Kvinde laver sideplanke

Døjer du med dårlig ryg? Så prøv en sideplanke - den giver dig en god kropsholdning. 

© Morten Andersen

Sådan laver du sideplanke

Sideplanke er en effektiv øvelse, der styrker både de lige og de skrå mavemuskler. Vi viser dig, hvordan du laver øvelsen helt korrekt.

10. juni 2018 af Maria Albøg Jespersen

Sideplanke

Sideudgaven af den klassiske plankeøvelse stiller både krav til de lige og de skrå mavemuskler, og så er den vejen til en stærk core og en sund ryg. Læs her, hvordan du laver en sideplanke helt korrekt.

Derfor er en sideplanke god

  • Træner dine coremuskler 
  • Forbedrer din balance 
  • Giver dig en flottere kropsholdning

En sideplanke styrker primært musklerne i

  • Mave 
  • Ryg 
  • Skuldre

Sådan laver du en sideplanke

  1. Læg dig på siden med samlede fødder, og hvil på din underarm. Løft dine hofter fra underlaget, stræk kroppen, og spænd godt op i din core.
  2. Ræk din øverste arm op mod loftet, og hold stillingen. Sænk dig langsomt ned mod underlaget, når du ikke kan holde kroppen lige længere.

Husk dette, når du laver sideplanke

Fleks fødderne
Hold vægten på ydersiden af den nederste fod. Du skal have en fornemmelse af, at du presser noget ud gennem dine fodsåler.

Skyd hoften op
Din øverste hofte skal hele tiden være højere løftet end skulderen på den arm, der hviler i underlaget.

Stram godt op
Lad skulderbladene søge mod rygsøjlen, og aktivér din kropskerne. Det giver stabilitet til øvelsen.

Stå korrekt
Placér albueleddet lige under din skulder. Det giver et stabilt udgangspunkt for øvelsen.

Husk din vejrtrækning
Glemmer du at trække vejret, holder du ikke længe.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler