Mejeriprodukter
Får du kalk nok?

Især mejeriprodukter er rige på kalk

Kalk er knoglernes bedste ven

Knoglerne har brug for kalk og det er altså ikke kun børn, der har godt af mælk. Læs mere om de gavnlige fordele ved kalk, og om du er en af dem, der vil have godt at et ekstra kalktilskud.

4. december 2019 af Martin Kreutzer, trænings- og ernæringsekspert

Kalk - hvem, hvordan og hvornår?

Hvem er det især relevant for?

Alle har brug for kalk, men omkring overgangsalderen har du et ekstra stort behov, da du mister meget knoglemasse i netop den periode. Er du gravid eller ammende, har du også et øget behov for kalk, da der ellers tærres uhensigtsmæssigt meget på din knoglemasse for at opfylde barnets behov.

Hvor meget må jeg tage?

Behovet for kalk afhænger af din alder. Den officielle anbefaling for voksne danskere ligger på 800 mg om dagen. At spise kalk uden D-vitamin er dog lidt som at spise suppe uden en ske, da vitaminet hjælper kalken over i knoglerne. Gå efter et kalktilskud, der også indeholder vitamin D. 

Hvilke madvarer giver samme virkning?

  • Mejeriprodukter er en fremragende kilde til kalk. Drikker du ét glas mælk, får du næsten 300 mg, mens en enkelt skive ost giver dig 125 mg.
  • Spiser du slet ikke mejeriprodukter, kan du få kalk fra mørke grøntsager som grønkål og spinat samt frø, fuldkorn og kerner.

Bonusinfo! Der er lige så meget kalk i de fedtfattige mælketyper som i de fuldfede. 

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor gør du størst indsats for klimaet?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: