Kvinde træner lunges
Lunges

Udfører du øvelsen korrekt? 

© Morten Andersen

Sådan laver du lunges korrekt

Har du helt styr på teknikken bag lunges? Hvis ikke, kan det i værste fald resultere i skader. Tjek her, hvordan du laver korrekte lunges og se samtidig frem til flotte, faste baller.

13. juni 2018 af Maria Albøg Jespersen

Lunges

Med denne simple øvelse træner du effektivt forsiden og bagsiden af dine lår, samtidig med at du stabiliserer din kropskerne.

Og så er den vejen til faste baller og højere forbrænding. Men teknikken er vigtig, hvis du vil undgå skader. Læs her, hvordan du laver perfekte lunges uden at skade dine knæ.

Derfor er det godt at lave lunges

  • Lunges træner underkroppens muskulatur.
  • Lunges giver bedre balance og hoftemobilitet.
  • Lunges forebygger lændesmerter. 

Lunges styrker primært musklerne i

  • Lår
  • Baller

Sådan laver du lunges korrekt

  1. Stå med ret ryg og hoftebreddes afstand mellem fødderne, og lad armene hænge slapt ned langs siderne. Spænd let i mave og baller, og kig lige frem.
  2. Tag et langt skridt fremad med det ene ben. Når den forreste fod rammer gulvet, sænker du det bageste knæ ned mod gulvet, så det næsten kommer ned at røre. Sæt derefter kraftfuldt af med det forreste ben, og vend tilbage til udgangspositionen.

Husk dette, når du laver lunges

  • Træk vejret
    Lav en kontrolleret bevægelse på vej ned, mens du trækker vejret ind, og ånd eksplosivt ud på tilbagevejen. 
  • Rank ryggen

    Hold overkroppen ret under hele øvelsen ved at skyde brystet op mod loftet.
  • Fleks benet
    Dit forreste lår skal være parallelt med gulvet, så dit ben danner en ret vinkel. Knæet må dog ikke stikke ud over dine tåspidser.
  • Stå korrekt
    Er dine ben placeret for langt fra hinanden, kan det medføre ustabilitet og balanceproblemer under øvelsen.
  • Hav vægten på hælen
    Lad hele din kropsvægt komme frem på dit forreste ben, så hælen ikke løfter sig fra gulvet, når du laver udfaldet.
  • Skrab ikke på
    Sørg for, at det bageste knæ ikke hviler mod underlaget, når du er på vej ned.

Har du tjek på lunges nu? Så har vi det perfekte træningsprogram til dig.

Regulering af lunges

Sådan gør du lunges lettere

Kombinér med andre øvelser til ben og baller, fx squat. Du kan også skifte ben, hver gang du tager et skridt frem, så du opnår større diversitet i øvelsen og undgår at køre det ene ben træt.

Sådan gør du lunges hårdere

Lav øvelsen med håndvægte eller med en vægtstang på skuldrene. Hold din overkrop oprejst og ryggen ret ved at skyde brystet frem mod loftet, uanset hvordan du belaster øvelsen. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler