Gennemskåret fuldkornsrugbrød på et skærebræt.
Fuldkornsrugbrød

Rugbrød er både sundt og hjælper dig med at holde den slanke linje.

© iStock

Derfor skal du spise rugbrød hver dag

Rugbrød toptuner dit immunforsvar. Men det mørke brød har også en helt særlig slankegevinst.

30. august 2016

Rugbrød booster immunforsvaret

Hvis du er af de mange, der er gået low-carb, så kan det være, du skal lave en lille justering. Rugbrød er nemlig det sikre valg, hvis du vil booste immunforsvaret. Det viser ny forskning fra Århus Universitet.

Feder rugbrød?

Rugbrødets sundhedsfordele stopper dog ikke ved immunforsvaret. Forskning viser nemlig, at forsøgspersoner, der spiser rugbrød til morgenmad, spiser 16 procent mindre i løbet af dagen i forhold til personer, der ikke spiser rugbrød.

Det kan være en af årsagerne til, at store befolkningsundersøgelser slår fast, at kvinder, der spiser meget fuldkorn, både vejer mindre og har en lavere risiko for hjerte-kar-sygdomme og diabetes end kvinder, der ikke spiser så mange fuldkornsprodukter.

Derfor er rugbrød så sundt

Forklaringen er, at rugbrød indeholder nogle stoffer, der hedder benzoxazinoider. Disse stoffer får blodets immunceller op i gear, og får dem til at angribe bakterier, som spiller en rolle for udviklingen af blandt andet blodpropper og leddegigt.

Samtidig er rugbrød fyldt med sunde fibre, der både fylder og mætter. Fibrene binder nemlig vand til sig og svulmer op, så maden ligger længere tid i din mavesæk og sender signaler til hjernen om, at du er dejlig mæt.

Da rugbrød tager lang tid at lave og desuden er rig på enzymet fytase, er de mange mineraler i brødet, lettere for din krop at optage og udnytte end mineraler i hvedebrød.

Vælg det sundeste rugbrød

Generelt anbefales det, at du spiser mindst 75 gram fuldkorn om dagen. Det opnår du fx ved at spise en portion havregryn og 2 skiver rugbrød.

Noget rugbrød er sundere end andet. Hvis du vil have mest mulig sundhed, så gå efter:

  • Mest muligt rug. Det vil sige et brød, hvor rug står højt oppe på ingredienslisten.
  • Et minimum af salt. Kig efter det grønne nøglehulsmærke, der sikrer, at dit brød maksimalt indeholder 1,2 gram salt per 100 gram, eller det orange fuldkornsmærke.
  • Mange kostfibre. Dit rugbrød skal helst indeholde minimum 8 gram kostfibre per 100 gram.
  • Et tungt brød. Regn med, at jo tungere, jo flere kostfibre.
  • Ignorér farven. Et mørkt brød behøver ikke nødvendigvis at indeholde masser af fuldkorn. Det kan være tilsat farve i form af malt eller sirup.


Vil du skære ned på kulhydraterne? Her er de lækreste low carb-opskrifter.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: