Styrk alle de store muskelgrupper med en romaskine

Overvejer du en træningsmaskine i hjemmet, så er romaskinen helt oplagt. Den sparker din kondition i vejret, træner alle de store muskelgrupper og er skånsom for kroppen. Hop med ombord, når vi guider dig til at få mest muligt ud af den populære romaskine.

Kvinde på romaskine

HVORDAN BRUGER MAN EN ROMASKINE? Her lærer vi dig at bruge romaskinen korrekt.

© iStock

Du prioriterer måske ikke at nå forbi romaskinen, når du træner i fitnesscentret, men det er der masser af grunde til, at du bør. Den er nemlig et super godt valg, hvad end du vil opvarme, træne hele kroppen på én gang eller ønsker en skånsom træning. Her guider vi dig igennem alt det, som maskinen kan.

1 Hvad bruger jeg en romaskine til?


  • Konditions- og styrketræning. Alle store muskler kommer i spil, og du kan få pulsen helt op at ringe.
  • Aktivering af musklerne mellem skulderbladene og dermed forebyggelse af ømhed i skuldre og i ryg.
  • Skånsom (genop-)træning, hvis du fx har skader i knæ og fødder. Belastningen er nemlig fordelt på hele kroppen.

Tip: Tryk på punkterne for at læse mere
Romaskin

Skærmen

Skærmen viser dine træningsdata, fx hvor mange meter, du har roet, og dine rotag pr. minut.

Håndtag

Hold let fast i håndtaget, når du trækker, og undgå at overstrække i armene.

Fodstøtten

Justér fodstøtten med remmene, så dine fødder holdes på plads.

2 Hvordan bruger jeg en romaskine?


Roning består af to bevægelser: selve rotaget, der fører dig tilbage i maskinen, og den såkaldte fremkørsel, der fører dig frem igen. De to bevægelser skal ske glidende, rytmisk og kontrolleret i forlængelse af hinanden. Her kan du se begge bevægelser i fem trin.

Romaskine startposition
© iStock

1. STARTPOSITION

Sæt dig i romaskinen, justér fodstropperne, og tag fat i håndtaget med begge hænder. Dine ben skal være bøjede og nogenlunde samlede. Dine lår er presset ind til maven, og din ryg er let foroverbøjet. Dine arme er strakte.

Romaskine skub med benene
© iStock

2. SKUB FRA MED BENENE

Start med at skubbe kraftfuldt fra med benene, mens dine arme stadig er strakte og skuldrene afslappede og sænkede. Spænd op i ryg og mave. En almindelig fejl er at trække med ryggen og armene for tidligt. Det er benene, der skal gøre arbejdet i denne fase.

Romaskine åben kroppen
© iStock

3. ÅBN KROPPEN OP

Når benene er ca. halvt strakte, begynder du at læne dig en anelse bagud, mens du fortsætter med at skubbe fra med benene, til de er helt strakte. Spænd op i din core. Armene er fortsat strakte. Vær obs på, at snoren stadig skal holdes ca. vandret.

Romaskine træk
© iStock

4. HÅNDTAGET TIL BRYSTET

Afslut rotaget ved at føre håndtaget det sidste stykke ind til brystet, hvor det skal ramme omkring solar plexus. Hold albuerne ud til siderne, og skuldrene sænkede. Pas på, du ikke læner dig for langt tilbage i den afsluttende del af trækfasen, så du ødelægger rytmen.

Romaskine kør frem
© iStock

5. KØR FREM IGEN

I fremkørselsfasen gør du det hele i omvendt rækkefølge. Før håndtaget frem over knæene med strakte arme. Bøj overkroppen frem over hoften, og bøj benene, mens du kører langsomt frem på sædet igen. Kør ca. halvt så hurtigt frem på sædet, som du kørte tilbage.

10 effektive minutter på romaskinen – find træningsprogrammet HER

3 Hvad skal jeg ellers vide om romaskiner?


En romaskine kræver hverken særligt tøj eller sko, men vælg hellere en fladsålet gummisko end en høj løbesko. For meget stødabsorbering kan nemlig lægge en dæmper på den kraft, du skal overføre fra dine ben. Når først du er i gang med selve roningen, skal du huske at lade benene gøre det meste af arbejdet – ikke armene.

4 Hvordan får jeg min egen romaskine?


Den realistiske romaskine

Modstanden kommer fra vand, der roterer i en beholder, så du får en autentisk følelse af at ro på vandet samt en behagelig og afslappende lyd til træningen. Vil du have en romaskine, der pynter, så er denne håndlavede egetræsmodel et godt bud.
WaterRower – Egetræ (Oak), 9.795 kr.

Den praktiske romaskine

Den romaskines store fordel er, at du kan folde den sammen og flytte den rundt i hjemmet på transporthjul. Desuden er denne romaskine udstyret med hele 17 programmer og 16 elektroniske modstandsniveauer.
Romaskine fra Reebok, Power GR, 5.499 kr.

Artiklen blev bragt i I FORM nr. 12/2020