Lækre sunde kirsebær i en skål
Kirsebær

Kirsebær-sæsonen er kort. Så nyd kirsebærrene, når du har chancen.

Guf kirsebær – dem bliver du sund af!

Blodrøde, blanke og saftspændte hænger kirsebærrene på træer i have og lunde i sæsonen og venter bare på, at du sætter tænderne i dem.

29. maj 2012 af Irene Brøndum

Når kirsebærrene hænger lækre og saftspændte på træerne, gælder det bare om at guffe løs. Kirsebær (især de sure af slagsen)  har nemlig en række sunde egenskaber. Se bare her. 


1: Kirsebær beskytter dit hjerte ved at sænke blodtrykket

Kirsebær (især de sure) er rige på mineralet kalium, der sænker blodtrykket, så dit hjerte ikke skal knokle så hårdt. Desuden er kirsebær spækket med mikroskopiske farvestoffer kaldet antocyaniner, der menes at styrke immunforsvaret og forebygge hjerte-kar-sygdomme. Sidst, men ikke mindst, indeholder kirsebær kostfibre, der sænker dit kolesteroltal og dermed nedsætter din risiko for at få blodpropper.

2: Kirsebær-juice lindrer dine smerter, når musklerne gør ondt

Ømme led og muskler efter træning er helt naturligt, men derfor er det stadig skønt at få lindret stængerne. Det kan juice fra sure kirsebær hjælpe dig med. I hvert tilfælde viser flere små forsøg, at kirsebær-juice giver færre muskelsmerter og mindre fald i muskelstyrke efter træning.


3: Kirsebær giver Ole Lukøje en hånd, når du ikke kan sove

Dit sovehjerte får sig en hjælpende hånd, hvis du drikker kirsebærjuice lavet af sure kirsebær. Forskning viser, at kirsebærjuice giver en bedre og længere søvn. Drikker du 300 ml kirsebær-juice morgen og aften, kan det give dig en times ekstra søvn, viser britisk forskning. Kirsebær øger nemlig koglekirtlens produktion af døgnrytmehormonet melatonin.

4: Kirsebær heler dine sår hurtigere og styrker dit immunforsvar

De røde, runde kirsebær indeholder dobbelt så meget C-vitamin som nektariner. Vores krop bruger blandt andet C-vitamin til at hele sår, optage jern fra kosten og bekæmpe infektioner.

KIRSEBÆR: Næringsindhold i rå, søde kirsebær

Næringsindhold Pr. 100 g kirsebær Anbefalet dagsdosis
Kalorier i kirsebær 56 kcal
Protein i kirsebær 1,4 g
Kulhydrat i kirsebær 12,3 g
Fedt i kirsebær 0,3 g
Kostfibre i kirsebær 1,3 g
C-vitamin i kirsebær 10 mg 75 mg
A-vitamin i kirsebær 5,75 RE 700 RE
Kalium i kirsebær 176 mg 3100 mg
Kalk i kirsebær 20,8 mg 800 mg
Kilde: DTU's fødevaredatabase og De Nordiske Næringsanbefalinger 2012

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: