Kvinder på løbebånd
Løbebånd

Løb på løbebånd er især god træning til dig, der er begynder eller som skal komme over en skade. 

© Jakob Helbig

Hop op på løbebåndet

Måske tænker du “ensformig trædemølle”, når du hører ordet løbebånd. Men alternativet til udendørsløb kan sagtens være sjovt og varieret. Her kan du se, hvordan du bedst griber løbebåndet an.

15. december 2019 af Iben Mortensen

Det et ruller og ruller, men kommer ingen vegne. Måske er det derfor at træning på løbebånd har fået et lidt kedeligt ry i nogle kredse. Men det fortjener løbebåndet slet ikke. 

For uanset om du er rutineret løber – eller drømmer om at blive det – så kan løbebåndet være en genial træningsmakker. Og selvom du må undvære frisk luft og smuk natur, er der masser af fordele ved at træne indendørs.

Her kan du blive klogere på, hvordan du bedst træner på et løbebånd, så du undgår, at det bliver kedeligt, samt hvilke teknikker der er gode at bruge på løbebånd.

Løbebånd – spørgsmål og svar 

 

Hvad kan jeg bruge et løbebånd til?

DK_hele afsnittet 

Du kan indstille et løbebånd til forskellige hastigheder, og dermed både træne ved at løbe og gå. Det er nemt at holde en konstant fart på et løbebånd, fordi løbebåndet kører i samme tempo, når du først har sat det til at rulle. Og løbebåndet stopper ikke, før du ændrer indstillingerne.

Derfor er løbebåndet oplagt til udholdenheds- og tempotræning. Du kan fx lindstille løbebåndet til intervaltræning, så det skifter tempo undervejs i din træning. 

Intervaltræning på et løbebånd behøver ikke nødvendigvis at være i form af tempo. Du kan også træne intervaller ved at sætte hældning på løbebåndet. 

Derudover fungerer et løbebånd også perfekt til dig, der har en skade og ønsker at holde farten nede uden at blive fristet til at løbe for stærkt. 

Kvinder på løbebånd med hældning
Sæt hældning på løbebånd

... så får du ekstra fat på både baller og lår - og får pulsen op. 

© Jakob Helbig
 

Hvornår er det godt at træne på løbebånd?

Især i vintermånederne, hvor vejret kan få mange til at springe en træning eller to over, er løbebånd godt. 

På løbebåndet er du garanteret tørt tøj og varme fingre, og du slipper for at kigge dig over skulderen efter bilister og cyklister på mørke landeveje

 

Er det godt at træne på løbebånd, hvis du er løbe-nybegynder?

Er du nybegynder, kan løbebåndet være et godt sted at starte løbekarrieren, fordi du har mulighed for at tage en kort tur og hoppe af løbebåndet, så snart du bliver træt. 

Du risikerer ikke at strande flere kilometer fra dit hjem med ømme ben og sidestik.

 

Er løbetræning på løbebånd lige så godt som på landevejen?

Forskere har længe diskuteret, om løb på løbebånd giver lige så stor effekt som løb på landevejene. 

Du oplever jo hverken vindmodstand eller ujævnt underlag under fødderne, når du træner indendørs på løbebånd. Og oveni så er der også nogle tekniske forskelle. Fx at du kan lade dine ben glide automatisk tilbage med løbebåndet i stedet for at bruge kræfter på det. 

Men nyere studier viser faktisk, at der stort set ikke er nogen forskel på de fysiske gevinster ved de to forskellige måder at bevæge sig på. 

 

Hvordan undgår jeg, at træning på løbebånd bliver kedeligt?

DK_første linje

Forsøg med testpersoner har vist, at løbebåndet opleves mentalt hårdere på grund af den følelse, vi får, når vi ikke bevæger os ud af stedet.

Derfor gælder det om at bryde ensformigheden og udnytte løbebåndets mange funktioner som temposkift, stigninger og programmer.

Med lidt opfindsomhed kan du sagtens sammensætte en afvekslende tur på løbebåndet, så du kan få glæde af de mange fordele ved at gå og løbe indenfor. 

 

4 fede teknikker til løbebåndet

1. Skru op og ned for farten på løbebåndet

Temposkift er en oplagt måde at pifte turen på løbebåndet op. Med et enkelt tryk på en knap kan du få dine fødder til at flytte sig hurtigere eller langsommere uden at skulle tænke for meget over det.

  • Løb intervaller, hvor du fx skifter mellem at lunte 5 min. og løbe hurtigt i 2 min., så pulsen kommer helt op og helt ned igen.
  • Mix løb og gang. Start fx med at gå et par minutter med 5 km/t. Øg så farten med 1 km/t. hvert andet minut, indtil du løber i et tempo, der passer til dig.

Er du vant til at løbe med pulsur eller træningsapp, plejer du sikkert at aflæse dit tempo som min. pr. km. – altså hvor mange minutter du er om at løbe én kilometer. 

Men de fleste løbebånd viser dig tiden målt på, hvor mange kilometer du løber på en time (km/t.). 

I skemaet her kan du hurtigt omregne dit tempo.

Km/t. Minutter pr. km
8 7.3
9 6.4
9,5 6.18
10 6
10,5 5.42
11 5.27
11,5 5.13
12 5
12,5 4.48
13 4.36
13,5 4.26
14 4.17
 

2. Træn efter et mål, når du løber på løbebånd

På løbebåndets display kan du følge med i tid, antal kilometer og kalorier. 

Udnyt, at oplysningerne er lige foran dig, og gør turen til en konkurrence mod dig selv.

  • Slå din sidste tid. Er du fx vant til at løbe 20 min., kan du beslutte dig for, at i dag er dagen, hvor du løber 25 min.

  • Forbrænd flere kalorier. Sæt dig fx for, at du skal nå op på 300 kalorier, og brug både hældninger og ekstra fart til at hjælpe dig derop.

  • Løb længere. Tilbagelægger du altid de samme 5 km, så sig til dig selv, at du ikke stopper båndet, før kilometertælleren rammer 5,5 km.

 

3. Få løbebåndet til at blande din rute

Vil du helst bare slå hjernen fra, når du træner, kan du lade løbebåndet bestemme en rute for dig. 

Mange af de løbebånd, der findes i fitnesscentrene, har indbyggede løbeprogrammer, så du pr. automatik får variation på turen.

  • Prøv et bakkeprogram, hvor båndet automatisk sætter hældninger på.

  • Vælg et intervalprogram, hvor der skrues op og ned for farten.

  • Brug timerfunktionen, som får båndet til at stoppe automatisk efter en valgt tid.

Læs også: Løbeprogram til løbebåndet

 

4. Løb op ad bakke og ned ad bakke på løbebånd

Du behøver ikke at undvære fornemmelsen af at løbe eller gå i kuperet terræn, bare fordi du træner på et fladt løbebånd. 


1 %

hældning på løbebåndet kompenserer for den vindmodstand, du får, når du løber ude i naturen. Løber du hurtigere end 12 km/t., skal du sætte hældningen til 1,5 % for at bruge samme energi som i det fri.


Maskinen giver dig nemlig mulighed for at føje en hældning til din tur, så du får fornemmelsen af bakker og samtidig får ekstra meget træning for dine ben og baller.

  • Gå din tur på båndet, og vælg en stejl hældning for at få sved på panden.

  • Øg hældningen undervejs, så du føler, du går op ad et stejlt bjerg. Start fx på 1 %, og øg med 1 % hvert andet min.

  • Skru op og ned for hældningen undervejs, så du får følelsen af at løbe op og ned ad bakke.

 

7 fordele ved at løbe på løbebånd

1. Fordel ved løbebånd
Du kan se tv, mens du træner
Uanset om du er derhjemme eller i fitnesscenteret, er der sikkert en skærm i dit synsfelt. Lad en god serie eller nyhederne underholde dig, mens du træner.
2. Fordel ved løbebånd
Du kan hoppe på toilettet, når du skal
De fleste synes nok, et tørt toiletsæde er rarere end at sidde på hug bag en busk, når naturen kalder. På løbebåndet har du altid et toilet ved hånden.
3. Fordel ved løbebånd
Du minimerer din risiko for skader
Fordi løbebåndets underlag er fladt, har du mindre risiko for pludselige vrid eller andre uhensigtsmæssige bevægelser, der kan give skader.
4. Fordel ved løbebånd
Du kan træne i al slags vejr
Det er altid godt vejr på løbebåndet, så du kan træne på alle tider af døgnet, uafhængigt af vejrudsigten.
5. Fordel ved løbebånd
Du kan tjekke din løbestil i spejlet
Med et spejl foran dig kan du fokusere på løbetekniske detaljer som at holde armene bøjet i 90 grader eller sparke dig selv bagi.
6.Fordel ved løbebånd
Du kan nemt træne med en makker
Hvis du og din løbemakker ikke er lige hurtige, kan det være svært at følges ad på landevejene. Men på hver jeres løbebånd kan I nemt træne ved siden af hinanden.
7. Fordel ved løbebånd
Du kan skifte mellem øvelser
Bruger du fitnesscenterets løbebånd, er det nemt at supplere med andre redskaber. Snup fx 10 minutter med håndvægte, og få lidt til armene og skuldrene også.
 

Hvilket træningstøj er godt, når jeg løber på løbebånd?

DK_

Du skal iføre dig tyndt og luftigt tøj, når du træner på løbebånd.

I modsætning til udendørsløb, bliver du ikke generet af vind eller regn, der kan køle dig ned, når du bevæger dig. Tværtimod får du hurtigt varmen, når du løber indenfor på løbebånd. 

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: