Laks på tallerken
Underskud på D-vitamin?

Fed fisk, som fx laks, er en god kilde til D-vitamin

Sådan får du nok D-vitamin i vintermånederne

Du kan spise dig til D-vitaminer, så du er tanket godt op i vintermånederne, når solen er en sjælden gæst. Ellers er kosttilskud et godt alternativ. Læs her, hvordan du undgår D-vitaminunderskud.

4. december 2019 af Martin Kreutzer

Mangler du D-vitamin?

Hvem er det især relevant for?

I vinterhalvåret får op mod halvdelen af os for lidt D-vitamin, så her vil et tilskud være oplagt. I sommerhalvåret får de fleste tilstrækkeligt fra solen. Er du mørk i huden eller arveligt disponeret for knogleskørhed, vil et tilskud dog være relevant hele året.

Hvor meget må jeg tage? 

Vinteren igennem kan du forebygge med 10 og 25 mikrogram dagligt. Har du mistanke om, at du mangler D-vitamin, er det en god idé at få målt niveauet hos lægen, så du kan blive behandlet med den rette dosis.

Hvilke madvarer giver samme virkning?

  • Torskerogn og fede fisk er en fremragende kilde til D-vitamin.
  • Æg og mejeriprodukter bidrager også en anelse. 

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: