Hvordan laver jeg den perfekte pull-up?

Jeg er ret stærk, men det er endnu ikke lykkedes mig at lave en pull-up. Kan I hjælpe?

Du kan i hvert fald få nogle tips til at komme dit mål meget nærmere. Du skriver, at du er ret stærk, så du er formentlig godt på vej. For dem, der ikke er det, kan det betale sig at skrue op for den tunge styrketræning, inden de giver sig i kast med stangen.

Det vil nok overraske nogen, at det faktisk er ryggen, der skal trække det største læs i en pull-up, selv om det er armene, du hiver dig op i. Bevægelsen sker i samarbejde med biceps, bagsiden af skuldrene og de store rygmuskler.

Lav den perfekte pull-up

  • Grib fat om stangen eller stængerne med et overhåndsgreb, så du holder en skulderbreddes afstand mellem hænderne.
  • Træk dig op mod stangen. Slå evt. et lille smut med hoften, og brug benene til at forskyde dit tyngdepunkt, så din krop svinger mere op af sig selv.
  • Stil efter, at hovedet rammer 10-20 cm bag stangen. Det giver ryggen plads til at arbejde. Træk nu skulderbladene nedad og sammen, så du nærmest skyder bryst.
  • Træk albuerne helt ned til siden af kroppen, så dit kraveben flugter med stangen eller stængerne, og hagen er over. Du har nu fuldført mission pull-up.

Sund hele sommeren med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent får du adgang til både site og app.
Læs mere om I FORM digital

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge

Lige nu har vi et særtilbud, hvor du kan bruge I FORM hele sommeren for kun 49,-

TILBUD: Få 3 måneder for 49 kr.

Newsletter background