Benpres
© iStock

Benpres til 15 ugers træningsøvelser

Hvad gør den godt for: Lår, balder, læg.

3. november 2008 af I FORM

Hvad skal du bruge: Benpres-maskine.

Sådan gør du: Indstil ryggen på maskinen, så du sidder lænet en smule tilbage. Placer dine fødder i skulderbredde på pladen foran dig, og vend dine fødder en smule udad, i en vinkel på ca. 15-30 grader.

Kør så sædet så langt frem, du kan. Skub nu dig selv bagud i en langsom, glidende bevægelse – undgå at låse i benene, når de er helt strakte. Det tager nemlig presset fra dine lårmuskler, så de ikke bliver trænet nær så godt, og så belaster det dine knæ for meget, for de er ikke bygget til at modstå denne belastning. Bøj herefter benene langsomt igen, til du er tilbage ved startpositionen.

Hold gerne fast om de to håndtag i hver sin side af maskinen, mens du udfører øvelsen – det holder armene beskæftiget og giver dig ro til at koncentrere dig om at bruge benmusklerne.

Tips: Sørg for at skubbe fra med primært hælene, så det er dem, der bærer det meste af vægten. Her er din krop stærkest og kan løfte fleste kilo.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: