Kvinde holder spinat.
Mangler du B-vitaminer?

Spinat er en rigtig god kilde til B-vitaminer.

Hvornår bør man supplere med B-vitaminer?

B-vitaminer er livsnødvendige og det er heldigvis svært at være i mangel på B-vitaminer, da det findes i meget mad. Læs her, hvad du skal spise, hvis du er en af dem, der alligevel ikke får nok B-vitaminer.

4. december 2019 af Martin Kreutzer

B-vitaminer 

Hvem er det især relevant for?

Mangel på B-vitaminer er sjældent, da de findes i mange forskellige madvarer. Har du planer om at blive gravid, har du dog et øget behov for B-vitaminet folat, som forebygger misdannelser hos fostre, og er du veganer, risikerer du let at mangle B12-vitamin.

Hvor meget må jeg tage?

Hører du til en af ovenstående grupper, bør du tage et tilskud målrettet netop dit personlige behov. Søg råd hos din læge eller jordemoder.

Hvilke madvarer giver mig samme virkning?

  • B-vitaminer findes mange steder, særligt i lever, broccoli, spinat og bælgfrugter.
  • B12 findes især i animalske madvarer. 

Sunde ambitioner for 2020? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: