Fedt i tomat (g) 0,2
Vand i tomat (g) 87
C-vitamin i tomat (mg) 9,0
A-vitamin i tomat (RE) 61,2
E-vitamin i tomat (α-TE) 2,30
ß-caroten i tomat (µg) 734
Kalium i tomat (mg) 798
Kilde: Fødevaredatabasen
 

Hvad egner tomat sig godt til?

Tomat med salt

Tomater behøver ikke en masse lir for at smage skønt. Et drys salt er rigeligt.

Tomat med sukker

Er dine tomater lidt umodne, kan du hjælpe smagen på vej med et lille nip sukker. Sukkeret understøtter nemlig tomaternes egne søde undertoner.

Tomat med protein

De røde lækkerbiskner er meget rige på umamismag og er derfor geniale til at peppe relativt neutralt smagende retter med fx pasta og æg op.  

 

Her er gode sunde tomat-opskrifter

Hvordan foretrækker du tomat? Er det i en salat? På rugbrød? Eller i en gryderet? Uanset hvad kan du her få en inspiration til nye og spændende retter med tomat. 

Tomat til morgenmad

Æggewrap med parmaskinke og tomater

Byt den tørre havregryn ud med en æggewrap med parmaskinke og tomater. Vi garanterer en god og energisk begyndelse på dagen. ➡️ Gå til opskrift

Tomattærte med svampe og basilikum 

Har du en stille morgen, så brug et par ekstra minutter på morgenmaden, der for eksempel kunne bestå af denne tomat-tærte med svampe og basilikum. ➡️ Gå til opskrift

Tomat til formiddag

Tomat-juice med bladselleri og basilikum

Giv immunforsvaret et kick med en friske tomat-juice. ➡️ Gå til opskrift

Tomat til frokost

Quinoasalat med kylling og tomat

Denne sommersalat med quinoa, kylling og tomat er perfekt til dig, der skal have løftet energiniveauet midt på dagen. ➡️ Gå til opskrift

Spinattærte med tomat

Pift den kedelige rugbrødsmad op med et stykke af denne skønne (glutenfrie) spinattærte med tomat. ➡️ Gå til opskrift

Tomat til eftermiddag

Hårdkogt æg med tomat

Du behøver nok ikke en opskrift for at koge et æg og skylde en tomat. Men derfor er det stadig en god snack til at stille den lille sult, der ofte dukker op om eftermiddagen. ➡️ Gå til opskrift

Brød med soltørrede tomater

Brød med soltørrede tomater er en perfekt appetizer inden aftensmaden. ➡️ Gå til opskrift

Tomat til aftensmad

Krydret kylling i tomat-yoghurt-souce

Sæt gang i forbrændingen med en krydret kylling i tomat-yoghurt souce. ➡️ Gå til opskrift

Suppe med tomat, sortkål og bønner

Efter en lang og hård arbejdsdag er det de færreste, der gider stå i køkkenet i flere timer. Prøv derfor vores sunde tomat-suppe med sortkål og bønner. Den er nem og hurtig at lave. ➡️ Gå til opskrift

Kylling med rodtern og bagte tomater

Mangler du idéer til sund og hurtig aftensmad? Så smid rodtern og kyllingfilet på panden og tomater i ovnen. Wupti, aftensmad på under 30 minutter.  ➡️ Gå til opskrift

Tomat til dessert

Tomat-juice med tabasco

Prøv en sund og alkoholfri udgave af en Bloody Mary. Perfekt til hverdag og fest. SKÅL! ➡️ Gå til opskrift

Grøn tomat-marmelade med kanel og vanilje

Marmelade med jordbær, brombær eller blommer. Det er ofte bær og frugter, der kommer i marmeladen. Men hvorfor ikke lave en marmelade med de sunde tomater? ➡️ Gå til opskrift

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler