Mandler og frø
Mangler du magnesium?

Magnesium findes især i mandler, frø og nødder

Har du brug for ekstra magnesium?

Har du uro eller kramper i benene om natten, kan det være, at du mangler magnesium. Find ud, hvad magnesium betyder for kroppen, og hvordan du får magnesium gennem kosten.

4. december 2019 af Martin Kreutzer, trænings- og ernæringsekspert

Værd at vide om magnesium

Hvem er det især relevant for?

Generelt udfylder mineralet mange vigtige funktioner i din krop. Det er dog sjældent, man ser decideret mangel i Danmark. Oplever du uro eller kramper i benene om natten, kan tilskud af magnesium dog være yderst relevant. Dyrker du meget sport, kan du ligeledes have et ekstra stort behov, da du mister en del magnesium, når du sveder meget.

Hvor meget må jeg tage?

Din krop har behov for 280 mg magnesium om dagen. De fleste forsøg mod kramper og uro, er dog udført med doser helt op til 500 mg dagligt. Man kender ikke til nogen øvre grænse for, hvor meget magnesium der er for meget. Medmindre du er nyresyg, skal du op i massive mængder, før det er skadeligt.

Hvilke madvarer giver samme virkning?

  • Magnesium findes i nærmest alle madvarer, men frø, mandler og nødder er særligt gode.
  • Fuldkornsprodukter som havregryn og rugbrød er også gode kilder.

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor gør du størst indsats for klimaet?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: