Kvinde med hårtab
Gode råd mod hårtab

Hver tredje kvinde oplever et større hårtab på et eller andet tidspunkt i livet.

© iStock

De bedste råd mod hårtab

Hver tredje kvinde kommer i løbet af livet til at opleve et større hårtab. Vi ser nærmere på de forskellige former for hårtab og giver dig de bedste råd mod tyndhed på toppen.

27. maj 2019 af Anne-Sophie Jessen

For mange mænd er måne og høje tindinger noget, der kommer før eller siden. Heldigvis er det mindre udbredt blandt kvinder at miste håret, men ikke desto mindre oplever en tredjedel af os et større hårtab på et eller andet tidspunkt i livet. Og det kan have store konsekvenser for vores selvbillede, når håret falder af – måske netop fordi hårtab er noget, vi forbinder med mænd.

På en almindelig dag taber vi 50-100 hår. Over en periode på 7 år vil alt vores hår på den måde være skiftet ud. Men der kan altså komme perioder, hvor vi taber meget mere hår, end vi producerer. Det kaldes med et medicinsk udtryk for alopecia og refererer ikke til årsagen til hårtabet, men blot til det faktum, at man taber usædvanligt meget hår.

Årsagerne til, at vi får alopecia, er både mange og meget forskellige. Den bedst kendte er alderens uundgåelige indtræden. Hvis du forbinder en fyldig hårpragt med ungdom, er du altså ikke helt galt afmarcheret. Vi kvinder mister nemlig ca. 10 procent hår for hvert årti, vi lever. Det skyldes simpelthen, at de enkelte hårsække kun kan producere et vist antal hår i løbet af et liv. Modne kvinder bliver derfor også tyndhårede ligesom mænd – vi bliver det bare på en anden måde. Mænd får oftest høje tindinger og skaldet isse, mens kvinder oplever en mere generel udtynding af hårpragten, når de små hårproducenter går på pension.


Det akutte hårtab

Men kvinder kan også tabe håret på tidligere tidspunkter i livet og af andre årsager end alder. En af de mest almindelige årsager hertil er tilstanden androgen alopeci – også kaldet mønsterskaldethed. Både mænd og kvinder kan få denne tilstand, hvor man typisk mister mere end 300 hår om dagen. Det er i særdeleshed håret øverst på hovedet, der bliver udtyndet, mens det i nakken og på siderne af hovedet ikke påvirkes så meget. Man kan dog også få en vigende hårgrænse, hvor der tyndes ud omkring tindingerne.

Forskning har vist, at mønsterskaldethed ofte er noget, vi er arveligt disponeret for. Men dette hårtab fremprovokeres samtidig af kropslige og psykiske belastninger, og det viser sig gerne ca. tre måneder efter en alvorlig sygdom eller betydelig stress, ernæringssvigt, høj feber, blødning eller hormonelle forstyrrelser.

En anden tilstand, der forårsager hårtab, er alopecia areata, også kaldet pletskaldethed. Det er en autoimmun sygdom, hvor store klumper hår falder ud og efterlader skaldede pletter. Den opstår, fordi kroppens eget immunforsvar angriber cellerne i og omkring hårsækkene. Dermed går hårets vækstcyklus i stå, og håret falder af.

En travl krop glemmer at producere hår

Ud over mønster- og pletskaldethed er der en række andre forhold, som også kan få hestehalen til at blive en slatten og tynd affære. Fælles for dem alle er, at kroppen har travlt med andre og vigtigere ting end at producere hår – fx at sikre artens overlevelse. Mange oplever således, at de i forbindelse med en fødsel smider store dele af hårpragten. Det skyldes til dels, at håret bliver tykkere under graviditeten, fordi et højere niveau af hormoner forhindrer det normale hårtab. Når baby så er ude, ryger hårene, og også amningen tærer på kroppen, så den ikke har overskud til hårproduktion.

En mere alvorlig årsag til hårtab er problemer med skjoldbruskkirtlen og stofskiftet. Hvis kirtlen producerer for mange eller for få hormoner, kan en af effekterne være, at håret svækkes. Så det kan være en god idé at slå et smut forbi lægen og få undersøgt, om der ligger en uopdaget sygdom til grund for hårtabet. Er det ikke tilfældet, findes der heldigvis flere steder, du kan sætte ind for at passe på lokkerne – du får fem tips i boksen ovenfor.

Sådan passer du bedst på dit hår

Tag den med ro 

Stress kan medføre, at dit hår tynder ud. Heldigvis kommer fylden tilbage, når der er ro på livet igen.

Spis sundt 

Sørg for at få B-vitaminer, aminosyrer og mineraler. B-vitaminerne får du fx gennem æg, aminosyrer findes fx i fisk og yoghurt, og mineralerne får du fx ved at spise mandler.

Slå håret ud 

Det slider på lokkerne, når du sætter dem stramt op. Vil du gerne have opsat hår, så hold det i en løs frisure.

Undgå skrappe diæter 

Hvis du taber dig meget og hurtigt, kan du opleve hårtab. Det gælder især, hvis du kun får meget lidt protein og A-vitamin i din kost.

Gå til lægen 

Hvis dit hårtab er voldsomt eller fortsætter, så opsøg din læge. Hårtab kan skyldes sygdom – få det enten udelukket eller behandlet hurtigt. 

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: