Er proteinpulver et nødvendigt supplement?

Proteinpulver bliver ofte brugt at folk, som træner hårdt og meget. Proteinpulveret er nemlig en nem og hurtig vej til at få ekstra proteiner indebords, når musklerne skal genopbygges. Læs mere om, hvordan og hvornår proteinpulveret kan være en god kilde til ekstra protein.

proteinpulver i en bøtte

25 GRAM – En skefuld proteinpulver svarer cirka til mængden af protein i et almindeligt hovedmåltid.

Proteinpulver

Hvem er proteinpulver især relevant for?

Proteiner mætter og hjælper musklerne med at restituere. Proteinpulver egner sig derfor både til dig, der træner hårdt, og til dig, der gerne vil gøre fx din smoothie mere mættende.

Hvor meget proteinpulver må jeg tage?

Behovet varierer meget i forhold til, hvad du ellers spiser. Tygger du dig dagligt gennem mange naturlige proteinkilder, vil det være mindre relevant med et supplement i forhold til, hvis du eksempelvis sjældent spiser kød. Det er ikke så vigtigt, om dit proteintilskud er baseret på valleprotein, risprotein eller en af de mange andre varianter.

LÆS OGSÅ: 7 spørgsmål om proteinpulver

Hvilke madvarer giver mig det samme som proteinpulver?

  • Klassiske proteinkilder, der rummer omkring 20 gram protein pr. 100 gram, er kød, fisk og fjerkræ.

  • Ost og yoghurt er også gode kilder.

  • I den vegetabilske lejr skal du især gå efter tørrede bønner og linser.

Bonusinfo! Det er dagens samlede indtag af protein, der er afgørende for musklernes restitutionsevne og ikke timingen, som man engang troede.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background