Spinatblade på hvid baggrund
Spinat

De grønne blade er guf for dit kredsløb

Spinat

De grønne spinatblade er guld værd for dit kredsløb. Se, hvordan du får mest ud af spinaten.

21. juni 2013 af Ernæringsekspert Martin Kreutzer

Spinats vigtigste effekt

Indholdet af antioxidanter i de grønne blade er tårnhøjt. Antioxidanter forhindrer LDL-kolesterolet i at sætte sig fast i dine karvægge og skade dit kredsløb. 


Samtidig er der kommet stigende fokus på spinats indhold af naturligt nitrat og nitrit. Stofferne har vist sig at beskytte kroppen mod kredsløbssygdomme ved især at gøre blodkarrene mere afslappede og få blodtrykket til at falde. Visse forskere er dog bekymrede for, om stofferne er ubetinget sunde. 


Spinat er også både yderst kaloriefattigt og blodsukkervenligt og bremser i den forbindelse, at der sætter sig fedt fast rundt om din mave.

Sådan spiser du spinat sundest

Den nemme måde er at anvende frossen spinat. Den konserveringsform er så skånsom, at stort set alle vigtige næringsstoffer er bevaret. Tænk gerne spinaten ind i tærter, madpandekager eller andre madvarer, der på den måde kan strækkes på en supersund måde. Vær rundhåndet med mængden, for et hovedmåltid må hjertens gerne rumme mindst 200 gram grønsager. Prøv også en håndfuld spinat i din smoothie.

Beslægtede madvarer

Mørke grønsager som grønkål og broccoli rummer mange af de samme gode antioxidanter. Når det kommer til naturligt nitrat og nitrit, er det dog især rødbeder, der kan være med.

Så positivt påvirker spinat dit hjerte


Sunde ambitioner for 2019? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor kan du bedst lide at træne?


I FORM anbefaler

Fandt du ikke det, du ledte efter? Søg her: