Spinat er sundt

De grønne spinatblade er supersunde. Se, hvordan du får mest ud af spinaten.

Spinatblade på hvid baggrund

SPINAT Grønne blade er guf for dit kredsløb

Indholdet af antioxidanter i de grønne blade er tårnhøjt. Antioxidanter er gode for blandt andet dit kredsløb.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6211048/

Samtidig er der kommet stigende fokus på spinats indhold af naturligt nitrat. I blodet omdannes nitrat til nitrit, som omdannes til nitrogenoxid, som udvider blodkarrende og dermed kan sænke blodtrykket. Der er dog mest at hente på den konto, hvis du ikke i forvejen spiser mange grøntsager, og hvis du spiser spinat jævnligt.

Spinat er under alle omstændigheder også både yderst kaloriefattigt og blodsukkervenligt.

Sådan spiser du spinat sundest

Den nemme måde er at anvende frossen spinat. Den konserveringsform er så skånsom, at stort set alle vigtige næringsstoffer er bevaret. Tænk gerne spinaten ind i tærter, madpandekager eller andre madvarer, der på den måde kan strækkes på en supersund måde. Vær rundhåndet med mængden, for et hovedmåltid må hjertens gerne rumme mindst 200 gram grønsager. Prøv også en håndfuld spinat i din smoothie.

Beslægtede madvarer

Mørke grønsager som grønkål og broccoli rummer mange af de samme gode antioxidanter. Når det kommer til naturligt nitrat og nitrit, er det dog især rødbeder, der kan være med.