Kvinde der træner med træningsbold
Træningsbold

En træningsbold er effektiv til træning. Få styr på, hvad du kan bruge den til her.

© iStock

Træningsbold – sådan bruger du den

Pilatesbold, gymnastikbold, terapibold, balancebold ... den største af alle træningsbolde har et hav af navne – og ikke uden grund. Træningsbolden kan nemlig bruges til alt lige fra genoptræning af ryggen til opstramning af maven.

27. maj 2020 af Iben Mortensen

En træningsbold er nærmest et uundværligt træningsudstyr. Den byder på et hav af funktioner, hvilket også er årsagen til, at den er kendt under mange forskellige navne. 

Her kan du blive klogere på, hvad du kan bruge din træningsbold til, hvordan du vælger den rette størrelse træningsbold og passer bedst på. 

Træningsbold – spørgsmål og svar 

 

Hvad bruger jeg en træningsbold til?

En træningsbold er et vigtigt og effektivt træningsudstyr, som du kan bruge til både træning, genoptræning og i dagligdagen.

Brug din træningsbold til:

  • Genoptræning
  • Balance- og koordinations- træning
  • Yoga- og pilatesøvelser
  • Træning af kropsholdning
  • Til at sidde på som stol – styrker ryggen og maven
Træningsbold på arbejdspladsen
Træningsbold på arbejdspladsen

Det kan være en god idé at bruge din træningsbold som ergonomisk kontorstol, når du er på arbejde. Træningsbolden styrker både ryg og maven, og kan hjælpe dig mod rygproblemer. 

 

Hvilken størrelse træningsbold skal jeg vælge?

Bolden findes i flere størrelser, så vælg én, der passer til din højde og dit formål. Skal du fx bruge den som stol, skal dine fødder kunne nå gulvet med flad fod.

Se her, hvilken størrelse træningsbold du skal gå efter.

Træningsbold – størrelsesguide:

Træningsbold – størrelse Person i højden
45 cm Personer under 156 cm i højden
55 cm Personer mellem 156-170 cm i højden.
65 cm Personer mellem 171-186 cm i højden.
75 cm Personer over 186 cm i højden.
 

Hvor meget luft skal der være i en træningsbold?

Husk at tjekke, om der medfølger en pumpe til din træningsbold, når du køber den – ellers skal du huske at købe en pumpe med ved siden af. 

Pump kun bolden 80 procent op, første gang du bruger den, og lad den hvile 24 timer, før du pumper resten af luften i. Så holder materialet længere, fordi gummiet får tid til at udvide sig.

Luften kan nemt lukkes ind og ud via en ventil. Husk at tilføje lidt frisk luft, når bolden har ligget stille i noget tid. 

 

Hvordan passer jeg på min træningsbold?

Et helt plant underlag giver bedre stabilitet og minimerer risikoen for at din træningsbold punkterer. Læg evt. en måtte under bolden.

Står der ABS på træningsbolden, er du garanteret et slidstærkt materiale. Og skulle der gå hul, siver luften stille og roligt ud, så du ikke slår dig.

 

Hvorfor kan det være en god idé at købe betræk til sin træningsbold? 

Hvis du skal bruge din træningsbold til at sidde på, når du er på arbejde eller hjemme ved spisebordet, er det en god idé at anskaffe sig betræk til den.

Det gør træningsbolden mere behagelig at sidde på, men også pænere at se på. 

Gå efter et betræk med håndtag, så du nemt kan flytte bolden rundt. 

 

Hvilke øvelser kan jeg lave med en træningsbold?

Du kan lave mange forskellige øvelser med en træningsbold, som kan styrke hele din krop. Her får du tre af vores favorit-øvelser, der styrker mave, baller og ryg. 

Maveøvelse med træningsbold

FLYT BOLDEN: Læg dig på ryggen med bolden mellem benene og armene over hovedet. Sug maven ind, og hold lænden i gulvet, mens du løfter overkrop og ben samtidig. Tag imod bolden med hænderne, og læg dig ned igen med bolden over hovedet. Gentag øvelsen, så du flytter bolden mellem hænder og ben.

Maveøvelse med træningsbold
 

Balleøvelse med træningsbold

LØFT NUMSEN: Læg dig med øverste del af ryggen på bolden og fødderne i gulvet, så du har en stabil balance. Løft bagdelen op ved at spænde i ballerne, indtil du ligger i en lige linje fra hoved til knæ. Sænk så bagdelen langt ned mod gulvet, inden du løfter den igen.

Balleøvelse med træningsbold
 

Rygøvelse med træningsbold

DIAGONAL RYG: Lig med maven på bolden og hænder og fødder i gulvet. Stræk højre arm og venstre ben samtidig. Sænk langsomt igen, og løft modsatte arm og ben. På toppen kan du evt. forsøge at række armen bagud og røre den modsatte fod. 

Rygøvelse med træningsbold




Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: