styrkeøvelser

Guide til verdens bedste styrkeøvelser

Har du styr på de klassiske styrkeøvelser? Vi har samlet de vigtigste styrkeøvelser, som du skal kende og guider til, hvordan du udfører dem korrekt.

1. januar 2016

Leder du efter et træningsprogram? Find effektive programmer her

De bedste styrketræningsøvelser for ben og baller


Sådan laver du lunges korrekt

Gående squat (med elastik)

Sådan laver du den perfekte squat

1-bens dødløft 

Step-ups 

Glute bridge

Walking lunges

Goblet squat

Sumosquat 

Benkick

Cross lunges

Sådan laver du step back

Sådan laver du thrusters (med kettlebell)

Sådan laver du sumo deadlift high pull

Sådan laver du burpees


De bedste styrketræningsøvelser for arme

Sådan laver du den perfekte pull-up

Sådan laver du triceps dip

Sådan laver du en korrekt armbøjning

Sådan går du krabbegang

Sådan laver du den dynamiske planke

Sådan laver du thrusters (med kettlebell)

Sådan laver du sumo deadlift high pull


De bedste styrketræningsøvelser for coremuskulaturen

Sådan laver du planken på tæer

Sådan laver du mountain climbers

Sådan laver du sideplanke

Sådan laver du russian twist

Sidebøjning (med elastik)

Sådan laver du maveroning (med elastik)

Sådan laver du en mavebøjning korrekt

Sådan laver du bear crawl

Sådan laver du den dynamiske planke

Sådan laver du burpees


De bedste styrketræningsøvelser for ryggen

Sådan laver du rygstrækninger

1-bens dødløft

Sådan laver du sumo deadlift high pull

Sådan laver du den perfekte pull-up

Sådan træner du musklerne i den rigtige rækkefølge

  • Træn overkroppens store muskler i bryst og ryg, fx med bænkpres og træk til brystet.
  • Træn underkroppens store muskler i lår og baller. Lav eksplosive øvelser, fx boxjumps, før de almindelige som squats og lunges.
  • Træn arme, både forsiden og bagsiden, med fx biceps curls og tricepspres, og eventuelt også skuldre og ben med små øvelser som skulderløft og knæekstension.
  • Træn kropskernens muskler – både forsiden og bagsiden. Kom omkring alle mavemuskler, ikke kun de lige. Benyt fx en bold, lav benløft hængende, og brug fitness- centrets kabeltrækmaskiner til især de skrå mavemuskler.

Så meget skal du træne

  • Du skal satse på at træne hele kroppen igennem mindst 2 gange om ugen.
  • Vælg 4-6 øvelser, hvoraf de fl este er basisøvelser, der involverer fl ere led, fx benpres eller armstrækkere.
  • Lav gerne 10-15 gentagelser med en vægt, der er tung nok til, at du er tæt på udmattelse til sidst.
  • Er du utrænet, skal du satse på at lave 1-2 sæt af hver øvelse. Er du trænet, kan du sigte efter 4-5 sæt af hver øvelse. 

Se alle vores styrketræningsøvelser her

Derfor er dit træningstøj vigtigt …

Hvis du vil have det optimale ud af din træning, så er det naturligvis vigtigt, at dit træningstøj både er funktionelt, og at du føler dig godt tilpas i det. Lige nu kan du få et fedt træningssæt fra Active Fit bestående af et par højtaljede træningstights og en stilren, løstsiddende t-shirt. Begge dele er i en åndbar og blød kvalitet, så det er behageligt at have på, samtidig med at det er skabt til at fungere perfekt under din træning. Vis mig træningssættet fra Active Fit til kun 149 kr. + 49,50 i porto, inklusive 4 numre af I FORM.


De højtaljede tights sikrer, at du har fuld bevægelighed, uden at du behøver være nervøs for, om dine tights glider ned. T-shirtens særlige åndbarhed gør, at den ikke klistrer sig til ryggen, mens dens udformning sørger for, at ingen sømme irriterer dig under din træning. Lige nu får du træningssættet sammen med 4 numre af I FORM fyldt med inspiration til en sundere hverdag, effektive træningsprogrammer og lækre opskrifter for kun 149 kr. + 49,50 i porto.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler