Guide til verdens bedste styrkeøvelser

Har du styr på de klassiske styrkeøvelser? Vi har samlet de vigtigste styrkeøvelser, som du skal kende og guider til, hvordan du udfører dem korrekt.

styrkeøvelser

Sådan træner du musklerne i den rigtige rækkefølge

  • Træn overkroppens store muskler i bryst og ryg, fx med bænkpres og træk til brystet.
  • Træn underkroppens store muskler i lår og baller. Lav eksplosive øvelser, fx boxjumps, før de almindelige som squats og lunges.
  • Træn arme, både forsiden og bagsiden, med fx biceps curls og tricepspres, og eventuelt også skuldre og ben med små øvelser som skulderløft og knæekstension.
  • Træn kropskernens muskler – både forsiden og bagsiden. Kom omkring alle mavemuskler, ikke kun de lige. Benyt fx en bold, lav benløft hængende, og brug fitness- centrets kabeltrækmaskiner til især de skrå mavemuskler.

Så meget skal du træne

  • Du skal satse på at træne hele kroppen igennem mindst 2 gange om ugen.
  • Vælg 4-6 øvelser, hvoraf de fleste er basisøvelser, der involverer flere led, fx benpres eller armstrækkere.
  • Lav gerne 10-15 gentagelser med en vægt, der er tung nok til, at du er tæt på udmattelse til sidst.
  • Er du utrænet, skal du satse på at lave 1-2 sæt af hver øvelse. Er du trænet, kan du sigte efter 4-5 sæt af hver øvelse.

Se alle vores styrketræningsøvelser her

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background