Hvornår bør man supplere med B-vitaminer?

B-vitaminer er livsnødvendige og det er heldigvis svært at være i mangel på B-vitaminer, da det findes i meget mad. Læs her, hvad du skal spise, hvis du er en af dem, der alligevel ikke får nok B-vitaminer.

Kvinde holder spinat.

MANGLER DU B-VITAMINER? Spinat er en rigtig god kilde til B-vitamin.

© iStock

B-vitaminer

Hvem er det især relevant for?

Mangel på B-vitaminer er sjældent, da de findes i mange forskellige madvarer. Har du planer om at blive gravid, har du dog et øget behov for B-vitaminet folat, som forebygger misdannelser hos fostre, og er du veganer, risikerer du let at mangle B12-vitamin.

https://altomkost.dk/nyheder/nyhed/nyhed/nye-raad-til-veganere-og-vegetarer-der-kun-spiser-maelkeprodukter-og-aeg-i-smaa-maengder/

Hvor meget må jeg tage?

Hører du til en af ovenstående grupper, bør du tage et tilskud målrettet netop dit personlige behov. Søg råd hos din læge eller jordemoder.

LÆS OGSÅ: Er det en god ide at spise multivitaminer?

Hvilke madvarer giver mig samme virkning?

  • B-vitaminer findes mange steder, særligt i lever, broccoli, spinat og bælgfrugter.

  • B12 findes især i animalske madvarer.

Nu er det blevet lettere at leve sundt!

I FORMs vigtigste mission er at gøre sundheden overskuelig. Derfor har vi lavet et nyt online univers, hvor du får viden og værktøjer, der motiverer til at leve sundt året rundt. Som abonnent får du adgang til både site og app:
Læs mere om det nye I FORM

  • Videotræninger mellem 10 og 30 min.
  • Adgang til 1000+ sunde opskrifter
  • Mail med ny sund madplan hver uge
  • Gem favoritindhold – og find det let igen

Lige nu: Prøv 30 dage gratis


Newsletter background