Guf kirsebær – de er supersunde!

Blodrøde, blanke og saftspændte hænger kirsebærrene på træer i have og lunde og venter bare på, at du sætter tænderne i dem.

Lækre sunde kirsebær i en skål

KIRSEBÆR Kirsebær-sæsonen er kort. Så nyd kirsebærrene, når du har chancen.

Når kirsebærrene hænger lækre og saftspændte på træerne, gælder det bare om at guffe løs. Kirsebær (især de sure af slagsen) har nemlig en række sunde egenskaber. Se bare her.

1: Kirsebær er fyldt med kalium

Kirsebær (især de sure) er rige på mineralet kalium, der sænker blodtrykket, så dit hjerte ikke skal knokle så hårdt. Desuden er kirsebær spækket med mikroskopiske farvestoffer kaldet antocyaniner, der menes at forebygge hjerte-kar-sygdomme.

2: Kirsebær-juice lindrer (måske) ømme muskler

Ømme led og muskler efter træning er helt naturligt, men derfor er det stadig skønt at få lindret stængerne. Det kan juice fra sure kirsebær hjælpe dig med. I hvert tilfælde viser flere små forsøg, at kirsebær-juice giver færre muskelsmerter og mindre fald i muskelstyrke efter træning.

3: Kirsebær giver Ole Lukøje en hånd

Dit sovehjerte får sig en hjælpende hånd, hvis du drikker kirsebærjuice lavet af sure kirsebær. Kirsebær øger nemlig koglekirtlens produktion af døgnrytmehormonet melatonin.

4: Kirsebær indeholder C-vitamin

De røde, runde kirsebær indeholder dobbelt så meget C-vitamin som nektariner per gram. Vores krop bruger blandt andet C-vitamin til at hele sår, optage jern fra kosten og bekæmpe infektioner.