Tomater for immunforsvaret
Tomater

Vidste du, at tomater er guf for dit immunforsvar? Læs mere i artiklen.

Tomater gavner dit immunforsvar

Tomater er både en supernem spise og en af de bedste kilder til den kraftige antioxidant lycopen, der giver tomaten den røde farve.

14. april 2010 af I FORM

Lycopen hører til gruppen af de farvestrålende carotener og fremhæves gennem mange undersøgelser som guf for dit immunforsvar. Tomater beskytter dig også mod både blodpropper og visse kræftformer. Som en lille sidegevinst holder den saftige grønsag også huden ung. Dermed er der lutter fordele ved at spise tomater - spis dem for variationens skyld både kolde og varme.

SUNDE FAKTA OM TOMATER

  • Tomatens høje indhold af antioxidanten lycopen gælder også flåede tomater og puré. Effekten stiger dog med 25-40 procent, hvis tomaten er varm, fordi lycopenet bliver nemmere at optage.
  • Lycopen er fedtopløseligt. Derfor skal du spise lidt fedt til tomaterne for at udnytte stofferne.
  • Med et kalorieindhold på 20 kcal pr. 100 gram kan du spise 10 kilo dagligt uden at sprænge kaloriebudgettet!
  • Ud over lycopen indeholder tomat E-vitamin, betacaroten og C-vitamin, som også booster immunforsvaret.
  • Der findes over 2500 forskellige varianter og mange farver, fx hvid, gul, rosa, lilla, brun og sort.
  • Tomater holder sig op til 14 dage og taber stort set ingen næringsværdi.
  • Kina er verdens største tomatproducent. Der produceres cirka 30 kilo tomater pr. indbygger.
  • Vidste du, at tomatens stilk og blade kan være giftige og fx give opkast?

Hvilke tomater er egentlig sundest?

Rå tomater, soltørrede tomater eller bagte tomater?

Soltørrede tomater er rige på A- og C-vitamin og har det højeste indhold af antioxidanten lycopen, der beskytter din hud og dit immunforsvar, og som kan forebygge bl.a. kræft og hjerte-kar-sygdomme. Indholdet af lycopen stiger, når tomater varmes op. Soltørrede tomater har dog et højt kalorieindhold.

Her er et andet (spiseligt) trick til et stærkere immunforsvar. 

TIPS: BAGTE TOMATER

  • Lav dine egne semidried tomater: Skær tomater i både, læg dem på en plade med bagepapir, drys med havsaltog peber, dryp med olivenolie, drys med en smule rørsukker, og bag 3 timer ved 90 grader. Brug tomaterne i salater, pastaretter og sandwich.

Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: