styrkeøvelser

Guide til verdens bedste styrkeøvelser

Har du styr på de klassiske styrkeøvelser? Vi har samlet de vigtigste styrkeøvelser, som du skal kende og guider til, hvordan du udfører dem korrekt.

1. januar 2016

Leder du efter et træningsprogram? Find effektive programmer her

De bedste styrketræningsøvelser for ben og baller

Lunges 

Gående squat (med elastik)

Squat

1-bens dødløft 

Step-ups 

Glute bridge

Walking lunges

Goblet squat

Sumosquat 

Benkick

Cross lunges

Step back

Thrusters (med kettlebell)

Sumo deadlift high pull

Burpees


De bedste styrketræningsøvelser for arme

Pull-up

Triceps dip

Armbøjning

Krabbegang

Dynamiske planke

Thrusters (med kettlebell)

Sumo deadlift high pull


De bedste styrketræningsøvelser for coremuskulaturen

Planken på tæer

Mountain climbers

Sideplanke

Russian twist

Sidebøjning (med elastik)

Maveroning (med elastik)

Mavebøjning

Bear crawl

Dynamiske planke

Burpees


De bedste styrketræningsøvelser for ryggen

Rygstrækninger

1-bens dødløft

Sumo deadlift high pull

Pull-up

Sådan træner du musklerne i den rigtige rækkefølge

  • Træn overkroppens store muskler i bryst og ryg, fx med bænkpres og træk til brystet.
  • Træn underkroppens store muskler i lår og baller. Lav eksplosive øvelser, fx boxjumps, før de almindelige som squats og lunges.
  • Træn arme, både forsiden og bagsiden, med fx biceps curls og tricepspres, og eventuelt også skuldre og ben med små øvelser som skulderløft og knæekstension.
  • Træn kropskernens muskler – både forsiden og bagsiden. Kom omkring alle mavemuskler, ikke kun de lige. Benyt fx en bold, lav benløft hængende, og brug fitness- centrets kabeltrækmaskiner til især de skrå mavemuskler.

Så meget skal du træne

  • Du skal satse på at træne hele kroppen igennem mindst 2 gange om ugen.
  • Vælg 4-6 øvelser, hvoraf de fleste er basisøvelser, der involverer flere led, fx benpres eller armstrækkere.
  • Lav gerne 10-15 gentagelser med en vægt, der er tung nok til, at du er tæt på udmattelse til sidst.
  • Er du utrænet, skal du satse på at lave 1-2 sæt af hver øvelse. Er du trænet, kan du sigte efter 4-5 sæt af hver øvelse. 

Se alle vores styrketræningsøvelser her

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: