Sådan får du nok D-vitamin i vintermånederne

Du kan spise dig til D-vitaminer, så du er tanket godt op i vintermånederne, når solen er en sjælden gæst. Ellers er kosttilskud et godt alternativ. Læs her, hvordan du undgår D-vitaminunderskud.

Laks på tallerken

UNDERSKUD PÅ D-VITAMIN? Fed fisk, som fx laks, er en god kilde til D-vitamin

© iStock

Mangler du D-vitamin?

Hvem er det særlig relevant for?

I vinterhalvåret får op mod halvdelen af os for lidt D-vitamin, så her vil et tilskud være oplagt. I sommerhalvåret får de fleste tilstrækkeligt fra solen. Er du mørk i huden eller arveligt disponeret for knogleskørhed, vil et tilskud dog være relevant hele året.

LÆS OGSÅ: Er det en god ide at spise multivitaminer?

Hvor meget må jeg tage?

Vinteren igennem kan du forebygge med 10 og 25 mikrogram dagligt. Har du mistanke om, at du mangler D-vitamin, er det en god idé at få målt niveauet hos lægen, så du kan blive behandlet med den rette dosis.

Hvilke madvarer giver samme virkning?

  • Torskerogn og fede fisk er en fremragende kilde til D-vitamin.
  • Æg og mejeriprodukter bidrager også en anelse.

Bliv sund og stærk med I FORM!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. I vores online univers får du viden og værktøjer, der gør det let at leve sundt. Som abonnent har du fri adgang til både site og app.

På vores site og app får du bl.a.:

  • Over 100 videotræninger på 5 til 40 min.
  • Begyndervenlige løbeprogrammer med lydguide
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan – hver uge

Vil du vide mere om I FORM digital? Tjek her!

Newsletter background