Piller
Bør du spise multivitaminpiller?

Få svaret her.

Hvornår er multivitaminpillen vigtig?

Multivitaminer og mineraltilskud er det mest populære kosttilskud iblandt danske kvinder. Den lille allround-pille består af en blanding af vitaminer og mineraler, som bidrager til en velfungerende krop, men faktisk er pillen unødvendig, så længe du spiser sundt og varieret. Læs her, hvorfor og hvornår multivitaminpillen i særlige tilfælde kan være optimal for dig.

2. december 2019 af Martin Kreutzer

Hvem er det især relevant for?

Kosttilskuddenes svar på en schweizerkniv er ikke særlig oplagt for dig, der spiser en almindelig sund kost. Godt nok bidrager multipillerne med vitaminer og mineraler, men mængderne er typisk for små til at kunne afhjælpe en egentlig mangel på et bestemt vitamin eller mineral. Kommer du ind i en periode, hvor du af en eller anden grund spiser meget lidt eller meget ensidigt, kan multipillen dog være et fornuftigt valg.

Hvor meget må jeg tage?

Tag aldrig mere end den anbefalede dagsdosis, da pillen kan indeholde vitaminer og mineraler, der bliver giftige, hvis de indtages i for store mængder. Vær desuden opmærksom på, at multivitaminpiller ikke kan bruges til at dække dig ind, hvis du har fundet ud af, at du mangler for eksempel jern, magnesium eller kalk. Det er en allround-pille, som nogenlunde sikrer dig et basalt overlevelsesbehov af mikronæringsstoffer.

Hvilke madvarer giver samme virkning? 

Du får en god blandet bunke vitaminer og mineraler blot ved at spise en almindelig sund kost bestående af:

  • Fisk og fjerkræ
  • Frugt og grønt
  • Fuldkorn
  • Gode planteolier som olivenolie, rapsolie og nøddeolier

En vitaminpille indeholder 3 elementer

1. Vandopløselige vitaminer – Fx C- og B-vitaminer, som din krop skal have tilført dagligt, da de kun bliver i kroppen i kort tid. Af samme grund er de harmløse at indtage i større mængder. 

2. Fedtopløselige vitaminer – Fx A, D-, E- og K-vitamin, der skal indtages med en smule fedt for at fungere, og som er farlige at indtage i for store mængder.

3. Mineraler – Fx kalk, zink og jern, som din krop skal bruge for at fungere optimalt. 

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilket sundt råd har du sværest ved at følge?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: