© Colourbox.com

Hvordan laver jeg den perfekte pull-up?

Jeg er ret stærk, men det er endnu ikke lykkedes mig at lave en pull-up. Kan I hjælpe?

5. februar 2016

Du kan i hvert fald få nogle tips til at komme dit mål meget nærmere. Du skriver, at du er ret stærk, så du er formentlig godt på vej. For dem, der ikke er det, kan det betale sig at skrue op for den tunge styrketræning, inden de giver sig i kast med stangen.

Det vil nok overraske nogen, at det faktisk er ryggen, der skal trække det største læs i en pull-up, selv om det er armene, du hiver dig op i. Bevægelsen sker i samarbejde med biceps, bagsiden af skuldrene og de store rygmuskler.

 

Lav den perfekte pull-up

  • Grib fat om stangen eller stængerne med et underhånds- eller overhåndsgreb, så du holder en skulderbreddes afstand mellem hænderne.
  • Træk dig op mod stangen. Slå evt. et lille smut med hoften, og brug benene til at forskyde dit tyngdepunkt, så din krop svinger mere op af sig selv.
  • Stil efter, at hovedet rammer 10-20 cm bag stangen. Det giver ryggen plads til at arbejde. Træk nu skulderbladene nedad og sammen, så du nærmest skyder bryst.
  • Træk albuerne helt ned til siden af kroppen, så dit kraveben flugter med stangen eller stængerne, og hagen er over. Du har nu fuldført mission pull-up.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler