Kvinder træner på trappemaskinen
© Jakob Helbig

Guide: Kend dine fitness-maskiner

Du styrer typisk mod de sikre løsninger som løbebåndet, et par øvelser på en måtte eller en times holdtræning. Fitnesscenteret rummer dog meget mere end det. Vi går svedfabrikken efter i krogene og gennemgår redskaber, maskiner og øvelser, så du kan udnytte dine muligheder maksimalt.

13. marts 2019 af Jeanette Linder
 

Få styr på fitness-centerets maskiner og redskaber

Her er din guide til maskiner og udstyr i fitness-centeret, så du ikke behøver gå forvirret rundt.

Guide til følgende fitness-maskiner og redskaber:

 

Cardiomaskiner

Cardiotræning er ganske enkelt konditions- eller kredsløbstræning, der får pulsen op. Maskinerne herunder er særligt gode til cardiotræning.

Løbebånd

Ryk løbeturene indendørs på kolde dage. Du kan arbejde målrettet på at styrke din form ved fx at skrue op og ned for tempoet eller sætte hældning på.

Er du også en af dem, der stiller dig op på løbebåndet og trykker start og løber derudad? STOP! Her finder du et træningsprogram, der effektiviserer din træning på løbebåndet.

Løbebånd


Crosstrainer

Du får god og skånsom konditionstræning på cross- traineren, og især ben og baller bliver styrket, mens håndtagene sørger for at aktivere overkroppen.

Hvordan er det nu liiige, man træner på en crosstrainer? Find det bedste træningsprogram til crosstraineren her.

Crosstrainer

Romaskine

Der kommer for alvor gang i kalorieforbrændingen, mens du ror, og stort set alle muskler arbejder undervejs. Det giver en effektiv træning på kort tid.

Romaskinen er en af de mest effektive cardiomaskiner i fitness-centeret. Se her, hvordan du bedst træner på den.

Romaskine

Motionscykel

Den klassiske motionscykel er supernem at bruge og er især perfekt, hvis du genoptræner efter en løbeskade. Husk at presse dig selv ved at variere tempo og belastning.

Motionscykel

Armcykel

Går du benhårdt efter at træne overkrop, eller er du skadet i bentøjet, er armcyklen et hit. Du cykler med armene og styrker især skuldre, arme, ryg og bryst. 

Armcykel

Assault Airbike

En airbike er en blanding af en crosstrainer og en kondicykel. Den giver hård helkropstræning, som på kort tid sender din puls på himmelfart.

Assault Airbike

Thoraxtrainer 

Med en ThoraxTrainer kan du efterligne bevægelserne fra langrend indendørs. På den måde udfordrer du musklerne i både over- og underkrop, især kernemuskulaturen, og banker pulsen helt i vejret. Maskinen fungerer, ved at du står oprejst på et fodstykke i midten og holder om to skistave. I bevægelsen fører du stavene bagud, mens du bukker ned i knæ. Du kan justere belastningen undervejs og også variere bevæ­gelserne ved at pege både fremad og bagud eller køre på ét ben.

Thoraxtrainer

Trappemaskine

Trapper er geniale til træning, da pulsen på kort tid flyver i vejret, mens baller, lår og lægmuskler bliver strammet op. Med denne maskine kan du gå opad i det uendelige og dermed sætte turbo på kalorieforbrændingen. Endda på en skånsom måde, da belastningen på leddene er lavere end under fx løb. Det er ganske let at bruge maskinen, for du skal bare gå op ad de rullende trapper – præcis ligesom når du går op ad almindelige trapper. Sørg for at rette dig op, og slip håndtagene, så snart du har fundet en god balance. Det giver bedre træningseffekt.

Trappetræning er effektiv træning. Her får du 8 fordele ved trappetræning.

Trappemaskine
 

Styrkemaskiner

Styrketræning er en genial træning, der både styrker musklerne og løfter forbrændingen. Herunder finder du de bedste maskiner til at styrketræne.

Benpres

Du træner hele underkroppen, når du presser fødderne mod den lodrette plade og skiftevis strækker og bøjer benene. 

Tjek her, hvordan du bruger maskinen korrekt.

Benpres

Brystpres

Ved at holde i de to håndtag og strække og bøje armene giver du bryst, skuldre og triceps en ordentlig tur.

Vi guider dig her gennem brystpres-øvelsen.

Brystpres

Leg curl

Her rammer du specifikt baglåret og haserne. Teknikken er simpel, og du kan køre med forholdsvis mange kilo, så du virkelig kan mærke, at du træner musklerne bagpå.

Vil du hellere lave leg curl på en træningsbold? Så se her, hvordan du gør.

Leg curl

Ab crunch

Er det maven, du vil arbejde med, kan du gå efter denne maskine, hvor du tager fat i skulderbøjerne og krummer dig sammen i en mavebøjning.

Drømmer du om flad mave? Med de rette øvelser kan du få det på bare 8 uger. Se her, hvordan du gør.

Ab crunch

Skulderpres

Det er primært skuldrene – men også triceps – du rammer. Maskinen fungerer, ved at du holder i håndtagene og presser armene op over hovedet.

Du kan også bytte maskinen ud med håndvægte, når du laver skulderpres.

Skulderpres

Pull-down-maskine

Du trækker stangen ned foran brystet og styrker ryg, skuldre og biceps. Maskinen er et godt alternativ til pull-ups eller chin-ups, hvis de er for svære. 

Her får du en mere detaljeret beskrivelse af, hvordan du udfører øvelsen pull-down.

Pull-down-maskine

Pull-up

Har du altid drømt om at kunne lave en kropshævning, er det her maskinen for dig. Den giver dig nemlig et hjælpende skub op, så du kan få den seje følelse af at flyve forbi stangen, mens musklerne i ryggen, skuldrene og biceps spænder til. Du kan bruge maskinen til både pull-ups og chin-ups. Forskellen er blot, om du tager henholdsvis et bredt overhåndsgreb eller et lidt smallere under­håndsgreb. Chin-ups er lidt lettere, så dem kan du starte med.

Hvordan laver du den perfekte pull-up? Få svaret her.

Pull-up
Sådan gør du

Stil dig oprejst eller på knæ på pladen, og tag fat i håndtagene med enten et bredt overhåndsgreb til pull-ups eller et smalt underhåndsgreb til chin-ups. Træk så dig selv op i armene. Når hagen er over stangen, sænker du kroppen langsomt igen.

Seated row

Maskinen giver dig supergod træning af armene, ryggen og skuldrene, og så er den nem at gå i krig med. Du sætter dig blot med rank ryg og let bøjede ben og tager fat i håndtaget med strakte arme. Sænk skuldrene, og træk så håndtaget op mod det nederste af brystkassen. Hold igen, mens du langsomt fører det tilbage.  

Seated row
 

Redskaber

Håndvægte

Det er let at træne med hånd­vægte, og de toner for alvor dine muskler, hvis du sørger for at vælge den rette vægt. 

Håndvægte er det perfekte redskab til at få tonede arme. Find træningsprogrammet med håndvægte her.

Håndvægte

Træningselastik

Elastikken kan bruges enten som erstatning for håndvægte eller til at øge modstanden i forskellige klassiske øvelser. 

Find de bedste øvelser med træningselastik her.

Træningselastik

Træningsbold

Den store bold er genial til at træne din balance og kernemuskulatur og til at lave øvelser for især mave og ryg. 

Træningsbold

Kettlebell

Den runde støbejernskugle med håndtag giver effektiv styrketræning af hele kroppen og udfordrer også din balance, koordinationsevne og udholdenhed.

Ved du, hvordan du træner med kettlebell? Eller får du råd og vejledning her.

Kettlebell

Medicinbold

Du kan bruge den tunge gummibold til mange typer øvelser, bl.a. øvelser, hvor du kaster og griber den, så du træner reaktioner og eksplosiv styrke.

Vi har sammensat et effektivt træningsprogram med medicinbold. Find det her.

Medicinbold

Sjippetov

Hvis du virkelig vil have sved på panden og styrke konditionen, så snup sjippetovet. På ingen tid flyver pulsen og fedtforbrændingen i vejret.

Sådan kommer du i form med et sjippetov.

Sjippetov

Foam roller

Den rullende massage sætter gang i blodcirkulationen og reducerer ømhed efter træning. Du kan også bruge foam rolleren til at varme musklerne op.

Er kroppen øm? Så kan en foam roller komme dig til undsætning. Her finder du 4 effektive øvelser med en foam roller.

Foam roller

Kosteskaft

Inden en styrketræning kan du varme muskler og ikke mindst skulderled op med denne træpind, som du kører op og ned, rundt om kroppen, bag nakken osv.

Et kosteskaf ser ikke ud af meget. Men faktisk er det et supergodt træningsredskab. Her får du et effektivt træningsprogram med kostekaft. Det tager kun 15 minutter at udføre.

Kosteskaft

Bulgarian bag

Bulgarian bag stiller store krav til din bevægelighed, eksplosionskraft, koordination og stabilitet. Det tunge, måneformede redskab med de mange håndtag kan vendes og drejes i alle retninger. Når du træner, kan du fx svinge den rundt om kroppen, løfte den over hovedet eller pifte din squat op ved at kaste tasken frem foran dig, mens du bøjer ned i knæene.

Bulgarian bag
Vidste du, at ...

Bulgarian bag oprindeligt er et bryderedskab? Det blev udviklet til USA's OL-brydelandshold i 2005 af den bulgarske træner Ivan Ivanov.

Vægtstang

Fitnesscenterets område med vægstænger er langtfra en lukket klub for de hårdtpumpede. Hvis du er i tvivl om, hvordan du griber øvelserne an, kan det godt betale sig at få hjælp af en personlig træner i starten. Belønningen venter lige om hjørnet, for hvis du virkelig vil se musklerne vokse, er en vægtstang genial. Du kan træne tung styrketræning samt eksplosiv styrke, og stangen er optimal at bruge til øvelser for de store muskelgrupper såsom squat og dødløft.

Vægtstang
TIP

En god tommelfingerregel er at gå efter en vægt, hvor du lige akkurat kan tage 3 sæt a 10-12 gentagelser. 

TRX

TRX er en forkortelse for Total Body Resistance Exercise, og redskabet består af to lange stropper, der typisk hænger ned fra loftet i fitnesscenteret. Når du har fat i TRX'en, udnytter du din egen kropsvægt til at træne både styrke, smidighed, balance og kondition. Der findes et hav af øvelser, og du kan nemt tilpasse sværhedsgraden ved at stå i en mere eller mindre stejl vinkel. Træningen foregår ofte på hold, men mange centre har også remme hængende. Find her forslag til effektive øvelser med TRX.

TRX
400 kalorier

Så meget forbrænder du i snit i løbet af en times TRX-træning, viser et studie. Det viser også, at træningen har en yderst positiv effekt på fedtpro­cent, talje­mål og blodtryk.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvad forhindrer dig oftest i at træne?


I FORM anbefaler