Værd at vide om magnesium

Hvem er det især relevant for?

Generelt udfylder mineralet mange vigtige funktioner i din krop. Det er dog sjældent, man ser decideret mangel i Danmark. Oplever du uro eller kramper i benene om natten, kan tilskud af magnesium dog være yderst relevant. Dyrker du meget sport, kan du ligeledes have et ekstra stort behov, da du mister en del magnesium, når du sveder meget.

Hvor meget må jeg tage?

Din krop har behov for 280 mg magnesium om dagen. De fleste forsøg mod kramper og uro, er dog udført med doser helt op til 500 mg dagligt. Man kender ikke til nogen øvre grænse for, hvor meget magnesium der er for meget. Medmindre du er nyresyg, skal du op i massive mængder, før det er skadeligt.

Hvilke madvarer giver samme virkning?

  • Magnesium findes i nærmest alle madvarer, men frø, mandler og nødder er særligt gode.

  • Fuldkornsprodukter som havregryn og rugbrød er også gode kilder.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background