Sild skåret ud i stykker og lagt på tallerken sammen med rødløg.
© iStock

Derfor er det sundt at spise sild

Vidste du, at sild faktisk er lidt af en superfood? Se her, hvor sund den fede fisk er.

11. december 2017 af Anja Bruneskjold

Du ved sikkert allerede, at det er sundt at spise fisk. Og måske er du også godt klar over, at særligt fede fisk er sunde og gode for kroppen. Alligevel er det de færreste, der vælger at servere sild til middagen - og det er ærgerligt. For den fede fisk er supersund, og så smager den ovenikøbet rigtig godt.

Hvorfor er sild sundt?

Selvom de magre fisk er sunde på grund af deres lave indhold af fedt, så bør man bestemt ikke gå udenom de fede fisk som fx sild.

Blandt andre fede fisk er sild nemlig fyldt med de sunde omega-3-fedtsyrer, som i den grad er med til at sætte forbrændingen i vejret - særligt, hvis du samtidig sørger for regelmæssigt at få pulsen i vejret.

Derudover er sild spækket med D-vitamin. Et vitamin vi særligt har brug for i de mørke og kolde måneder, hvor solen ikke kigger så meget frem, som man måske kunne ønske sig.

Sild styrker dit helbred

Det høje indhold af D-vitamin i sild er bl.a. med til at styrke dine knogler, tænder og dit humør. Og så kan den fede fisk måske i virkeligheden være med til at forlænge dit liv. Sildens fedt består nemlig hovedsageligt at sunde fiskeolier, som både er med til at lindre gigtsmerter og blodpropper. Det er altså de sunde omega-3-fedtsyrer, der sænker dit blodtryk, idet fedtsyrerne er med til at åbne de såkaldte kalium-kanaler, som udvider vores blodårer. Og som bonus er fedtsyrerne også med til at styrke dit immunforsvar.

Sild holder også hjernen sund

Noget, som fede fisk, og altså bl.a. sild, er rigtig godt for, er din hjerne. Og det gælder altså særligt ved julefrokostbordet, hvor de våde varer ofte består af øl og snaps. Studier har tidligere vist, at store mængder alkohol skader hjernen. Og ved et decideret alkoholmisbrug kan man ovenikøbet være så uheldig at blive ramt af demens. Men en undersøgelse fra Loyola University Chicago Stritch School of Medicine og University of Kentucky viser, at de sunde omega-3-fedtsyrer beskytter mod betændelse i hjernen - og ofte er det betændelse i hjernen, der forårsager demens. Så hvis du vil beskytte hjernen, så bør du altså ikke holde dig tilbage med at spise sild og andre fede fisk. Både til julefrokosten og ved middagsbordet.

Sådan får du mere sild ind i hverdagen

Det er de færreste, der smækker sild på bordet til aftensmåltidet. Mange forbinder nemlig sild med pålæg til frokosten, eller noget man spiser til julearrangementer. Men sådan behøver det slet ikke at være. Det handler nemlig blot om at ændre vaner og få gode idéer til, hvordan du lækkert kan tilberede sild til din aftensmad. I stedet for at spise sild på brød, som du måske er vant til, så kan din aftensmad sagtens smage himmelsk, hvis du tilbereder en omgang stegte sild sammen med kartofler og en lækker salat.

Disse sild bør du undgå

Selvom de sunde næringsstoffer ved silden klart vægter højt, så kan du med fordel forsøge at undgå netop disse former for sild - særligt, hvis de ligger i en form for lage, når du køber dem:

  • Marinerede sild

  • Karrysild

  • Generelt sild på glas


Det er ikke fordi, disse former for sild er decideret usunde, men lagen, som sildene sommetider ligger i, er ofte fyldt med unødvendigt sukker. Gå i stedet efter sild fra enten fiskehandleren eller supermarkedet, som ikke har ligget i lage.

Du behøver altså ikke holde dig tilbage ved eksempelvis julebordet, hvis sildene har ligget i et lage med sukker - der er nemlig stadig flere fordele end ulemper ved at indtage den fede fisk.

Mangler du inspiration til, hvordan du kan tilberede dine sild lækkert? Så tjek fx opskriften på disse røde sild med løg og æble.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler