Guide til verdens bedste styrkeøvelser

Har du styr på de klassiske styrkeøvelser? Vi har samlet de vigtigste styrkeøvelser, som du skal kende og guider til, hvordan du udfører dem korrekt.

styrkeøvelser

Leder du efter et træningsprogram? Find effektive programmer her

De bedste styrketræningsøvelser for ben og baller

Lunges

Gående squat med elastik

[Squat](https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraeningsoevelser/saadan-laver-du-den-perfekte-squat)

1-bens dødløft

[Step-ups](https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraeningsoevelser/step-ups-vejen-til-faste-baller)

Glute bridge

Walking lunges

Goblet squat

[Sumosquat](https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraeningsoevelser/sumosquat-doedloeft-vejen-til-faste-baller)

Benkick

Cross lunges

Step back

Thrusters med kettlebell

Sumo deadlift high pull

[Burpees](https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraeningsoevelser/saadan-laver-du-burpees)

De bedste styrketræningsøvelser for arme

Pull-up

Triceps dip

[Armbøjning](https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraeningsoevelser/armboejning-saadan-laver-du-den-korrekt)

Krabbegang

Dynamiske planke

Thrusters med kettlebell

Sumo deadlift high pull

De bedste styrketræningsøvelser for coremuskulaturen

Planken på tæer

Mountain climbers

[Sideplanke](https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraeningsoevelser/saadan-laver-du-sideplanke)

Russian twist

Sidebøjning med elastik

Maveroning med elastik

[Mavebøjning](https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraeningsoevelser/saadan-laver-du-en-maveboejning-korrekt)

Bear crawl

Dynamiske planke

[Burpees](https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraeningsoevelser/saadan-laver-du-burpees)

De bedste styrketræningsøvelser for ryggen

Rygstrækninger

1-bens dødløft

Sumo deadlift high pull

[Pull-up](https://iform.dk/traening/styrketraening/styrketraeningsoevelser/hvordan-laver-jeg-den-perfekte-pull-up)

Sådan træner du musklerne i den rigtige rækkefølge

  • Træn overkroppens store muskler i bryst og ryg, fx med bænkpres og træk til brystet.
  • Træn underkroppens store muskler i lår og baller. Lav eksplosive øvelser, fx boxjumps, før de almindelige som squats og lunges.
  • Træn arme, både forsiden og bagsiden, med fx biceps curls og tricepspres, og eventuelt også skuldre og ben med små øvelser som skulderløft og knæekstension.
  • Træn kropskernens muskler – både forsiden og bagsiden. Kom omkring alle mavemuskler, ikke kun de lige. Benyt fx en bold, lav benløft hængende, og brug fitness- centrets kabeltrækmaskiner til især de skrå mavemuskler.

Så meget skal du træne

  • Du skal satse på at træne hele kroppen igennem mindst 2 gange om ugen.
  • Vælg 4-6 øvelser, hvoraf de fleste er basisøvelser, der involverer flere led, fx benpres eller armstrækkere.
  • Lav gerne 10-15 gentagelser med en vægt, der er tung nok til, at du er tæt på udmattelse til sidst.
  • Er du utrænet, skal du satse på at lave 1-2 sæt af hver øvelse. Er du trænet, kan du sigte efter 4-5 sæt af hver øvelse.

Se alle vores styrketræningsøvelser her